InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Olieprijs en gevolgen voor wereldeconomie

Olieprijs en gevolgen voor wereldeconomie

Olieprijs en gevolgen voor wereldeconomie Medio 2015 is de olieprijs gedaald tot een dieptepunt. De verwachting bestaat dat deze prijs niet zo snel verhoogd zal gaan worden. Dit heeft diverse oorzaken. Tevens heeft de olieprijs gevolgen voor de wereldeconomie. We gebruiken ook veel producten die zijn afgeleid van olie. Het zoeken naar alternatieve bronnen is goed op gang gekomen maar in 2015 wordt nog slechts 5% van alle energie geleverd door zonne-energie.

De olieprijs wordt vastgesteld door de OPEC

De OPEC is ontstaan op 14 september 1960 in Irak en wel in Bagdad. Olieproducerende landen nemen deel in deze organisatie. Organization of the Petroleum Exporting Countires.De missie van deze organisatie is om de prijs te stabiliseren en daarmee een evenwichtige verdeling te bevorderen. In 1973 werd een olieboycot doorgevoerd naar aanleiding van de oorlog in Koeweit. De vraag naar ruwe olie was in die periode nog bijzonder groot.De olieprijzen werden toen maar liefst 70% verhoogd. De OPEC landen bepalen de hoogte van de prijs van olie.
  • Algerije
  • Indonesië
  • Irak
  • Iran
  • Koeweit
  • Libië
  • Nigeria
  • Qatar
  • Saoedi Arabië
  • Venezuela
  • Verenigde Arabische Emiraten

Rusland

Rusland maakt geen deel uit van de OPEC. Wel dienen zij zich te houden aan de vastgestelde prijs voor olie door de OPEC. Dat is ook noodzakelijk omdat eenzijdig verhogen van de prijs voor Rusland zou betekenen dat ze geen export meer hebben. Men koopt dan de olie bij de landen die goedkoper kunnen leveren. Sedert de val van Lehmann Brothers in Amerika in 2008 is de olie prijs niet meer zo laag geweest. In 2014 daalde de prijs met de helft van 114 dollar naar 57 dollar. Men zou verwachten dat de olieproductie daarna zou worden teruggeschroefd maar dat is niet het geval.

Olie is grondstof voor veel producten

Bij het product olie denken we meestal aan diesel, petroleum, olie en benzine. Maar we hebben ook olie nodig voor het vervaardigen van allerlei machines. Tevens zijn plastic en allerlei kunststof producten vervaardigd uit olie. Deze grondstof is haast niet weg te denken uit ons dagelijks leven dus een verandering van de prijs van ruwe olie heeft gevolgen voor veel bedrijven.

Wat zijn de oorzaken van de dalende olieprijs?

  • Wereldeconomie heeft zich minder snel hersteld dan verwacht.
  • Productie van schalieolie in Amerika neemt grotere vormen aan
  • Groei in de opkomende economieën stagneert zoals in Brazilië en zelfs China
  • Men probeert zoveel mogelijk te zoeken naar alternatieve bronnen die het milieu minder belasten zoals energie-zuinige auto's, zonne- energie en windmolens.
  • Saoedi Arabië wil de productie niet verlagen zodat er enorme voorraden ontstaan.
  • De vraag uit de markt is dalend.
  • Er is overcapaciteit ontstaan, waarbij Iran al heeft aangegeven de productie niet te verlagen als de sancties worden opgeheven.

Voordelen van een lage olieprijs

Een lage olieprijs heeft gevolgen voor de economie. Dit merken we omdat we aan de pomp minder betalen voor de benzine. Een lagere prijs betekent ook dat de transportkosten voor bedrijven dalen. Veel afgeleide producten kunnen goedkoper worden verkocht.

Nadelen van een lage olieprijs

Grote wereldconcerns zoals Shell en Vopak zien hun inkomsten dalen en dit heeft gevolgen op het personele vlak. Er worden minder mensen geplaatst op de boortorens, er is minder transport en nieuwe investeringen worden gestaakt. Rusland heeft veel last van de dalende olieprijs want zij zijn vooral een van de grotere exporteurs van energie. Minder inkomsten betekent dat zij minder geld kunnen uitgeven aan de import van andere producten. Rusland verkeert dan ook in 2015 in een recessie.

Amerika

In Amerika is men in 2007 op grote schaal gestart met het boren naar schalieolie. Men noemt dit fracking. Het is een dure vorm van oliewinning waarbij men in eerste instantie zeer euforisch was. Men haalt hierbij olie uit gesteente door met een speciale vloeistof horizontaal in de aardlaag te boren.In korte tijd heeft dit geleid tot een enorme hoeveelheid olie en een grote welvaart voor bepaalde gebieden in Amerika zoals bijvoorbeeld in Texas. Inmiddels is men al wat realistischer geworden Men heeft voor deze methode gekozen om minder afhankelijk te zijn van olie uit het Midden-oosten en Rusland. Maar ook in Amerika zijn er grote veranderingen in de economie en is men op zoek naar alternatieven. Toch blijft de productie van schalieolie en schaliegas hoog. Ook in andere landen onderzoekt men de mogelijkheden om te boren naar schaliegas en schalieolie. Hierbij kunnen we denken aan Engeland, Duitsland en ook Nederland doet onderzoek.

Invloed op wereldeconomie

Samenvattend kan men stellen dat de OPEC die de olieprijs vaststelt in staat is om de wereldeconomie te stimuleren of af te remmen. Maar andersom is men genoodzaakt de prijs aan te passen als de vraag naar olie zich wijzigt. Er is wederkerigheid waarbij het belang van alternatieve bronnen die het milieu minder belasten steeds zwaarder weegt.

Opec besluit om productie te verminderen

Op 29 september 2016 werd een belangrijk besluit genomen. De OPEC heeft besloten om de productie van olie met 700.000 vaten per dag te verminderen. Hiermee zal het aanbod verminderen waardoor de verwachting bestaat dat de olieprijs weer zal gaan stijgen. Dit zal gevolgen hebben voor de economie omdat ook veel producten zijn afgeleid van olie.
Gerelateerde artikelen
Lage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelenLage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelenDe olieprijs is een belangrijke waardemeter voor de economie. De prijs van ruwe olie kan de wereldeconomie sterk beïnvlo…
Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandBeleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandTijdens een winterse koudegolf hoor je wel eens het nieuwsbericht dat "Rusland de gaskraan dichtdraait". De onrust die m…
Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?De belegger die geïnteresseerd is in de energiesector moet steeds de prijs van olie in de gaten houden. De olieprijs is…
Aardolie: waarom stijgt of daalt de olieprijs op de markt?Aardolie: waarom stijgt of daalt de olieprijs op de markt?De prijs van olie is niet alleen belangrijk voor grote bedrijven maar ook voor de man in de straat. De kosten van het vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moni49 / Pixabay
  • http://www.opec.org/opec_web/en/index.htm
  • http://www.nu.nl/economie/3933785/moet-u-weten-dalende-olieprijs.html
  • http://www.ed.nl/algemeen/economie/verminderen-olieproductie-is-wanhoopsdaad-1.6464765

Reageer op het artikel "Olieprijs en gevolgen voor wereldeconomie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 21-10-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!