InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Wat is Black Friday en wat is er zo bijzonder aan?

Wat is Black Friday en wat is er zo bijzonder aan?

Wat is Black Friday en wat is er zo bijzonder aan? Het Amerikaanse fenomeen Black Friday komt elk jaar wel. Mensen met tenten en slaapzakken, gestationeerd voor hun favoriete winkel. Horde aan dringende mensen zodra de winkels open gaan. En allemaal in strijd om de beste koopjes te bemachtigen. Maar waarin vindt Black Friday haar oorsprong? En wat is er zo bijzonder aan deze dag?

Waar en wanneer is het Black Friday?

Black Friday is in Amerika de eerste vrijdag na Thanksgiving Day. Het merendeel van de bevolking is dan vrij van werk, waardoor veel mensen gaan winkelen. Black Friday valt dit jaar op 29 november.

Waar komt de term "Black Friday" vandaan?

De term Black Friday komt eigenlijk uit Philadelphia en werd vanaf 1961 gebruikt, om de drukte na Thanksgiving Day te omschrijven. De start van de kerstaankopen waren begonnen en de wegen stonden vol met voertuigen. Maar ook het voetgangersverkeer was immens. Maar dit is niet de enige verklaring voor de term Black Friday. Een andere verklaring was dat winkeliers van januari tot november weinig omzet draaiden. Daardoor raakten veel de winkeliers in de rode cijfers. Maar Black Friday was het punt dat deze winkeliers weer winst begonnen te maken, vanwege de kerstinkopen. Door deze grote impuls, raakten de winkeliers weer in de zwarte cijfers.

Hoe zijn de winkelier hierop gaan inspelen?

In het begin openden winkeliers de deuren om 6 uur in de ochtend, maar dit veranderde rond 2000. Toen besloten sommige winkeliers nog eerder open te gaan, namelijk rond 4 uur. Maar in 2011 werd een hoogtepunt bereikt. Grote winkelketen (zoals Macy's en Best Buy), besloten om op middernacht open te gaan. Maar het hield niet op, want in 2012 kondigde Wallmart aan al op Thanksgiving Day open te gaan. Door de openingstijden te combineren met bijzonder goedkope aanbiedingen, nam de klandizie ontzettend toe. Ook organiseerden veel winkeliers een optocht. De winkelketen Macy's organiseert bijvoorbeeld jaarlijks Macy's Thanksgiving Day Parade. Dit is eigenlijk een manier om te adverteren en de start aan te kondigen van de kerstinkopen.

Wat is het nadeel van Black Friday?

Black Friday staat bekend om de ontzettende drukte. Dit is voor de winkeliers uiteraard geen probleem, maar het bevordert het winkelplezier allerminst. Omdat de aanbiedingen vaak zo laag zijn, wordt het publiek snel agressief, omdat niemand naast de aanbieding wil grijpen. Jaarlijks komen er dan ook meldingen binnen bij de politie, variërend van geweld, gewonden door verdringing en zelfs schietpartijen. In 2011 gebruikte een vrouw pepperspray in een groep bezoekers en raakten zo'n twintig mensen gewond. Slechts omdat ze er zeker van wilde zijn, dat zij een X-Box zou bemachtigen. Sommige consumenten hebben het zelfs met de dood moeten bekopen. In 2008 werden namelijk twee mensen doorgeschoten bij Toys R Us in Californië,

Geen tijd of geduld voor Black Friday? Probeer Cyber Monday!

In 2003 merkten winkeliers iets bijzonders op. Op de maandag na Black Friday steeg de verkoop via de webshops met gemiddeld 15%. Consumenten die geen tijd hadden om te winkelen of niet konden vinden waar ze naar op zoek waren, probeerden op internet alsnog een leuke deal te scoren. Dit gegeven was dermate interessant, dat er werd nagedacht over een nieuw concept. Als resultaat ontstond Cyber Monday, waarbij winkeliers op deze dag koopjes aanbieden via hun webshop.
© 2013 - 2017 Lo-writer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wat is Black Friday en wat is er zo bijzonder aan?"

Infoteur: Lo-writer
Laatste update: 15-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!