InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Import en export zijn, na de crisis, belangrijk voor Ierland

Import en export zijn, na de crisis, belangrijk voor Ierland

Import en export zijn, na de crisis, belangrijk voor Ierland De Republiek Ierland is een klein land dat lange tijd te kampen had met grote economische en politieke problemen. Nadat Ierland geprobeerd heeft haar eigen banken te redden kreeg het land in 2008 te maken met een begrotingstekort van 30%. Ierland heeft in zeer korte tijd echter haar financiën weer op orde gekregen. Dit is vooral te danken aan de mogelijkheden die het heeft aan exportartikelen. Grote bedrijven uit Amerika hebben hun vestigingen in Ierland waar een gunstiger belastingklimaat heerst.

Huidige situatie in de republiek Ierland

De Republiek Ierland is een land met ongeveer 4,2 miljoen inwoners. Noord Ierland, dat uit 20% van het eiland bestaat, hoort nog steeds tot het Verenigd Koninkrijk en heeft eigen regels en gebruikt de Engelse Pond. Ierland was van oorsprong een gebied van landbouwers. Veel mensen emigreerden vanuit Ierland tussen 1850 en 1950 naar de Verenigde Staten omdat Ierland een arm land was en er regelmatig hongersnood heerste. Maar in de jaren tussen 1995 en 2000 kende De Republiek Ierland een jaarlijkse groei van 9%. In totaal is 46% van de bevolking werkzaam in de industrie en 49% in de dienstensector. Het land veranderde onder invloed van een gunstig belastingklimaat voor buitenlandse ondernemingen in een high technologie en kennismaatschappij. Er werden veel buitenlandse investeerders aangetrokken. Door het afschaffen van het collegegeld zijn er in Ierland relatief veel hoog opgeleide jongeren. Men noemt deze periode wel de periode van de Celtic tiger . Ierland heeft een relatief hoge scholingsgraad van de bevolking gekregen.

Noord Ierland

Noord Ierland is gelegen in het noord-oostelijke deel van het eiland. De hoofdstad is Belfast. Bij velen is deze stad nog bekend van de strijd die er lange tijd heersten tussen de republiek Ierland en de zes graafschappen die samen Noord Ierland vormen. Strijd was er tussen de Rooms Katholieken en de protestanten die haar hoogtepunt bereikte in Bloody Sunday waarbij veel mensen zijn omgekomen. In 1912 werd de vrede getekend. Het land kent eigen bestuur, eigen bankbiljetten en eigen regels. Maar het belangrijkste is dat dit deel van Ierland behoort tot het Verenigd Koninkrijk. Nu de Britten in 2016 gekozen hebben voor de Brexit is de situatie rondom de grens tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk een belangrijk punt van onderhandeling. De grens van Europa ligt tussen Noord Ierland en de Republiek Ierland. De voorgestelde maatregelen vormen een struikelblok in de onderhandelingen over de Brexit.

Financiële steun van de EU in 2013

Voor velen van ons bekende Ierse ondernemingen zijn Ryanair en Air Lingus die een geweldige groei hebben door gemaakt. Na de crisis in de financiële wereld in 2008 kreeg Ierland te kampen met grote problemen. De bouwsector zakte in en er vielen veel ontslagen. Het is een van de eerste landen binnen de Europese Unie die financiële steun heeft gevraagd en gekregen van de Europese Unie. In 2013 kreeg Ierland 85 miljard van de EU en het IMF om de crisis op te lossen. Het land heeft in 2011 een staatsschuld van 93%. De werkloosheid bedraagt in augustus 2011 totaal 14%. Nadat Ierland in 2010 heeft geprobeerd haar banken te redden kreeg het land te maken met een begrotingstekort van 30%. Het steunen van de banken heeft Ierland 50 miljard euro gekost. Men probeert uit alle macht om eind 2011 het begrotingstekort terug te dringen naar een niveau van 10,5%. Er is aan Ierland uit het noodfonds reeds 85 miljard toegezegd.

Herstel van de economie

Ierland was zeer snel in staat om haar begrotingstekort terug te dringen en in 2016 bedroeg het begrotingstekort slechts 0,6%. De staatsschuld is ook teruggedrongen maar bedraagt in 2017 nog 68,8%. Het land staat nog onder toezicht van het ECB. Het land wordt regelmatig bezocht waarbij de situatie wordt bekeken en dit toezicht zal doorlopen tot 2031.

Import

Amerikaanse bedrijven als Dell en Apple hebben hier hun vestigingen. Er gelden in Ierland lage belastingen voor buitenlandse ondernemingen. Zo bedraagt de vennootschapsbelasting in 2017 slechts 12,5%.
  • computerbenodigdheden
  • machines
  • chemicaliën
  • petroleum
  • kleding en textiel

Wie zijn de importpartners voor Ierland

  • Verenigd Koninkrijk
  • U.S.A.
  • Duitsland
  • Nederland
  • Frankrijk

Export

Exportproducten zijn:
  • whisky
  • voedingsmiddelen
  • kristal
  • chemische producten
  • machines en vervoersmaterieel
  • computers
  • farmaceutische artikelen
  • medische technologische producten
  • levende dieren.

Wie zijn de exportpartners voor Ierland

  • U.S.A.
  • België
  • Verenigd Koninkrijk
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • Spanje

Export stimuleren als maatregel om de crisis op te lossen

Ierland is in november 2010 gekomen met een vierjarenplan om de financiële situatie weer gezond te maken. Er werden maatregelen genomen en belastingen zijn verhoogd. Tevens werden er maatregelen genomen om de export te stimuleren. Ierland is een van de grootste exporteurs van de wereld op het gebied van software en farmaceutische producten. Ook wil men trachten de landbouw uit te breiden. Tevens bezit Ierland enige grondstoffen en men wil de mijnen verder gaan exploiteren. Vooral de farmaceutische industrie heeft vanaf 2014 een sterke groei door kunnen maken omdat men al snel kon exporteren. Ierland heeft in 2017 maar liefst 5400 ict-bedrijven.

Groei van de export om groei van economie te stimuleren

Ierland is één van de snelst groeiende economieën van Europa. Het land werd regelmatig bezocht door financiële experts van de EU en de situatie is sterk verbeterd. Ierland kreeg wel de plicht om te zorgen voor financiële stabiliteit binnen de banken. De belastingen moesten worden verhoogd en het minimumloon werd met 10% gekort. De economische groei bedroeg in 2015 weer 3% en de werkloosheid werd redelijk teruggedrongen.Er werden veel private woningen gebouwd en de huizenprijzen stijgen. Toch blijft het land nog kwetsbaar in haar financiële positie en is de export een belangrijk middel om de groei te stimuleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Top 10 landen (geld en economie)Top 10 landen (geld en economie)De wereld bestaat uit ruim 200 landen. Maar welke landen zijn nou het rijkst? Welke hebben de sterkte economie, de hoogs…
Economische groei, inflatie en wisselkoersEconomische groei, inflatie en wisselkoersWat wordt verstaan onder economische groei, inflatie en wisselkoers? En wat is hun invloed op de rendementen in de beleg…
Exporteren naar AustraliëExporteren naar AustraliëVanuit Nederland wordt er veel naar Australië geëxporteerd. In totaal gaat het jaarlijks om meer dan 1.4 miljard euro. H…
De Australische beurs, nog voldoende potentieel?De Australische beurs, nog voldoende potentieel?De sterke opleving van de mijnsector sinds de jaren 2000, is de belangrijkste motor van de Australische groei. Ondanks d…
De financiële bom is in handen van ChinaDe financiële bom is in handen van ChinaDe schuldenberg van de VS is inmiddels immens te noemen. China beschikt over schatten aan financiële reserves en investe…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia economy of the republic of Ireland.
  • Wikipedia Ierland
  • https://www.europa-nu.nl/id/vikicwahgkgo/begrotingstekort_en_staatsschuld_ierland

Reageer op het artikel "Import en export zijn, na de crisis, belangrijk voor Ierland"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-04-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Probleemlanden EU
Schrijf mee!