InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De National Australia Bank

De National Australia Bank

De National Australia Bank (NAB) staat op nummer 21 (in 2014) als het om 's werelds hoogst genoteerde beurswaarde gaat. De NAB werd opgericht in 1893 na een samensmelting met de Commercial Banking Company of Sydney Limited. Het hoofdkantoor van de NAB is gevestigd in de hoofdstad van Australië, namelijk Melbourne. Tevens staat de bank genoteerd op de Australian Sercurities Exchange effectenbeurs.

National Australia Bank algemeen

Het hoofdkantoor van National Australia Bank (NAB) is gevestigd in Docklands in Melbourne. In 2014 had de NAB ongeveer 42 duizend werknemers werkzaam, deze werknemers waren verspreid over vijf verschillende landen. Namelijk: Australië, Verenigd Koninkrijk, Nieuw Zeeland en delen van de Verenigde Staten en Azië. De meeste medewerkers van de bank werken in Australië, daarnaast heeft de NAB verschillende segmenten in Australië: de NAB private Bank, NAB & MLC Private Wealth en de UBank. De NAB regelt verschillende financiële zaken voor bedrijven en particulieren, waaronder verzekeringen en hypotheken. Ook helpt de NAB startende bedrijven met investeringen en het opzetten van een ondernemingsplan.

Enkele feiten uit 2014:

  • De NAB beheerde 4,578 geldautomaten.
  • De NAB had ongeveer 12,7 miljoen klanten.
  • De NAB had 1,7 duizend kantoren in bezit.
  • De slogan van NAB is: more give, less take.
  • 74% van de winst kwam vanuit Australië

Geschiedenis van de National Australia Bank

De bank komt van oorsprong uit 1893, toen de National Bank limited werd opgericht. Samen met de Commercial Banking Company of Sydney Limited werd in 1981 de National Australia bank gevormd. Als gevolg van deze samensmelting is de bank internationaal gaan opereren. De NAB begon in 1982 eerst met het uitbreiden naar Azië in Beijing. Verenigde Staten volgde in hetzelfde jaar met een nieuwe vestiging in Chicago. Een latere strategie van de NAB was vooral het overnemen van banken in verschillende landen, waardoor de NAB een groot bereik kreeg. Later was het Verenigd Koninkrijk aan de beurt met de eerst uitbreidingen naar Schotland en Ierland. Hier werden twee banken overgenomen, de Clydesdale Bank en de Northern Bank. De NAB deed deze twee banken omdopen tot de National Irish Bank. In Groot Brittannië werd in 1990 de Yorkshire bank overgenomen. Nieuw Zeeland was in 1992 aan de beurt, de NAB nam toen de Bank of New Zealand over.

National Australia Bank op de beurs

De National Australia bank is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd in de ASX200 index. Het bevat de belangrijkste beursgenoteerde bedrijven van Australië, deze bedrijven zijn geselecteerd op basis van marktwaarde en het zijn er altijd 200. Elke kwartaal van het jaar worden bedrijven opnieuw beoordeeld op waarde en worden indien nodig vervangen. De ASX200 is onderdeel van de Australian Securities Exchange (ASX), andere onderdelen van de ASX zijn de ASX20, ASX50 en ASX 300.

De strategie van de National Australia Bank

Bij de NAB draait het allemaal om de klanten, er moet vooral worden gezorgd dat klanten hun doel kunnen behalen. De bank staat voor een eerlijke behandeling en een vriendelijke service. Zij geloven erin dat een relatie met geld essentieel is, en begrijpen als geen ander dat het erg moeilijk kan zijn tijdens een geldcrisis. Ze bieden verschillende diensten aan die zouden kunnen helpen, zoals speciaal getrainde NAB care helpdeskmedewerkers. Deze medewerkers zijn speciaal opgeleid zodat ze op iedere situatie kunnen inspelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Securities_Exchange
  • http://en.wikipedia.org/wiki/National_Australia_Bank
  • https://www.nab.com.au/content/dam/nab/about-us/shareholder-centre/annual-reports/pdf-reports/2014-annual-financial-report.pdf
  • http://en.wikipedia.org/wiki/S%26P/ASX_200

Reageer op het artikel "De National Australia Bank"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 12-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Australian Securities Exchange
Schrijf mee!