InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Elektronische brief en hybride postverzending

Elektronische brief en hybride postverzending

Elektronische brief en hybride postverzending De electronische brief (e-brief) en hybride-post-verzending zijn aan een opmars bezig. Kostenoverwegingen, de liberalisering van de postmarkt en strengere regelgeving voor verzending van reclamemails doen mail- en postbedrijven zoeken naar nieuwe methoden van briefbezorging.

Postbode komt straks online bij u thuis

Al in juli 2010 start het Duitse postbedrijf Deutsche Post met een nieuwe service in postverzending: de e-brief. Met deze e-brief via internet wil men inspelen op de afnemende behoefte aan papieren brieven. De kenmerken die de brief 500 jaar oud hebben laten worden, worden daarbij overgedragen op e-mail. Dat betekent dat afzender en ontvanger ondubbelzinnig bekend en betrouwbaar moeten zijn en geen spam of phishingmails kunnen versturen. De "brief op internet" kan men beschouwen als een beveiligde vorm van e-mail! De nieuwe elektronische service werd geïntroduceerd op computerbeurs CeBIT.

Hoe werkt elektronische postverzending?

Electronische postbezorging zal vooralsnog in drie varianten worden aangeboden:

Onderstaand wordt uitgelegd hoe het werkt.

Mailpost via internet

Via de website van Deutsche Post wordt een e-mail verzonden. Door middel van encryptie is die tegen ongewenste kijkers beschermd. De afzender moet zich daarvoor eerst aanmelden bij een postkantoor en zijn identiteitskaart (post-identificatie-procedure) tonen. De toegang tot de webservice is beveiligd met een wachtwoord en tancode. Zo mag de ontvanger erop vertrouwen dat een brief via internet daadwerkelijk afkomstig is van de afzender. Bedriegers en spam worden zo uitgesloten. En de afzender is er zeker van dat zijn brief de geadresseerde daadwerkelijk bereikt.

De hybride brief

De hybride brief is een combinatie van e-mail en brief. De brief wordt online geschreven en verzonden, de post drukt hem af, stopt hem in een envelop met porto en bezorgt de brief. Kosten van de hybridebrief: 46 cent, negen cent goedkoper dan een traditionele verzonden brief.

De scanvariant

De afzender stuurt een brief aan een servicepunt van de post, deze scant de brief en verzendt die via e-mail naar de ontvanger. Ook hiervoor rekent Deutsche Post 46 cent portokosten.

Voordelen elektronische postverzending

Met name voor bedrijven is de nieuwe service zeer interessant omdat men via mailpost een aanzienlijke reductie in portokosten kan realiseren en facturen bijvoorbeeld sneller kan versturen. De eerste klanten van Deutsche Post die hebben geopteerd voor de nieuwe service zijn ADAC, Lotto, DekaBank en Zürich Verzekeringen. Op dit moment zijn er besprekingen gaande met een aantal potentiële megaklanten. Ook grote Duitse e-mailproviders als Web.de en GMX hebben op Cebit aangekondigd dat men een eigen versie van de hybride brief uittest. In de zomer van 2010 kunnen ook de eerste klanten van Web.de en GMX van hybride postbezorging gebruik maken (e-mails als brief te bezorgen).

Veiligheid en briefgeheim

Iedereen die via Deutsche Post een elektonische brief wil verzenden, moet zich registreren. Dat gebeurt via een zogenaamde post-identificatie-procedure waarbij men een persoonsbewijs of paspoort bij een postkantoor moet overleggen. En voor de aanmelding op het internetportaal is dan als extra beveiliging nog een gebruikersnaam en wachtwoord vereist.

Om te garanderen dat het briefgeheim intact blijft, wordt electronische correspondentie versleuteld aan de post verstuurd. Ook bij het afdrukken van een elektronische brief (als die op de klassieke manier moet worden bezorgd) worden de gegevens gecodeerd aan de printafdeling verzonden.

Maar ondanks alle uitgebreide beveiligingen moet elektronische post straks net zo eenvoudig te versturen zijn dan een gewone e-mail.

Hoeveel kost een elektronische brief?

Deutsche Post heeft onlangs de prijsstelling van de nieuwe online-brief-bezorging bekendgemaakt. Voor een online brief die vanaf Internet rechtstreeks thuis bezorgd wordt, gaat men 46 eurocent porto rekenen. Die 46 cent zijn bedoeld voor situaties dat de post onlinebrieven buiten het Internet om moet bezorgen, dus moet afdrukken en vervolgens in de brievenbus van de geadresseerde moet deponeren. Maar de prijs ligt lager dan die van een gewone brief; Daarvoor is momenteel 55 cent verschuldigd.
Gerelateerde artikelen
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Hybride wagens de moeite waard?Hybride wagens de moeite waard?We horen er steeds meer over en ze duiken almaar meer in het straatbeeld op. Maar wat is dat nu eigenlijk een hybride wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Elektronische brief en hybride postverzending"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-08-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!