InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > KWV Zuid-Afrika, maatschappelijk verantwoord

KWV Zuid-Afrika, maatschappelijk verantwoord

KWV Zuid-Afrika werd in 1918 opgericht om wijn, sterke drank en andere alcoholische dranken te produceren. Het hoofdkantoor van KWV Zuid-Afrika ligt in Paarl, ongeveer 50 kilometer van de provinciale hoofdstad van de West-Kaap (Kaapstad). De producten van KWV Zuid-Afrika worden in een wijnstreek geproduceerd. Het bedrijf werd opgericht door wijnbouwers uit de West-Kaap en de naam van het bedrijf staat dan ook voor Koöperatieve Wijnbouwers Vereniging.

Over het bedrijf KWV Zuid Afrika

Vanaf de oprichting van het bedrijf in 1918, startend als een bedrijf opgericht door een klein groepje wijnbouwers, wilde KWV Zuid-Afrika de wijnindustrie in Zuid-Afrika verbeteren. In 2015 is het bedrijf vele malen groter en is het actief in meer dan 100 verschillende markten over de hele wereld. Het bedrijf haalt jaarlijks meerdere onderscheidingen op het gebied van drankproductie met meer dan 100 verschillende producten. Het bedrijft onderscheidt zich door continu te blijven innoveren met nieuwe moderne smaken.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) groeit het bedrijf enorm. Zo zijn er een aantal doelstellingen die de KWV heeft, namelijk:

Investeren in derdewereldlanden

Het belangrijkste is het zorgen voor een duurzame impact op de gemeenschappen, ze doen dit door middel van investeringen in de kwaliteit van het leven. Daarnaast investeert het bedrijf in de welvaart van achtergestelde gemeenschappen in derdewereldlanden. Hiermee zorgen ze ervoor dat de derdewereldlanden zich beter kunnen ontwikkelen.

Intensief klantcontact

Het bedrijf stelt nieuwe relaties vast en is constant bezig met het verbeteren van haar bestaande relaties met de huidige belanghebbenden en potentiële belanghebbenden. Samen met deze belanghebbenden creëert het bedrijf strategische partnerschappen.

Aangesloten bij ARA

De KWV bepleit en bevordert het verantwoordelijk omgaan met haar producten, welke voornamelijk alcoholisch zijn. Het bedrijf gaat echter verder dan haar vereiste verantwoordelijkheden en bepleit ook het verantwoordelijke gebruik van alcohol in de omgeving waar het bedrijf opereert. Dit is in meer dan 100 verschillende landen over de hele wereld. Zo is het bedrijf aangesloten bij ARA, een organisatie die zich in Zuid-Afrika bezighoudt met het verminderen van de aan alcohol gerelateerde schade door het bestrijden van misbruik en het bevorderen van verantwoord drinken.

Milieu-duurzaamheid

Buiten het sociale gedeelte van het maatschappelijk verantwoord ondernemen, kijkt het bedrijf ook naar de ecologische voetafdruk. Het bedrijf heeft de controles van zowel de IPW (Integrated Production of Wine Scheme) als de BWI (Biodiversity Wine Initiative) doorstaan, wat duidelijk aangeeft dat het bedrijf op een milieuvriendelijke manier haar producten produceert. Een tweetal andere initiatieven van de KWV die vallen onder de BWI zijn: het open houden van grond waar natuurlijk plantaardig leven kan groeien en het verwijderen van onnodige vegetatie om ruimte te creëren voor de fynbos. De fynbos is de zeer soortenrijke vegetatie die bestaat in Zuid-Afrika. Verdere zaken waar de KWV zich mee bezighoudt om de ecologische voetafdruk te verkleinen zijn:

Water- en energiemanagement

Het bedrijf is constant bezig om het water- en energieverbruik te monitoren. Er wordt constant gezocht naar nieuwe manieren om het verbruik te verminderen en waar mogelijk de huidige installaties te optimaliseren.

Afvalbeheer en recycling

Net zoals bij het water- en energiemanagement, monitort het bedrijf de recyclingprocessen en haar afvalbeheer. In partnerschap met recyclingbedrijven heeft de KWV al 520 ton aan vaste afvalstoffen weten te recyclen. Ook de vloeibare afvalstoffen zijn toegevoegd aan de recyclingprogramma's.

Onderscheidingen

In de markt van het produceren van alcoholische dranken zijn vele onderscheidingen te behalen. Zo zijn er onderscheidingen die over de geproduceerde producten gaan, maar ook onderscheidingen die toegekend worden aan de manier van opereren als bedrijf. KWV ontvangt jaarlijks meerdere onderscheidingen voor zowel haar producten als voor haar manier van bedrijfsvoering. Eén van de grootste onderscheidingen die de KWV heeft gekregen is de Veritas Award 'beste wijnproducent'. De Veritas Awards is het meest bekende evenement voor drankproducenten in Zuid-Afrika, een onderscheiding winnen op dit evenement geeft een hoog status aan een drankproducent. In vier opeenvolgende jaren heeft de KWV deze onderscheiding gekregen (in 2011 t/m 2014). Het verkrijgen van deze onderscheiding vier jaar achterelkaar is een enorme prestatie van de KWV, en is een nog nooit eerder vertoonde prestatie onder concurrerende Zuid-Afrikaanse wijnproducenten. Tijdens de Veritas Awards heeft de KWV voor haar producten een totaal van 55 medailles weten te behalen, meer dan alle andere producent ter wereld.
Gerelateerde artikelen
Studeren in Zuid-AfrikaZuid-Afrika is een land met veel tegenstellingen zoals het verschil tussen armoede en rijkdom. In Zuid-Afrika zijn veel…
Goedkoop vliegen naar Zuid-Afrika vanuit Nederland en BelgiëGoedkoop vliegen naar Zuid-Afrika vanuit Nederland en BelgiëZuid-Afrika heeft als vakantiebestemming heelwat te bieden aan de doorsnee toerist, denk maar aan het gunstige klimaat e…
Bronnen en referenties
  • http://www.kwv.co.za/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fynbos
  • http://www.ara.co.za/about-the-ara/
  • http://www.veritas.co.za/

Reageer op het artikel "KWV Zuid-Afrika, maatschappelijk verantwoord"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!