InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Creëer je eigen online kantoor en werkplek

Creëer je eigen online kantoor en werkplek

Creëer je eigen online kantoor en werkplek In de hedendaagse werkcultuur is het allang niet meer een feit dat je een kantoor of vaste werkplek op kantoor nodig hebt om er te kunnen werken. Je kunt vanuit thuis werken of eenvoudig met je laptop op stap gaan. Het wordt echter nog makkelijker nu je bepaalde kantoor functies gewoon online kunt regelen!

Online afspraken maken

Als je afspraken wil maken of voorstellen wil doen voor een datum met mensen van verschillende bedrijven en organisaties is dit vaak lastig om te doen. Ze gebruiken waarschijnlijk allemaal een ander soort agenda om hun afspraken te maken. Google heeft via doodle.com een applicatie waar je je afspraak suggestie naar de contacten kunt sturen en zij een link per email gestuurd krijgen waar ze hun aanwezigheid kunnen opgeven of de afspraak kunnen accepteren/wijzigen/afzeggen. Ga naar Doodle en je kunt eenvoudig zonder registratie vooraf je afspraken plannen.

Online documenten opslaan en beschikbaar maken

Online documenten opslaan en deze beschikbaar maken (wanneer nodig) voor andere mensen, kun je doen door middel van Googledrive. Het enige nadeel van het gebruik van deze applicatie is dat je een Gmail account moet hebben voor je het kunt gebruiken. Maar een Gmail account heb je in 5 minuten tijd aangemaakt.

Je gaat naar Googledocs en je hebt hier de beschikking over diverse functies waar je je documenten, formulieren, presentaties of andere files kunt opslaan en kunt bepalen welke mensen deze documenten zouden kunnen zien en/of bewerken.

Het is vooral ook handig als je een document hebt waar meerdere mensen in moeten kunnen werken. Het laat zien wie er op dat moment het document bewerkt in de rechterboven zijde, wanneer het document voor het laatst is opgeslagen en moch je een commentaar plaatsen kun je zien wie welk commentaar heeft geplaatst. Je kunt Google drive gratis gebruiken met een opslag van 15 Gigabytes. Heb je meer nodig, dan moet je hiervoor gaan betalen.

Online kalender

Bij het plannen van je activiteiten wil je graag weten welke datum op welke dag plaatsvind en welk weeknummer deze heeft. Hiervoor kun je eenvoudig een online kalender gebruiken zoals deze:
  • Google calendar (weer een gmail account nodig)
  • Kalender via: www.kalender-365.nl

Nationaal en internationaal telefoneren

Binnen Nederland is de website www.detelefoongids.nl heel geschikt om met summiere informatie een telefoonnummer of adres te vinden. Wil je internationaal telefoneren of zelfs faxen wil je weten wat de landnummers zijn, deze vind je met deze website niet alleen de internationale codes maar ook andere nuttige informatie: http://www.telefoongids.2link.be. Je kunt ook gewoon gebruik maken van Skype om iemand te bereiken. Via Skype kun je bellen met videobeeld erbij.

Vergaderen

Ook vergaderen kun je online en vanaf je eigen werkplek. Dit bespaart veel kosten. Een veelgebruikte software is Skype. Skype kan door iedereen gratis worden gebruikt. Wil je Skype verbinden met je MS Office applicaties, vooral Outlook, dan kun je een Skype for Business account aanmaken. Je kunt dan vanaf Outlook je vergaderingen met Skype plannen.

Ook een veelgebruikte, maar duurdere, software is WebEx. Deze software/website is te gebruiken om vergaderingen te houden met meerdere mensen en heeft een geode verbinding en beeld. Net zoals bij Skype kun je via WebEx ook online presentaties delen.

Routeplanners

Heb je eenmaal je afspraak gepland en/of het adres gevonden, dan wil je natuurlijk weten hoe je op je plaats van bestemming komt. Hierbij heb je verschillende opties:
  • Per auto via de ANWB routeplanner op www.anwb.nl
  • Per trein via de NS website op www.ns.nl
  • Per bus/tram/metro via de website: 9292.nl

Verzendingen via de post

Wil je iets per post versturen, weten wat de tarieven zijn en hoe lang het duurt voordat je poststuk bij zijn bestemming is of misschien een verzonden pakketje volgen, dan kun je dit via de website van de TNT Post: www.tntpost.nl

Tips

  • Sla de genoemde links op in je favorites zodat je alles bij de hand hebt en je de nodige websites met een klik kunt vinden.
  • Vergeet niet om ergens paswoorden en gebruikersnamen bij te houden en op te schrijven, mocht je je ergens voor moeten registereren.
  • Vooral als het gaat om vertrouwelijke informatie die je online plaatst: zorg ervoor dat je paswoorden moeilijk genoeg zijn om niet "gehackt" te kunnen worden, gebruik bijvoorbeeld combinaties van cijfers en letters.
  • Maak regelmatig back-ups van je documenten op een CD/DVD of externe harde schijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Google-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpaginaGoogle-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpaginaGoogle heeft naam gemaakt met de tekeningetjes die van de letters van Google worden gemaakt of de letters versieren en d…
Timemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijdTimemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijdTimemanagement en meer doen in minder tijd is in de huidige samenleving heel belangrijk. Iedereen weet dat een dag maar…
Scheiden via InternetScheiden via InternetMet één klik op de knop je echtscheiding online regelen, klinkt als een onvoorstelbaar sprookje, is het niet? Toch is he…
Doodle Jump - Mobile GameDoodle Jump - Mobile GameDoodle Jump is een spel dat ontworpen is door Lima Sky voor onder andere verschillende mobiele platforms. Het doel van h…
Testament zonder notaris (Hema)Testament zonder notaris (Hema)Iedereen kan in beginsel een testament laten opstellen, maar is een testament opstellen ook mogelijk zonder een notaris…
Bronnen en referenties
  • https://www.google.com/intl/nl/drive/
  • http://doodle.com/nl/
  • www.tntpost.nl

Reageer op het artikel "Creëer je eigen online kantoor en werkplek"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-02-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Kantoorwerkzaamheden
Schrijf mee!