InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Social Media en Politiek

Social Media en Politiek

Internet en Social Media zijn kanalen die veel worden ingezet en gebruikt als communicatiemiddel voor iedereen op de wereld. Voor de zakelijke markt is het een belangrijk middel om zaken te doen en om netwerken te onderhouden. Veel organisaties zetten internet en Social Media kanalen in om zaken te doen, omdat het veel kansen biedt. Ook in de politiek wordt hier gebruik van gemaakt, omdat het een effectief manier van communiceren is.

Internet

Sinds de komst van het internet is er veel veranderd voor de samenleving. Het is mogelijk geworden om lange afstanden te overbruggen en op een goedkope en snelle manier in contact te komen met mensen over de hele wereld. Volgens een onderzoek uit 2008 van het onderzoeksbureau CBS, beschikt 86 procent van de Nederlandse huishoudens een internetaansluiting. Internet kan gebruikt worden met verschillende doeleinden. Het feit dat een groot aantal van de huishoudens gebruik maken van internet maakt hen toegankelijker voor anderen. Uit een ander onderzoek van de CBS in 2010 blijkt dat 91 procent van de jonge internetgebruikers in Nederland actief zijn op sociale netwerken zoals Hyves, Twitter, en Facebook. Hiermee lopen de Nederlandse jongeren in de Europese Unie voorop.

Kansen van Social Media voor zakelijke doeleinden

Organisaties kunnen door middel van deze Social Media kanalen en andere kanalen op internet in contact komen met hun doelgroep en op een effectieve manier zaken doen. Voor de zakenwereld zijn er veel kansen ontstaan door de groei van de digitalisering. Miljoenen Nederlanders maken gebruik van het internet en zijn benaderbaar via Social Media kanalen en andere internetkanalen. Internet maakt het mogelijk dat het onderhouden van sociale contacten en het doen van zaken in het binnenland en buitenland eenvoudiger wordt. Naast de bovengenoemde Social Media kanalen zijn er ook andere Social Media programma’s die vaak gebruikt worden, zoals: Youtube, LinkedIn, MySpace, Blogs, Wikipedia etc. Elk van deze programma’s hebben hun eigen kenmerken en zijn verschillend van elkaar. Deze programma’s zijn met verschillende doeleinden ontwikkeld, zoals entertainment, informatief, zakelijk etc. Deze programma’s brengen mensen bij elkaar en maken het mogelijk voor mensen om via deze sites netwerken op te bouwen, nieuwe mensen te leren kennen en relaties te onderhouden. Uit het onderzoek van de CBS (2010) blijkt dat jongeren steeds meer gebruik maken van sociale netwerken om informatie uit te wisselen. Dit kan zijn in de vorm van berichten op chat sites, het deelnemen aan nieuwsgroep of een online discussieforums, het lezen van weblogs of blogs of het direct uitwisselen van tekstberichten. Het gebruik van Sociale Media neemt af met de leeftijd.

Politiek

De ontwikkelingen op de wereld, met name de snelle groei van de technologie vraagt steeds meer van de mensen. Door de groei van de digitale wereld, is er veel informatie beschikbaar en hierdoor is het mogelijk voor de bevolking om op de hoogte te zijn over veel onderwerpen wat er om hen heen afspelen. Mensen worden steeds slimmer en hebben steeds meer kennis over diverse onderwerpen. Internet speelt hier een grote rol in. Men kan veel informatie vinden op het internet over onderwerpen waar ze geïnteresseerd in zijn of weinig kennis over hebben. Mensen eisen hierdoor ook veel van zich zelf en willen ook graag op de hoogte zijn over alles wat er afspeelt in de wereld. Een moeilijk onderwerp als de politiek is hier één van.

Het feit dat mensen steeds meer actief zijn op het internet, zorgt er voor dat de politiek hier ook op inspelen. Voor de politiek biedt internet en Social Media vele mogelijkheden. Politieke partijen kunnen op een effectieve manier met hun doelgroep communiceren en een grote groep bereiken. Hierbij hoeven ze niet afhankelijk te zijn van de Nederlandse media en kunnen zijn door middel van eigen digitale kanalen informatie uitwisselen. De politieke partijen gebruiken social media kanalen om op een effectieve manier mensen in het land te kunnen bereiken en hun standpunten kenbaar maken. Door Social Media kanalen kunnen zij hun partij vertegenwoordigen en campagne voeren. Het feit dat steeds meer mensen gebruik maken van Social Media zorgt er voor dat politieke partijen op deze manier in contact kunnen komen en blijven met deze mensen. Het is een effectiever manier om te communiceren met de doelgroep van de politieke partij, omdat men een grote groep kan bereiken en het een goedkope en snelle manier is.

Voor de Nederlandse bevolking is Social Media ook een grote kans om op een effectieve manier informatie te krijgen over de politiek. Politiek is voor veel mensen een moeilijk te begrijpen onderwerp. De bevolking wil vaak niet veel moeite doen om alle standpunten van de verschillende partijen door te nemen en daarom hebben zij ook vaak weinig kennis over bepaalde thema’s die in de politiek worden besproken. Hierdoor kiezen sommigen ervoor om niet te gaan stemmen en dit is natuurlijk een gemiste kans, want iedereen moet zijn stem uit kunnen spreken. Door internet en Social Media kunnen de mensen de verschillende politieke partijen op een efficiënte manier volgen en op de hoogte worden gebracht over de gang van zaken in het land en de activiteiten van de verschillende politieke partijen. Hierdoor krijgen zij een beter beeld van welke politieke partij hun verkeur geniet en kunnen zij stemmen op deze politieke partij.

Lees verder

© 2011 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gelezen op 1 december 2011 op de website van de Centraal Bureau voor de Statistieken: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/B6BD7026-9407-4667-9E8E-F38072D8FE96/0/pb08n071.pdf
  • Gelezen op 1 december 2011 op de website van de Centraal Bureau voor de Statistieken: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/jongeren/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3296-wm.htm

Reageer op het artikel "Social Media en Politiek"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 09-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Social Media
Schrijf mee!