InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Het conglomeraat Mediaset

Het conglomeraat Mediaset

Mediaset is het grootste satelliet-tv bedrijf van Italië en Europa en is beursgenoteerd aan de Italiaanse beurs en gevestigd in Milaan. Mediaset is ontstaan in 1995 toen Fininvest zijn tv-activiteiten heeft afgezonderd. De beheerder van Mediaset is de beheerder van Fininvest, Silvio Berlusconi.

Wat is Mediaset?

Mediaset is het grootste satelliet-tv-bedrijf in Italië en van heel Europa. Het is een commerciële omroep genoteerd aan de beurs van Milaan. In juli 2013 was de marktkapitalisatie ongeveer 1,5 miljard euro. Het bedrijf ontstond in het jaar 1995 toen Fininvest zijn televisie-activiteiten van de rest heeft afgezonderd. De beheerder van het bedrijf is Fininvest dat onder de naam van Silvio Berlusconi staat aangeschreven. Sinds 1994 is Fedele Confalonieri de voorzitter. Mediaset is een bedrijf van rond de 6.100 medewerkers en de hoofdkantoor bevindt zich in het centrum van Milaan.

Ontstaan van Mediaset

In het jaar 1982 won Fininvest een juridische strijd voor het verkrijgen van Italia 1. In 1984 verkregen ze ook de Rete 4 zender. Dit heeft grote gevolgen gehad voor Fininvest, zij werden de favoriete keuze van miljoenen Italiaanse kijkers. Met deze gebeurtenis werd ook meteen de staatsmonopolie op het gebied van televisie en reclame doorbroken. In 1992 kreeg Fininvest een licentie om officieel op landelijk niveau uit te kunnen zenden. Alle activiteiten van Fininvest werden vanaf dat moment samengevoegd tot een geheel. Het bedrijf kon hierdoor onafhankelijk doorgroeien door investeerders aan te trekken en hieruit ontstond Mediaset.

Mediaset groeide snel, door onder andere televisierechten over te nemen en aandelen in filmproducties en distributiebedrijven te verkrijgen. Mediaset kreeg controle over het bedrijf Publitalia ’80 dat de reclamezendtijden voor zenders regelde. Ook kreeg Mediaset de volledige controle over Videotime, RTI Music en Elettronica Industriale. Deze zijn verantwoordelijk voor het verspreiden van signalen door middel van een netwerk dat zich uitstrekt over heel Italië. Daarnaast vallen Medusa Cinema en Medusa Film onder de verantwoordelijkheid van Mediaset. Zij zijn verantwoordelijk voor de filmproductie en tevens de filmdistributie. Mediaset is zo gegroeid dat het directe controle heeft over alle aspecten van de televisie-industrie in Italië.

Fininvest

Fininvest werd in 1970 opgericht door voormalig president Silvio Berlusconi. De Berlusconi familie bezit een aandeel van 38,6% in Fininvest. Ze concurreren voornamelijk met publieke omroepen en tevens marktleiders zoals RAI, La7 en Sky Italia.

Mediaset Studio’s

Mediaset heeft studio’s in de gemeente Milano. Hier begon in 1978 voor het eerst de lokale zender TeleMilano en is uitgegroeid tot een nationaal kanaal genaamd Canale 5. Het grote Canale 5 is een fusie geweest van een aantal lokale omroepen uit de gemeente Milano. De productie van Canale 5 bevindt zich in Cologno Monzese waar gebruikt wordt gemaakt van eerder opgezette infrastructuur van Telealtomilanese. In totaal heeft het bedrijf 3 grote tv productie centra in Segrate, Cologno Monzese en Rome.

Bereik van Mediaset buiten Italië

In de buurlanden rondom Italië, zijn uitzendingen van Mediaset ook te ontvangen vanwege de nabijheid. Dit geldt voor landen als Malta, Zwitserland, Kroatië, Albanië, San Marino, Vaticaanstad en Slovenië.

Uitbreidingen

Mediaset heeft aandelen in twee buitenlandse kanalen en een buitenlandse omroep:
  • Nessma TV (Maghreb) 25%
  • China Sport Network (China) 49%
  • Mediaset España Communicación (Spanje) 50.1%

Naast de binnenlandse zaken waar Mediaset zich op concentreert, opereren ze ook nog op het gebied van nieuws, entertainment en sport door middel van websites.

Kanalen van Mediaset

Mediaset heeft verschillende kanalen. Dit zijn een aantal van de bekendste kanalen van Mediaset:
  • Canal 5
  • Cuatro
  • Factoría De Ficción
  • Italia 1
  • Italia 2
  • La 5
  • Mediaset TGCOM 24
  • Novela
  • Rete 4
  • Telecinco
  • Top Crime

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De commerciële omroepenDe commerciële omroepenIn Nederland kennen we publieke omroepen, commerciële omroepen, lokale en regionale omroepen. Commerciële omroepen zijn…
De publieke omroepDe publieke omroepDe publieke omroep heeft drie televisiezenders. Alle overige televisiezenders behoren tot de commerciele omroepen of de…
Motieven om Social Media te gebruikenTegenwoordig maken veel mensen gebruik van internet en Social Media. Vroeger waren de traditionele kanalen, zoals Televi…
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
De Luxemburgse RTL GroupDe RTL Group is één van de grootste commerciële mediabedrijven in de Benelux. RTL Group bezat in 2014 ongeveer 45 televi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mediaset

Reageer op het artikel "Het conglomeraat Mediaset"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 03-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Italiaanse beurs
Schrijf mee!