InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Toerisme en export zijn voor Spanje belangrijk

Toerisme en export zijn voor Spanje belangrijk

Toerisme en export zijn voor Spanje belangrijk Spanje is met zijn lange kustlijn aantrekkelijk voor toeristen en dit is dan ook een van de belangrijkste bronnen van inkomen voor het land. Tevens is de export van groente en fruit een belangrijke factor. Spanje is een van de landen die tijdens de economische crisis hard geraakt werd. Het grootste probleem voor Spanje was daarbij de vastgoedmarkt die volledig was ingestort. Vanaf 2014 zien we in Spanje weer een herstel optreden. Er werden door de regering stevige maatregelen genomen om de economie te herstellen.

Situatie in Spanje

Vanaf het moment dat Spanje in 1986 is toegetreden tot de Europese Unie heeft het land een geweldige groei doorgemaakt. Het land heeft veel subsidies ontvangen van de EU waarmee ook verbeteringen zijn aangebracht. bijv. op het gebied van de wegenbouw en de ontwikkeling van windmolens en zonne-energie. De belangrijkste bronnen van inkomsten voor Spanje zijn het toerisme en de export.

Export van Spanje

Spanje exporteert veel groenten en fruit zoals citroenen, sinaasappels olijven en olijfolie, druiven en wijn. Maar ook machines en voertuigen en verpakte geneesmiddelen. Als gevolg van de economische crisis is de export teruggelopen maar niet drastisch verminderd.

De exportpartners van Spanje zijn:
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Italië
  • Portugal
  • Verenigd Koninkrijk
  • Nederland

Het toerisme herstelt zich

Spanje is sterk afhankelijk van het toerisme. Het jaar 2018 was voor het toerisme een goed jaar. De prijzen die in de afgelopen jaren sterk gestegen waren in het toerisme zijn wat gestabiliseerd zodat een vakantie in Spanje voor veel gezinnen weer mogelijk is geworden. De groei van het toerisme zet zich door. In september 2018 ontving Spanje 9 miljoen toeristen méér dan in het voorgaande jaar in september. De lange kustlijn van Spanje en het gunstige klimaat hebben een grote aantrekkingskracht op mensen uit het noorden. In Spanje wordt steeds meer aandacht geschonken aan de prachtige overblijfselen uit de tijd van de Moren. Er wordt geïnvesteerd in het onder de aandacht brengen van ruïnes en musea.

Nationale Parken

In Spanje zijn er verschillende nationale parken. We kennen allemaal de Sierra Nevada. Maar ook parken als El Chorro, El Torcal de Antequera en de Sierra de Cazorla zijn geliefde gebieden voor toeristen. Men kan eindeloos wandelen en er zijn steeds meer mogelijkheden om begeleide wandelingen te maken in de ruige natuur.

Spanje is het land van culturele feesten

Van oudsher kent Spanje veel verschillende grote fiestas. Voor toeristen is het heel interessant om deze feesten te bezoeken. Zo hebben steden als Cordoba en Sevilla grote zomerfeesten. Maar ook de optochten van de Moren en Cristianos zijn voor veel toeristen reden om een bezoek te brengen aan de plaatsen waar deze feesten gehouden worden. Iedere zichzelf respecterende plaats heeft daarnaast ook de feesten van de patroonheilige. Deze gaan vaak gepaard met lekker eten, soms grote paella op het dorpsplein en veel vuurwerk. Men danst tot diep in de nacht bij wervelende muziek.

De land- en tuinbouw

Wie door het land rijdt zal merken dat er in Spanje bijzonder veel aandacht wordt geschonken aan de land- en tuinbouw. Men ziet nieuwe plantages ontstaan en er worden ook veel verschillende producten verbouwd die bestemd zijn voor de export. Een groot deel van de groenten die we in Nederland eten is afkomstig uit Spanje. Daarnaast zijn er enorme plantages met olijven, sinaasappels en citroenen, meloenen. Er worden volop druiven geoogst. Het gunstige klimaat van Spanje leent zich uitstekend voor het verbouwen van diverse groenten. Ook heeft men in de omgeving van Malaga proeven gedaan met het kweken van tropisch fruit en dit is succesvol gebleken. Zowel mango's als avocado's worden veelvuldig verbouwd.

De toekomst

Het instorten van de vastgoedmarkt was het grootste probleem bij aanvang van de crisis. Er wordt weer volop gebouwd en het lijkt alsof Spanje niets heeft geleerd van de crisis. Er worden weliswaar méér huizen verkocht dan in de voorgaande vijf jaren maar er zijn nog steeds veel onverkochte huizen. In 2019 zijn het vooral Britten die een huis kopen in Spanje, maar ook aan Fransen en Noren worden huizen verkocht. Veel Noorderlingen kopen een tweede woning en vaak verhuren zij deze aan toeristen gedurende de maanden dat ze zelf niet aanwezig zijn.

Herstel van de economie

Men verwacht voor 2019 een matige groei van de economie. De woningbouw herstelt zich in snel tempo. Er wordt veel aandacht besteed aan de tuinbouw. Men ziet nieuwe plantages verschijnen waar allerlei producten worden verbouwd. Het toerisme in Spanje floreert goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweede eigen huis in Spanje of GriekenlandTweede eigen huis in Spanje of GriekenlandSpanje en Griekenland zijn prachtige EU-landen. Voor een vakantie, maar ook voor het kopen van een tweede huis. Het zijn…
Import en export zijn voor Portugal belangrijkImport en export zijn voor Portugal belangrijkPortugal is een land dat vanaf 2006 in een recessie leefde. Het had een begrotingstekort die men probeerde terug te drin…
Nederland is een belangrijk exportlandNederland is een belangrijk exportlandAlgemeen is het bekend dat Nederland een exportland is maar in onrustige tijden binnen de economie willen we wel precies…
Vruchtbare investering: vastgoed kopen in het buitenlandVruchtbare investering: vastgoed kopen in het buitenlandLandgenoten die willen investeren in vastgoed, richten hun activiteiten steeds meer op het buitenland. Zij die de komend…
De Malediven als vakantielandDe Malediven als vakantielandDe laatste jaren zijn de Malediven steeds populairder geworden als vakantiebestemming. Veel reisbureaus bieden vakanties…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia economie Spanje
  • Hallo Weekblad
  • Elsevier

Reageer op het artikel "Toerisme en export zijn voor Spanje belangrijk"

Reactie

Ilg, 17-03-2013 17:13 #1
Goed artikel en erg handig! Reactie infoteur, 18-03-2013
Dank voor uw reactie. altijd leuk om te horen.,
met vriendelijke groet, celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-07-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Probleemlanden EU
Reacties: 1
Schrijf mee!