InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Postpakket: post verzenden via Sandd

Postpakket: post verzenden via Sandd

Postpakket: post verzenden via Sandd Het bedrijf Sandd is qua grote het tweede postbedrijf in Nederland. Het bedrijf richt zich vooral op de verzending van post voor bedrijven. Het verstuurt de post goedkoper dan PostNL, de grootste concurrent. Een manier waardoor dat kan is omdat Sandd haar postbezorgers per poststuk betaalt. Daardoor verdienen de meeste bezorgers minder dan het minimumloon, Sandd krijgt daarom ook veel kritiek van vakbonden en vanuit de politiek. Lees er alles over in dit artikel. Het bedrijf Sandd werd in 1998 opgericht. De kiem werd echter al gelegd in 1988. Drie consultants adviseerden destijds vanuit het adviesbureau A.T. Kearney PTT Telecom over Briefpost 2000. Dit was een intern onderzoek naar een nieuwe logistieke structuur met betrekking tot de verspreiding van de post. Op die manier leerden de consultants de markt goed kennen. in de jaren negentig beloofde de regering dat de postmarkt vanaf het jaar 2000 geliberaliseerd zou worden. Dat betekende dat er op termijn ook ruimte was voor concurrentie. De consultants waren intussen werkzaam voor hun eigen investeringsmaatschappij. Deze droeg de naam Trimoteur Hoding BV. Vanuit dit bedrijf werd besloten op Sandd op te richten.

Gang naar de postmarkt

Uit vooronderzoek bleek dat er potentie was om de concurrentie met TNT Post aan te gaan. De afkorting Sandd staat voor Sort and Delivery, Vanaf 1 januari 2009 was de postmarkt totaal geliberaliseerd. Daarvoor hield Sandd zich echter al bezig met de verzending van post. Het bedrijf richt zich vooral op de verschillende bedrijven die grote volumes post versturen. Doordat het om veel poststukken gaat kan de verzending tegen relatief lage kosten gebeuren. Veel bedrijven moeten bijvoorbeeld facturen of magazines versturen. Ook scheelt het dat de post in een keer kan worden opgehaald. Intussen regelt Sandd voor meer dan tweeduizend bedrijven de verzending van de post. Particulieren kunnen nog steeds terecht bij de oranje brievenbussen van PostNL.

Geschiedenis van het postbedrijf Sandd

Het bedrijf groeide snel. Het begon in het jaar 2000 nog klein met een dekkingsgraad van vijfenveertig procent en vijfentwintig werknemers, maar in het jaar 2011 was het aantal werknemers gegroeid naar elfhonderd vijftig. Ook had Sandd tachtig distributiepunten waar de bezorgers de post op konden halen. Er worden jaarlijks bijna een half miljard stuks post verzonden via Sandd. De omzet van het bedrijf ligt rond de negentig miljoen euro. De dekkingsgraad is sinds 2004 honderd procent. Dat betekent dat Sandd in het hele land bezorgt. Er werken ook vijftienduizend bezorgers voor Sandd. Daar is overigens wel veel kritiek op, omdat deze bezorgers betaald krijgen per poststuk. In de praktijk betekent dit dat de meeste bezorgers minder dan het minimumloon verdienen. Vooral concurrent PostNL is daar boos over, omdat het zou leiden tot oneerlijke concurrentie. De Tweede Kamer heeft ook bezwaar gemaakt tegen deze handelswijze en wil dat Sandd een veel hoger percentage bezorgers een vast contract geeft tegen een degelijk loon. Op dit moment is het nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor Sandd als zij daar daadwerkelijk toe verplicht wordt.

Post verzenden via Sandd

Wie post wil verzenden via Sandd moet er zelf voor zorgen dat dit aangeleverd wordt op het hoofdkantoor in Apeldoorn. Sandd verzendt de post als de verzending groter is dan vijftienhonderd stuks. Het is mogelijk om via de site van Sandd een offerte aan te vragen. Wanneer u besluit om uw post via Sandd te verzenden, dan moet u ook een digitaal adressenbestand naar Sandd opsturen. Sandd verwerkt deze adressen vervolgens in labels en koppelt deze aan de betreffende poststukken.

Verschillende soorten post

Er zijn verschillende poststukken die door Sandd worden verzonden. Direct Mail is de verzamelnaam voor poststukken waarvan de inhoud vrijwel identiek is. Het kan dan gaan om een brochure, maar ook om bijvoorbeeld een magazine. Een ander soort poststuk is de transactie. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een factuur. Het is ook mogelijk om periodieken te versturen via Sandd. Sandd beschouwt iets als een periodiek als het minimaal vier keer verschijnt in een periode van twaalf maanden. U moet dan wel van te voren de data door geven, zodat Sandd de documenten kan inplannen. Sandd stelt ook eisen aan het formaat van de post. Dit mag niet groter zijn dan 38 cm x 26,5 cm x 3,2 cm. Ook mag het niet meer dan 3 kilo wegen. De opdrachtgever krijgt het te horen wanneer een poststuk retour is gezonden. Dit gebeurt met opgave van redenen. Sandd brengt daar wel kosten voor in rekening. Ook wordt het fysieke poststuk door Sandd vernietigd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteTati, Pixabay
  • http://www.sandd.nl

Reageer op het artikel "Postpakket: post verzenden via Sandd"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Postsector
Schrijf mee!