InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > (Vakantie)huis kopen in Duitsland, een goede beslissing

(Vakantie)huis kopen in Duitsland, een goede beslissing

(Vakantie)huis kopen in Duitsland, een goede beslissing Terwijl overal elders de prijzen van het vastgoed de pan lijken uit te swingen, zijn er in Duitsland in sommige streken nog erg goedkope huizen te vinden. Voor een spotprijs kan je al een oud maar degelijk en ruim huis vinden. Heb je wat meer geld te besteden, dan kan je een nieuwer (vakantie)huis op de kop tikken met heel wat grond bij. Maar hoe begin je aan je zoektocht naar een (vakantie)huis en waar moet je nu op letten? Wat zijn de verschillen met Nederland, België en Duitsland? En waarom zijn de huizen in Duitsland nu eigenlijk zo goedkoop?

(Vakantie)huis kopen in Duitsland

In België en Nederland zijn de huizen best wel duur. Wil je een goedkoop huis om in te wonen of zoek je een betaalbare vakantiewoning, dan kan je best eens even over de grens (of verder) gaan kijken. In Duitsland vind je prachtige huizen aan spotprijzen. Vier à vijf slaapkamers, één à twee badkamers en een enorme lap grond voor geen geld. Met in de meeste gevallen ook nog eens een schitterend uitzicht en heel wat natuur om in te wandelen als premie.

Waarom zijn de huizen in Duitsland zo goedkoop?

Eerst en vooral omdat Duitsland nooit echt een hausse heeft gekend. Van 1970 tot 2010 waren de prijzen van de woningen in Duitsland amper gestegen. Sinds 2010 gingen ze lichtjes omhoog. Maar nog steeds blijven de prijzen van de Duitse huizen veel lager dan de onze.

De Duitsers blijven ook huizen bouwen, ondanks de crisis. Dit zorgt er voor dat het aanbod stabiel blijft.

Een derde punt is dat in Duitsland iedereen er baat bij heeft dat het goed gaat in de vastgoedmarkt. De koper wil een goed(koop) huis. De bouwers willen bouwen en verkopen. De stadsplanners willen zo veel mogelijk inwoners. Immers, hoe meer inwoners een stad heeft, hoe meer geld de stad aan ze verdient aan taxen en lasten. Dus heeft iedereen er baat bij dat iedereen in zijn dorp of stad een huis koopt.

De keerzijde van de medaille

De keerzijde van de medaille is dat je in Duitsland dus best geen huis kan kopen als investering. De kans is immers groot dat je geen grote winst zal maken als je het huis ooit terug wilt verkopen.

Waar en hoe vind je leuke huizen in Duitsland?

Via het internet

Je kan gaan zoeken bij particulieren die hun (vakantie)huis verkopen. Hiervoor kan je terecht op 2dehands.nl, op Marktplaats.nl of op andere tweedehandssites. Maar dan zal je je een weg moeten banen tussen alle nepadvertenties die uiteindelijk gaan om huizen in Roemenië, Hongarije of zelfs Zweden.

Een grote speler op de Duitse markt is www.huis-eifel.nl. Op deze website vind je tal van leuke huisjes, van helemaal in orde tot serieus te verbouwen. In tegenstelling tot wat de domeinnaam zou kunnen laten vermoeden, is deze website volledig in het Nederlands. Achter deze website zitten twee Nederlandse heren, die zelf al een aantal jaren in Duitsland wonen en daar actief op zoek gaan naar panden. Zoals de naam van hun website het al zegt, zijn zij vooral gespecialiseerd in huizen in het Eifelgebied. Voordeel van hun website is dus dat alle uitleg in het Nederlands is en dat er bij alle huizen heel veel foto's staan. Bij aankoop leiden Joop en Jonathan je ook nog eens door de ganse procedure in het Nederlands. Een groot voordeel als je het Duits niet echt machtig bent, want het juridisch jargon is toch nog even anders dan het Duits dat je nodig hebt om een biertje te bestellen! De heren zijn erg vriendelijk en kunnen je ook in het weekend een rondleiding in het huis van je dromen geven indien gewenst.

Op www.kopeninduitsland.nl kan je zelf op een kaart aanduiden in welke streek je graag een huis zou vinden. Je komt dan terecht op de websites van de lokale makelaars. En dus is alle uitleg hier in het Duits. Je vindt bovenaan wel een vertaalhulp, maar hier vind je heel wat woorden uit de beschrijvingen niet in terug. Een minpuntje als je het Duits niet erg machtig bent. Bovendien staat er bij de meeste makelaars niet erg veel uitleg. Je komt te weten in welke streek het pand ligt en of er in de nabijheid scholen, bakkers en winkels zijn. Maar bij de meeste huizen is de eigenlijke omschrijving van het pand erg summier. Ook foto's zijn soms wat magertjes. Soms zijn er enkel foto's van de buitenkant. Soms heb je slechts foto's van een paar kamers en dan vraag je je af wat er mis is met de kamers die ze niet laten zien. Soms staat er wel bij dat er grote kosten aan het huis zijn en soms staat er zelfs een globale raming van de prijs bij. Dat is wel handig, want soms wil je wel een goedkoop huis kopen maar heb je geen zin in grote verbouwingen en hoge facturen. Op basis van deze gegevens kan je dan beter een iets duurder huis kopen dat beter in orde is. Wil je meer informatie, dan kan je altijd per mail contact nemen met de makelaars. Maar zoals gezegd, kom je bij de Duitse makelaars zelf uit wat ook betekent dat je bij een eventuele aankoop je plan zal moeten trekken in het Duits.

Handig om te weten is ook dat één huis in Duitsland bij verschillende makelaars te koop mag worden aangeboden. Met verschillen in prijs eventueel. Het is dus belangrijk om je tijd te nemen en voldoende te googelen.

Welke kosten komen er nog bij?

De provisie van de makelaar

Bij sommige websites staat er een vaste prijs bij, bij andere websites staat er een percentage van de verkoopprijs bij. Meestal komt het zowat overeen uit, aangezien de provisie van de makelaar zo rond de 5 à 6 procent schommelt.

De kosten bij de notaris

Ook die worden berekend op de prijs van het pand en bedragen in Duitsland zo'n 7%.

De jaarlijkse kost van het Kadastraal Inkomen

Vergeleken met België of Nederland is die erg laag. Informeer er naar bij de gesprekken, want bij geen enkele website staan ze d'office vermeld.

Wat is er typisch voor de Duitse huizen?

Verwarming op olie of mazout

In vele huizen, vooral in de Eifel, wordt er nog gestookt met oliekacheltjes. In vele dorpen zijn er geen gasleidingen. Voor huizen die met mazout worden warm gestookt, moet je elk jaar de kost van het vullen van de mazouttank bijtellen. Zo'n 1000 à 2000 euro per jaar dus. Plus het gevaar van een mazouttank dicht bij je huis.

Warm water met een houtkachel

Niet verschieten wanneer je naast het bad een soort boiler ziet staan met een lade onderin. Het water wordt hier op vele plaatsen nog verwarmd door middel van hout!

Het huis is volledig onderkelderd

Vele Duitse huizen zijn helemaal onderkelderd. Handig, want dit is heel wat extra bergruimte! Sommige kelders zijn erg netjes en helemaal betegeld. Gemakkelijk in onderhoud en hygiënisch.

De keuken behoort tot het roerend goed

In Duitsland maakt de keuken deel uit van het roerend goed. Verhuist iemand, dan gaat de keuken dus mee. Wil je de keuken van de vorige eigenaar overkopen, dan wordt er een apart contract voor opgemaakt. Wordt de keuken uitgebroken en moet je de keuken dus vervangen, dan moet je een extra kost inrekenen bij de aankoopprijs van het huis.

Voor handige tips en heel wat nuttige informatie kan je terecht op: www.verhuis.de (in het Nederlands)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een particulier vakantiehuis hurenEen particulier vakantiehuis hurenEr zijn diverse manieren waarop je vakantie kan vieren. Zo kan je bijvoorbeeld een keuze maken tussen verblijven in een…
Vakantiehuis in Frankrijk kopenVakantiehuis in Frankrijk kopenFrankrijk. We gaan er graag heen op vakantie vanwege de mooie bezienswaardigheden, het lekkere eten en de ontspannen sfe…
Een vakantiehuis kopen als investeringGeld investeren in een vakantiehuis kan een flink rendement opleveren, maar u moet wel goed weten waar u aan begint. U m…
Vakantiehuis: hoe houd je de kou buiten?Vakantiehuis: hoe houd je de kou buiten?Eindelijk heb je je lang gedroomde vakantiehuis! Probleem is, je zal er niet altijd naartoe kunnen. En dus zal het er fl…
Uw Franse huis warm stokenUw Franse huis warm stokenU komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm di…
Bronnen en referenties
  • www.huis-eifel.de
  • www.huisplusadvies.nl
  • www.kopeninduitsland.nl
  • www.cis.org.au - how the germans keep a lid on prices
  • Blog.meervrijheid.nl
  • www.verhuis.de
  • http://makelaars.induitsland.info

Reageer op het artikel "(Vakantie)huis kopen in Duitsland, een goede beslissing"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Vakantiehuis kopen
Schrijf mee!