InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De Tsjechische bank: Komerční banka

De Tsjechische bank: Komerční banka

Komerční banka is een grote bank in Tsjechië, tevens beursgenoteerd aan de PX-index. De bank dient ongeveer 1,5 miljoen klanten in meer dan 350 verschillende branches. Komerční banka behoort tot de leidende banken in Tsjechië, in centraal- en oost Europa. Komerční banka is het moederbedrijf van de KB groep en is lid van de Société Générale groep.

Historie in grote lijnen

  • 1990 - Komerční banka was opgericht als een staatsinstelling.
  • 1992 - In dit jaar werd de bank gemodificeerd naar een naamloze vennootschap. Tevens zijn in dit jaar KB's aandelen genoteerd aan de beurs van Praag, evenals in het RM-systeem sinds haar oprichting. De belangrijkste eigenaar van KB aandelen bleef de Nationale Property Fund van Tsjechië en Slowakije.
  • 1994 - In dit jaar vond een kapitaalverhoging plaats van 9,502 miljard CZK.
  • 1995 - In dit jaar vonden de globale certificaten (GDR's) plaats, de KB aandelen werden verhandeld op de London Stock Exchange.
  • 2001 - De staat had 60% van de aandelen in bezit, deze werden in dit jaar gekocht door Société Générale. Hierna volgde de privatisering van de bank en de KB begon haar activiteiten te ontwikkelen voor individuele klanten en ondernemers, in aanvulling op het bouwen van haar traditioneel sterke positie in de bedrijven en gemeente markt.
  • 2006 - In dit jaar koop Komerční banka de resterende 60% van de aandelen in Modrá Pyramida. Hierdoor kreeg Komerční banka volledige controle over Tsjechië, als derde grootste gebouw in de maatschappij zou het haar retail activiteiten kunnen uitbreiden.
  • 2010 - Op 31 december in 2010 werd KB gecombineerd in een grensoverschrijdende fusie met Komerční banka Bratislava. De bank werd de opvolger en nam alle activa en passiva van haar voormalige dochteronderneming over en zette de activiteiten voor in Slowakije via een filiaal.
  • 2011 - Hier vond een belangrijke stap in de uitbreiding van het aanbod van financiële oplossingen voor de klanten plaats. De overname was in mei 2011 voor 50,1% van de aandelen in SG Equipment Finance (SGEF), een toonaangevende leverancier voor activa gedekte financiering in Tsjechië en Slowakije.

In 2013 bood Komerční banka de volgende service aan 1,6 miljoen klanten, via 399 vestigingen en via 729 geldautomaten. Meer dan twee/derde van de klanten maakten op dat moment gebruik van één van de bankier-kanalen, zoals: mobiel bankieren of online bankieren.

Komerční banka omvat het volgende:
  • 10 afdelingen die ontworpen zijn voor middelgrote ondernemingen en gemeenten.
  • 4 divisies die toegewijd zijn aan grote zakelijke klanten.
  • De KB levert zowel diensten in Slowakije als in haar eigen filiaal, dat gericht is op het bedienen van zakelijke klanten.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Komerční banka vindt het belangrijk om zich in te zetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Een bedrijf doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen als het bedrijf rekening houdt met het milieu. Kortom, het bedrijf kijkt naar haar acties en welke consequenties dit heeft op het milieu. Komerční banka heeft haar lang-term succes te danken aan MVO. Tevens probeert het bedrijf waarde te creëren voor haar klanten, werknemers, zakenpartners en aandeelhouders.

De bank voelt zich onderdeel van de maatschappij en vindt het daarom van belang om te helpen met verbetering. Komerční banka en haar werknemers dragen bij aan een breed scala aan goede doelen. De stichting helpt waar het geld het meeste nodig is:
  • Ontwikkeling van de samenleving
  • Het onderwijs
  • Gezondheidszorg en sociale project
  • Milieubeschermingsprojecten

Société Générale groep

Komerční banka is sinds oktober 2011 een cruciaal onderdeel van de internationale Société Générale Group. Op basis van een gevarieerd universeel bankmodel, combineert de groep financiële soliditeit met een strategie van duurzame groei. Société Générale heeft al 150 jaar een essentiële rol in de economie. Het bedrijf beschikt over meer dan 154.000 werknemers en is gevestigd in 76 landen. De Société Générale groep dient dagelijks 32 miljoen klanten over de hele wereld. De groep biedt advies en diensten aan individuele, zakelijke en institutionele klanten in drie verschillende kernactiviteiten:
  • Detailhandel in Frankrijk met het kantorennetwerk van Société Générale, Credit du Nord en Boursorama, bieden een uitgebreid assortiment van multichannel financiële diensten aan de voorkant van digitale innovatie.
  • Internationale detailhandel, financiële diensten en verzekeringen met een aanwezigheid in opkomende economieën en toonaangevende gespecialiseerde bedrijven.
  • Corporate and investment bankieren, privé bankieren, vermogensbeheer en effectendiensten met erkende expertise, internationale ranglijsten en geïntegreerde oplossingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlag van TsjechiëVlag van TsjechiëBijna iedereen heeft de Tsjechische vlag weleens gezien. Hij bestaat uit twee banen met aan de mastkant een driehoek die…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Komer%C4%8Dn%C3%AD_banka
  • http://www.kb.cz/en/about-the-bank/about-us/basic-information.shtml
  • http://www.kb.cz/cs/o-bance/o-nas/historie-spolecnosti.shtml

Reageer op het artikel "De Tsjechische bank: Komerční banka"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 28-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: De PX Index van Tsjechië
Schrijf mee!