InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Overstappen naar Nuon

Overstappen naar Nuon

Overstappen naar Nuon Het kan erg voordelig zijn om de overstap te maken naar Nuon. Er wordt veel geconcurreerd door energiemaatschappijen om de consument over te halen bij hun klant te worden. Nuon is een van de grootste energiebedrijven in Nederland. Het bedrijf bestaat sinds 1994. Let er wel goed op dat het contract bij uw vorige maatschappij verlopen is. Anders kunt u alsnog een boete krijgen. Eventueel is Nuon bereid deze te betalen. Het komt met enige regelmaat voor dat consumenten besluiten over te stappen van energiemaatschappij. Dat komt omdat het erg voordelig kan zijn om over te stappen. Er is sprake van een grote concurrentie op de energiemarkt en energieleveranciers strijden met elkaar om de klanten van de ander over te nemen. Zij hebben daar verschillende methodes voor. Er wordt bijvoorbeeld veel reclame gemaakt om de consument er van bewust te maken dat overstappen mogelijk zeer voordelig zou kunnen zijn. Vooral de Nederlandse Energiemaatschappij is daar erg actief mee. Er zijn ook energiemaatschappijen die de consument telefonisch benaderen. Er is daar veel om te doen geweest, omdat het niet altijd duidelijk is van welke energiemaatschappij zij zijn. Sommige consumenten bleken opeens een andere energieleverancier te hebben, zonder dat zij daar actief mee hadden ingestemd.

Het bedrijf Nuon

Nuon zelf is in 1994 ontstaan. Het bedrijf kwam voort uit een fusie van de PGME en het PEB Friesland met de Veluwse Nutsbedrijven (VNB) en de Zuid-Gelderse Nutsbedrijven (ZGN)> Later werd ook Energie Noord West opgekocht, waardoor Nuon ook voet aan de grond kreeg in Noord-Holland. Nuon nam in 2003 de productiefaciliteiten over van het Amerikaanse bedrijf Reliant Energy en Una. Momenteel is Nuon actief in België, Nederland en Duitsland. Aan het bedrijf zijn ongeveer zevenduizend werknemers verbonden. In 2009 gooiden de verschillende overheden die aandelen hadden in Nuon het bedrijf in de verkoop. Het werd opgekocht door het Zweedse Vattenfall.

Overstappen naar Nuon

Het is relatief eenvoudig om over te stappen van de ene naar de andere energiemaatschappij. Vaak hoeft u zich alleen maar ergens aan te melden en dan regelt uw nieuwe energiemaatschappij de opzegging. Dan doe ze om het aantrekkelijker te maken voor mensen om over te stappen. U doet er wel goed aan om na te gaan wat voor contract u heeft afgesloten bij uw oude energiemaatschappij. Het is mogelijk niet verstandig om over te stappen wanneer u een contract heeft met een langere looptijd. In dat geval zou u dubbele kosten maken of moet u een boete betalen. In sommige gevallen is Nuon bereid deze boete te betalen. Dat doet zij overigens alleen maar als het voor hun financieel aantrekkelijk is, dus de boete moet niet te hoog zijn. Ook als u overgestapt bent heeft u nog een bedenktijd van 7 werkdagen.

Aanbiedingen van Nuon

Wanneer u besluit over te stappen naar Nuon heeft u verschillende mogelijkheden. Zo kunt u de duur van het contract bepalen op 1, 2 en 5 jaar. Ook kunt u kiezen voor normale stroom of duurzame stroom. In dat laatste geval is de stroom wel duurder. Een laatste iets waar u uit kunt kiezen is of u een vaste of een variabele prijs wil. De prijs van elektriciteit wordt namelijk elk half jaar opnieuw vastgesteld. Het zou dus kunnen dat u energierekening goedkoper of duurder wordt. Het voordeel van een vaste prijs is dat u weer waar u aan toe bent. Dat geeft zekerheid. Het nadeel is tegelijkertijd wel dat u er niet van profiteert wanneer de energieprijzen daadwerkelijk gaan dalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overstappen naar Nuon"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!