InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De Banco Comercial Portugues

De Banco Comercial Portugues

De Banco Comercial Portugues (BCP) is de grootste private bank van Portugal met vestigingen over de hele wereld. De bank heeft meer dan 4 miljoen klanten en meer dan 21000 medewerkers. Het hoofdkantoor van de bank bevindt zich in Porto en staat onder leiding van CEO Nuna Amado. Terwijl het bedrijf in 2008 nog een winst behaalde van 201 miljoen euro, was dat in 2012 heel anders. In 2012 moest het bedrijf door de staat gered worden en daarvoor was een bedrag van bijna 3 miljard euro nodig.

Oprichting en groei

De BCP werd in 1985 opgericht in het kielzog van de deregulering van het Portugese bankensysteem. Door deze deregulering werd het mogelijk dat private commerciële banken, zoals de BCP, opgericht konden worden. Meer dan 200 aandeelhouders en een groep bankiers steunden de oprichting van de BCP. De BCP-groep groeide vanaf de oprichting in 1985 sterk en had met de totale activa, in 1994, al een marktaandeel van 8,7% in leningen aan klanten en 8,6% in stortingen.

Na 1994 groeide de concurrentie op de nationale markt door de vestiging van meerdere buitenlandse en nationale banken en andere financiële instellingen. Om deze concurrentie het hoofd te bieden, plande de BCP een fusie met een andere binnenlandse bank, de Banco Português do Atlântico. Deze bank was op dat moment de grootste commerciële bank in Portugal. De volledige incorporatie van Atlântico werd voltooid in het jaar 2000.

Aansluitend volgden nog een aantal fusies met onder andere Banco Mello en Banco Pinto & SottoMayor, welke beide in het jaar 2000 volledig geïncorporeerd werden. De laatste fusie die de BCP aan wilde gaan was die met de Banco BPI in 2006, echter de onderhandelingen verliepen stroef en de plannen werden in 2007 opgegeven. De buitenlandse dochterondernemingen van BCP, maar ook de meer dan 900 filialen in Portugal, voeren de merknaam ‘Millennium’.

De bank is sinds 2014 bezig om een klimaat te scheppen binnen in het bedrijf waarin de bank kan groeien en meer winstgevend kan worden. Verder is de prioriteit dan om de bank te ontwikkelen in Polen, Mozambique en Angola. Nadat het bedrijf verder ontwikkeld is in die landen wil het bedrijf vanaf 2016 zorgen voor een constante groei en een betere balans tussen nationale en internationale activiteiten.

Herkapitaliseren BCP

In 2012 werd bij de bank een ander toezichtmodel ingevoerd, welke bestond uit een Raad van Bestuur samen met het directiecomité en een auditcomité. Verder werd er een internationaal strategisch bestuur samengesteld met als doel de internationale expansie te waarborgen en uit te voeren. Het uiteindelijke doel van de herstructurering was herkapitalisering. Deze herkapitalisering moest in twee fases plaatsvinden. De eerste fase was het kwalificeren van publieke investeringen als Core Tier 1 kapitaal, wat een kapitaal vertegenwoordigde van 3000 miljoen euro.

De tweede fase was het kwalificeren van particuliere investeringen als Core Tier 1 kapitaal van 500 miljoen euro tegen de prijs van 0,04 euro per aandeel in de BCP. Door het herkapitaliseren werden de wettelijke eisen behaald die werden gesteld door de EBA (European banking authority). Als resultaat van het herkapitaliseren werden door de bank, samen met de staat, twee non-executive leden aangesteld in de Raad van Bestuur. Deze twee leden hebben als taak de continue herkapitalisering van de bank.

In hetzelfde jaar (december 2012) werd door de BCP aan de regering een herstructureringsplan voorgelegd waarbij de BCP twee van haar dochterbedrijven zou afstoten: de Millennium Bank (Griekenland) en het belang van de BCP in de Piraeus. Beide voorstellen werden aangenomen en in juni 2013 werd de Millennium Bank verkocht aan de Piraeus Bank. Tegelijkertijd werd het belang van de BCP in de Piraeus Bank afgesloten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://ind.millenniumbcp.pt/en/Institucional/Pages/Institucional.aspx
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Banco_Comercial_Portugu%C3%AAs

Reageer op het artikel "De Banco Comercial Portugues"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 06-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Portugese beurs
Schrijf mee!