InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Ondernemerschap vs Management

Ondernemerschap vs Management

Wat maakt nu het grootste verschil tussen een ondernemer en een manager, is een vraag die veel mensen zich stellen. Is er wel een verschil? En zo ja, wat zijn de verschillen? Dit artikel gaat nader in op ondernemers en managers, verschillen en overeenkomsten.

Definities

De definitie van een ondernemer luidt: "Iemand die een bedrijf heeft, die zaken doet".
Daarentegen is de definitie van een manager: "Een beroep van iemand die leiding geeft".

Ofwel, de manager richt zich meer op het interne gedeelte van een bedrijf en het managen van medewerkers, daar waar de ondernemer zich voornamelijk richt op alles wat zich buiten het bedrijf afspeelt. Twee duidelijk verschillende definities, toch worden de termen in het bedrijfsleven vaak door elkaar gebruikt en zien vele managers zich als ondernemers.

Persoonlijkheidskenmerken

Op wetenschappelijk gebied is op basis van persoonlijkheidskenmerken weinig verschil aan te tonen. De ervaringen van mensen geven echter wel een duidelijk verschil aan; een ondernemer is geen manager en een manager is geen ondernemer. Een ondernemer dient over karaktereigenschappen te bezitten zoals durf, daadkracht en creativiteit. Een manager dient in zijn of haar functie hele andere eigenschappen aan te spreken, zoals organiseren, delegeren en coördineren. Dit hoeft echter niet per definitie te betekenen dat de manager niet over de benodigde karaktereigenschappen van een ondernemer, of andersom, beschikt.

Risico’s nemen

Daar waar een manager in dienst is van een bedrijf, staat de ondernemer letterlijk aan het roer van dit bedrijf. Dit betekent in de praktijk dat de ondernemer financieel risico draagt, wellicht in het eigen privévermogen, voor het welzijn van zijn of haar onderneming. Managers daarentegen doen aan risico reductie, geen fouten maken en kosten verlagen.

Visie

Een ondernemer is de eerste die je nodig hebt voor een bedrijf. Zonder ondernemer ontstaat geen enkel bedrijf. Een bedrijf wordt opgericht vanuit een bepaalde visie en geloof. De ondernemer inspireert en haalt klanten binnen op basis van deze visie.

Leiderschap

Beide kunnen als leider worden beschouwd, echter de invulling is voor beide rollen wezenlijk anders. Managers tonen leiderschap in het bijzonder in de organisatie, door te zorgen dat processen goed in elkaar zitten.

De ondernemende manager of de managende ondernemer?

In enkele gevallen wordt de ondernemer op een bepaald moment een manager, wellicht doordat het bedrijf wordt overgenomen en de initiële ondernemer manager wordt binnen de vernieuwde organisatie. In de meeste gevallen gaat dit slechts voor een korte periode goed. De ondernemer kan zich vaak na een periode niet meer schikken en zijn of haar ondergeschikte rol, wordt wakker, en gaat weer iets anders doen.

Andersom is ook mogelijk, een manager die op een bepaald moment besluit ondernemer te worden. Vele mensen dromen niet, maar weinig doen het. Op persoonlijk vlak vraag het meer van de manager om op een dag zelf volledige verantwoording te dragen voor een bedrijf. Een gebeurtenis / doorbraak is vaak de druppel voor de definitieve stap richting ondernemerschap.
Gerelateerde artikelen
Wat wil een investeerder weten?Wat wil een investeerder weten?Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en…
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Managementlagen & rollen managerManagementlagen & rollen managerEr bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een m…
Leiderschap: management, omspanningsvermogen, spanwijdteElke onderneming heeft leidinggevenden en management nodig. Die managers zijn verdeeld over verschillende managementnive…
Bronnen en referenties
  • http://www.mt.nl/1/740/home/manager-versus-ondernemer.html
  • http://www.encyclo.nl/begrip/ondernemer
  • http://www.businesscompleet.nl/kennisbank/Ondernemen/2836-15-redenen-waarom-u-geen-manager-bent.html

Reageer op het artikel "Ondernemerschap vs Management"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 07-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!