Verschillende Rechtsvormen

Verschillende Rechtsvormen Rechtsvormen, het blijft lastig kiezen. Rechtsvormen hebben te maken met het voeren van een bedrijf. Daarbij heb je keuze uit meerdere Rechtsvormen, de rechtsvormen Eenmanszaak, Vennootschap onder Firma, Besloten vennootschap en nog enkel andere zullen worden behandeld.

Verschillende rechtsvormen welke wij behandelen zijn:

  • Eenmanszaak
  • Vennootschap onder Firma
  • Commanditaire vennootschap
  • Besloten vennootschap
  • Naamloze vennootschap
  • Buitenlandse vennootschap
  • Maatschap
  • Vereniging of stichting

Eenmanszaak

De meeste ondernemingen die starten kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Dit is ondanks de enigsinds verouderde naam ook voor vrouwen. Vaak wordt dit gekozen omdat je direct kunt beginnen, zonder starterskapitaal of notaris. Deze rechtsvorm is, zoals de naam al zegt, voor één persoon.

Omdat je geen startkapitaal of ingewikkelde procedures nodig hebt voor deze rechtsvorm is dit waarschijnlijk ook de reden dat relatief veel eenmanszaken snel verdwijnen. Een gebrek aan kapitaal en een tekort aan omzet gaan vaak hand in hand. Maar waarom zou je dan toch voor een eenmanszaak kiezen? De belangrijkste reden is natuurlijk dat je écht voor jezelf begint. Als je samen met anderen start komen de andere rechtsvormen eerder in aanmerking.

Enkele redenen om voor een eenmanszaak te kiezen:

  • Verwacht je een winst tussen de 0 en 70.000, dan ben je meestal belasting technisch voordeliger uit met een eenmanszaak.
  • Voor een eenmanszaak zijn er ook veel aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek. En in het eerste jaar de startersaftrek.
  • Natuurlijk kan je nu ook dingen die je normaal privé had gekocht op de zaak boeken, daarmee kan je de winst mooi drukken en daar gaat het om in het geval van de belasting!

Winst is bij de rechtsvorm eenmanszaak ets aparts, het is natuurlijk fijn als je winst maakt. Als je bij de bank een lening hebt afgesloten is het fijn als je goede resultaten kunt laten zien. Dat stelt de bank gerust. Maar voor de belasting kan je het beste een winst van 0 hebben. Dat scheelt je veel belastingcenten. Je betaalt jaarlijks inkomstenbelasting over de gemaakte winst. (Het maakt hierbij niet uit of je het geld 'uit de zaak' haalt of het op de rekening van je bedrijf laat staan!) Vandaar dat veel ondernemers aan het eind van het jaar nog wat investeringen doen. Hierover is overleg met je administratiekantoor raadzaam.

Vennootschap onder Firma

Uit de vele rechtsvormen is Vennootschap onder Firma of VOF goed te vergelijken met een eenmanszaak. Het zijn eigenlijk twee (of meer) eenmanszaken die een contract hebben gesloten en samen onder één naam werken. Iedere vennoot is namelijk ook rechtspersoon en hetzelfde verhaal gaat op als bij een eenmanszaak. Je betaalt als vennoot dus inkomstenbelasting over de winst. Ben je volgens het contact 1/3e vennoot, dan heb je recht op 1/3e van de winst. Over dat deel betaal je dan ook inkomstenbelasting. De vennootschap als geheel betaalt uiteraard de BTW en de eventuele loonbelasting en sociale premies als de VOF iemand in dienst neemt.

Met je vennoten sluit je een vennootschapscontract af. Dat kan je het beste doen onder begeleiding van je administratiekantoor omdat je er letterlijk alles in kan opnemen dat de Nederlandse wetgeving toestaat. Met andere woorden: een vennootschapscontract is maatwerk!

Bij een VOF zit er nog wel een addertje onder het gras. Met alle vennoten ben je gezamelijk verantwoordelijk voor je schulden. Ga je failiet en hebben je medevennoten niks te bieden aan de crediteuren dan komen ze bij jou. Dan heeft het geen zin om je te beroepen op je 1/3e aandeel. Iedere vennoot is individueel verantwoordelijk voor het totaal. Dit betekent ook dat je niet zomaar privé allerhande financiële verplichtingen mag aangaan zonder je vennoten daarvan op de hoogte te stellen. Je zou de vennootschap wel eens in gevaar kunnen brengen.

Commanditaire vennootschap

Een commanditaire vennootschap (CV) is een rechtsvorm die bijna hetzelfde als een VOF is, met het verschil dat er naast de gewone of 'beherende' vennoten ook één of meer 'stille vennoten' zijn. Die stille of commanditaire vennoot heeft geld in de onderneming gestoken (en ontvangt hiervoor een afgesproken rente), maar bemoeit zich niet met de dagelijkse gang van zaken. De stille vennoot is alleen aansprakelijk voor de hoogte van het bedrag dat hij of zij heeft geïnvesteerd. Voor de andere vennoten gelden dezelfde rechten en plichten als bij de VOF.

Besloten vennootschap

Tussen de rechtsvormen staat ook de besloten vennootschap, dit is een rechtspersoon en dat is het grote verschil met een eenmanszaak of een VOF. Je bent in dienst van de BV je bent dus werknemer. Daarbij maakt het niet uit of je alléén aandeelhouder (eigenaar) bent van het bedrijf of dat je partners hebt. Een BV kun je alleen oprichten via een notariële akte, waarbij er (standaard) onderzoek wordt gedaan naar een eventueel besmet verleden. Voor het oprichten van een BV is het noodzakelijk eerst geld 'in kas' te storten. De verplichte minimale kapitaalinbreng is 18.151.

Omdat de BV door de belastingdienst als rechtspersoon wordt beschouwd, moet er vennootschapsbelasting over de winst worden betaald, gemiddeld ongeveer 30%. Als werknemer betaal je zelf nog eens inkomstenbelasting. Een deel houdt de BV van je salaris in (de loonheffing), maar als je veel verdient en weinig aftrekposten hebt, is bijbetalen vaak onvermijdelijk. Ondernemers die dat maar niks vonden gaven zich in het verleden wel eens een salaris van bijna 0. Maar daar trapt de balastingdienst niet meer in. Als ze je lage inkomen wantrouwen, gaan ze domweg uit van een 'gebruikelijk' inkomen en berekenen op basis daarvan de te betalen belasting.

Naamloze vennootschap

De rechtsvorm naamloze vennootschap (NV) is een rechtspersoon en te vergelijken met een BV. Groot verschil is dat de aandelen van een NV vrij te verhandelen zijn. Meestal gebeurt dat via de beurs. En als startende ondernemer kan je daar niet even naar toe gaan om een notering aan te vragen. Jouw beursgang komt misschien nog wel een keer, maar tegen die tijd ben je omringd door accountantskantoren en één of meer banken.

Buitenlandse vennootschap

Het oprichten van een buitenlandse vennootschap is vaak alleen nodig als je ook in het buitenland zaken doet. Voor het overige staan die Inc. en Ltd. bedrijfjes nogal exotisch en ogen ze niet bepaald betrouwbaar. Er zijn namelijk nogal wat 'ondernemers' die de kosten van de oprichting van een BV niet kunnen betalen of een verleden hebben waardoor het onmogelijk is. Dus richten ze -vrijwel anoniem- in Delaware (VS) een incorporated op om op die manier zaken te kunnen doen en zelf lekker anoniem te kunnen blijven.

Maatschap

Een maatschap wordt vaak gekozen als model door accountants, advocaten of artsen. Maar ook zonder een universitaire opleiding kun je met anderen een maatschap beginnen. Je kunt dat doen als je met vakgenoten een wat breder draagvlak wilt hebben, maar toch zelfstandig ondernemer wilt zijn. Je opereert zelfstandig voor eigen glorie maar deelt bijvoorbeeld de werkruimte en het secretariaat. Je betaalt dan maandelijks een vaste bijdrage aan 'de maatschap'. Een samenwerkingscontract is overigens van harte aan te raden. Als lid van een maatschap wordt je door de belastingdienst gewoon als zelfstandige beschouwd (tenzij de aard van je beroep dat natuurlijk uitsluit) en betaal je over jouw winst inkomstenbelasting. De maatschap betaald de BTW, loonbelasting en werknemersverzekeringen, indien van toepassing. Het verschil met een VOF is in praktische zin dat je je makkelijker als individu kunt presenteren.

Vereniging of stichting

In bijzondere gevallen, bij speciale doelstellingen, kun je er voor kiezen vanuit een vereniging of stichting te handelen. Maar als je een commerciële onderneming wilt starten is dit nauwelijks een optie, hoewel daar wel voorbeelden van zijn: De ANWB en de publieke omroepen zijn aardig commercieel. Voor deze rechtsvorm moet je bij oprichting naar de notaris.
© 2006 - 2020 Besto, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Commerciële en niet-commerciële organisatiesCommerciële en niet-commerciële organisatiesAls mensen met elkaar gaan samenwerken om een bepaald doel te behalen, ontstaat er een organisatie. Voorbeelden van orga…
Rechtsvorm: de Vennootschap onder firma (vof)Een vennootschap onder firma is een rechtsvorm waarbij meerdere personen onder een gezamenlijke naam een bedrijf beheren…
De verschillende rechtsvormen van bedrijvenDe verschillende rechtsvormen van bedrijvenWe hebben allemaal wel eens van een firma of een zogenaamde bv gehoord. Maar wat zijn dan de verschillen tussen die twee…
Rechtsvorm kiezenAls je start met een onderneming moet je een rechtsvorm kiezen voor het bedrijf. De meeste starters beginnen als zelfsta…

Begrippen managementstijlenBegrippen managementstijlenStelt je voor: je leest een boek over het doorvoeren van managementstijlen, maar blijft hangen bij een aantal lastige be…

Reageer op het artikel "Verschillende Rechtsvormen"

Reactie

Daan, 16-10-2011 22:39 #1
Duidelijk verhaal. Fijn!
Alleen belastingtechnisch zijn er een aantal 'adders onder het gras' en verplichtingen wat salaris betreft wanneer je gaat kiezen om van een V.o.F. naar een B.V. Bij een V.o.F. bepaal je blijkbaar zelf het salaris, maar moet je wel 52% belasting betalen over alle winst. Bij een B.V. is dit 30~35%, maar moet je wel een bepaald gedeelte als verplicht salaris uitkeren waarover je nog eens 25% belasting moet betalen.

Infoteur: Besto
Gepubliceerd: 10-10-2006
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!