InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Import en export zijn voor Griekenland belangrijk

Import en export zijn voor Griekenland belangrijk

Import en export zijn voor Griekenland belangrijk Griekenland verkeert in een financiële crisis en het is de grote vraag of het land de problemen ooit kan oplossen. De mogelijkheden om economische groei te verkrijgen zijn niet zo groot. Welke zijn de import- en exportproducten van dit land?? Griekenland is bijzonder afhankelijk van het toerisme. Vanaf 2014 wordt ook Griekenland overspoeld met vluchtelingen en het is organisatorisch moeilijk om er vat op te krijgen. De schulden van Griekenland zijn torenhoog en iedere keer wordt er weer een beetje financiële hulp verstrekt door de EU.

Bevolking van Griekenland

Griekenland heeft ongeveer 11.500 miljoen inwoners en was van oorsprong een agrarisch land. Vanaf het midden van de zestiger jaren werden industrie en toerisme belangrijk. In het land zijn vooral veel kleine bedrijven. De grote bedrijven zijn meestal in handen van de overheid. Het werkloosheidspercentage bedroeg in maart 2011 totaal 15% van de beroepsbevolking. Griekenland kent een bevolkingsgroei van 0,3% per jaar. Ongeveer de helft van het totale aantal Grieken woont in en rond de steden Athene en Thessaloniki. Om de groei van deze twee grote steden wat te beperken probeert men de steden Patras, Volos en Kavalla verder te ontwikkelen. Er zijn 860.000 landbouwbedrijven waarvan de helft gelegen is in de bergstreken en op de eilanden. Het land heeft vier olieraffinaderijen maar het grootste deel van de producten hiervan is bestemd voor de binnenlandse markt. Nadat Griekenland in 1981 was toegetreden tot de euro moesten zij gaan concurreren met de veel goedkopere producten uit Oost-Europa en China en dit belemmerde de export. In 2009 werd de grote schuldencrisis van Griekenland bekend en kreeg het land problemen met de kredietwaardigheid als gevolg van de hoge staatsschuld. Inmiddels leeft 20% van de bevolking onder de armoedegrens.

Vluchtelingen

Sedert 2010 kent Griekenland tevens grote problemen door het aantal migranten die het land binnenkomt via de Turkse grens. Daarom hebben zij internationale hulp gevraagd bij het bewaken van de grenzen door Frontex . Alleen al in 2010 kwamen 34000 migranten het land binnen. De eilanden worden daarom gemeden door de toeristen. Nadat er in 2016 afspraken gemaakt zijn binnen Europa met Turkije is de stroom vluchtelingen naar Griekenland wel aan het verminderen.

Import

Griekenland importeert vooral
  • Energie en hout
  • Voedingsmiddelen vooral vlees en zuivel
  • Transportmiddelen en machines
  • Elektrische apparaten.
  • Aardgas wordt geïmporteerd uit Rusland

Wat exporteert Nederland naar Griekenland

Nederland exporteert vooral landbouwmachines en kantoormachines, chemische producten en zuivelproducten.

De import in Griekenland bedroeg in 2009 nog 64 miljard dollar.
In 2010 was dit gedaald 44 miljard dollar. De verwachting is dat Griekenland als gevolg van tekorten steeds minder producten kan importeren. Er is te weinig geld om de producten te kunnen betalen.

Importpartners

De importpartners van Griekenland waren in 2009
  • Duitsland 13,7%
  • Italië 12,7 %
  • China 7,8 %
  • Frankrijk 6,1 %
  • Nederland 6,02 %
  • Zuid Korea 5,6 %
  • België 4,3 %
  • Spanje 4,08 %

De exportpartners van Griekenland waren in 2009
  • Duitsland 11,11%
  • Italië 11,05%
  • Cyprus 7,28%
  • Bulgarije 6,74%,
  • Verenigde Staten 4,95%
  • Verenigd Koninkrijk 4,4%
  • Turkije 4,23%

Toerisme

Griekenland is vooral belangrijk als toeristenland. De inkomsten uit het toerisme zijn een belangrijke bron van inkomsten. De afgelopen jaren is het toerisme op het vasteland nog op hetzelfde niveau gebleven en alleen in Athene is het aantal buitenlandse bezoekers gedaald. Diverse eilanden worden echter gemeden door toeristen als gevolg van de vluchtelingenstroom.

Export

Griekenland exporteert vooral levensmiddelen en fruit. We denken dan aan citrusvruchten, rozijnen, krenten en olijven. Tevens olijfolie. Griekenland exporteert ook kersen, perziken, appels, peren en druiven. Maar ook ruwe katoen, tabak, rijst en tarwe. Textielproducten, kleding, chemische producten, half verwerkte mineralen en grondstoffen. Cement en geraffineerde olieproducten. Voor wat betreft de perziken in blik is Griekenland de grootste exporteur. Tevens is men de laatste jaren gestart met de aanleg van viskwekerijen. Vooral zeebaars blijkt goed te kweken in de Griekse wateren en men verwacht dat dit een belangrijk exportproduct zal gaan worden.

De export vanuit Nederland naar Griekenland nam in de eerste maanden van 2011 af met 5 %. Daarentegen importeerde Nederland de eerste maanden van hetzelfde jaar 20% meer goederen uit Griekenland. De vraag naar investeringsgoederen zoals machines en vervoersmaterieel nam af. Ondanks dat Griekenland een groot aantal producten exporteert heeft het onvoldoende mogelijkheden om de schuldenlast hiermee te verminderen. Daarom is er ook steeds minder geld om producten in het buitenland te kopen. Er is een negatieve spiraal ontstaan die moeilijk te doorbreken zal zijn. Immers de staatsschuld in Griekenland bedraagt in 2011 maar liefst 114% van het Bruto binnenlands product. Het begrotingstekort bedraagt 13,6%. Ter vergelijking De staatsschuld in Nederland bedraagt 61% van het Bruto binnenlands product terwijl een begrotingstekort van 3,6% wordt verwacht.

Update 29 juni 2015

De staatsschuld van Griekenland is inmiddels opgelopen tot 170%. Griekenland wil daarom dat de EU bereid is om een deel van de schulden kwijt te schelden.
De EU verlangt van de Grieken dat ze het pensioenstelsel gaan hervormen en de BTW verhogen naar 23%. Hiermee gaat Griekenland niet akkoord. De onderhandelingen over verdere staatssteun zijn afgebroken en op 5 juli werd er een referendum gehouden.
Bedrijven die zaken doen met Griekenland wordt geadviseerd om de contracten goed na te kijken en te zorgen dat de betalingen in euro's door kunnen gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Import en export zijn belangrijk voor IerlandImport en export zijn belangrijk voor IerlandDe Republiek Ierland is een klein land wat lange tijd te kampen had met grote economische en politieke problemen. Nadat…
De voor- en nadelen van de guldenDe economische crisis is niemand voorbijgegaan. Er is veel discussie geweest over de herinvoering van de gulden. Wat zij…
Top 10 landen (geld en economie)Top 10 landen (geld en economie)De wereld bestaat uit ruim 200 landen. Maar welke landen zijn nou het rijkst? Welke hebben de sterkte economie, de hoogs…
Nepal: goederenstroom en demografieNepal: goederenstroom en demografieNepal heeft een ongelijkwaardige goederenstroom. Er wordt voor een veel groter bedrag geïmporteerd dan er geëxporteerd w…
De Malediven als vakantielandDe Malediven als vakantielandDe laatste jaren zijn de Malediven steeds populairder geworden als vakantiebestemming. Veel reisbureaus bieden vakanties…
Bronnen en referenties
  • Landenweb Griekenland
  • Wikipedia crisis
  • Volkskrant juli 2011.

Reageer op het artikel "Import en export zijn voor Griekenland belangrijk"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-07-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Probleemlanden EU
Schrijf mee!