InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Zuid-Koreaans bedrijf LG Display

Zuid-Koreaans bedrijf LG Display

LG Display is een bekend elektronicabedrijf uit Zuid-Korea dat zich vooral richt op het maken van LCD-panelen. Het is tevens 's werelds grootste bedrijf dat LCD en andere soorten panelen produceert. LG Display is ook een beursgenoteerd bedrijf. Men kan dus beleggen in dit bedrijf. LG Display behoort tot moedermaatschappij LG Group.

LG Group

De moedermaatschappij van LG Display is LG Group, waar het allemaal begon. LG Group is een conglomeraat uit Zuid-Korea. Een conglomeraat houdt zich bezig met het produceren van verschillende producten en bezit verschillende divisies. Deze divisies hebben niets met elkaar te maken. Dit doen bedrijven als LG vooral voor de stabiliteit van het bedrijf. Als één divisie slecht presteert en de andere divisie het juist goed doet, blijft het bedrijf goed lopen. Het is dus een soort veiligheidsmaatregel. LG Group is actief in vijf sectoren: elektronica, chemie, energievoorziening, handel en financiering. Het bedrijf werd opgericht in 1947 door Koo In Hwoi en heeft anno 2015 ongeveer 177.000 werknemers. LG Group is nu verdeeld in verschillende subgroepen.

Alle groepen van LG Group

Onder de moedermaatschappij LG Group vallen onderstaande groepen:

Elektronica-industrie

  • LG Display
  • LG CNS
  • LG Micron
  • LG Electronics
  • LG Hi-Logistics
  • LG Hi-Plaza
  • LG Innotek
  • LG Viewty
  • Lusem
  • Siltron
  • Zenith Electronics

Chemische industrie

  • LG Chem
  • LG Hausys
  • LG Life Sciences
  • LG MMA
  • LG Petro Chemical
  • LG Solar Energy

Telecommunicatie en diensten

  • LG Dacom Crossing
  • LG Dacom MI
  • LG Dacom
  • LG Corporation
  • LG CS Leader
  • LG Economy Institute
  • LG International
  • LG N-Sys
  • LG Powercom
  • LG Serveone
  • LG Soft India [2]
  • LG Telecom
  • LG Twins
  • LG V-ENS
  • Serveone

LG Display

LG Display richt zich op de elektronica-industrie en is 's werelds grootste LCD-paneelmaker, producent en leverancier van andere panelen zoals de flinter-dunne displays die gemaakt worden van vloeibare kristal. LG Display was opgericht in 1995 en is gevestigd in de hoofdstad van Zuid-Korea, Seoul. LG heeft ook zestien andere fabrieken en faciliteiten staan in landen zoals Korea, China, Polen en Mexico.

Het bedrijf behoorde bij zijn oprichting eerst bij de Koreaanse elektronicabedrijf LG Electronics en het Nederlandse bedrijf Philips die toentertijd gingen fuseren. LG Display stond toen bekend als LG.Philips LCD tot 2008 toen Philips al zijn aandelen verkocht.
De panelen die LG Display produceert en verkoopt worden gebruikt door diverse elektronicabedrijven zoals Dell en Apple.

De visie van LG Display

De visie van LG Display gaat over de mensen zelf. Mensen dromen van een toekomst en delen hun dromen met elkaar. LG Display luistert naar al die dromen en brengt hen tot leven door creativiteit, denken en innovatieve technologie. De toekomst van je droom kan werkelijkheid worden met LG Display. Jouw droom wordt realiteit. Dat is het doel van het bedrijf. Dit wil LG Display bereiken door met de juiste mensen die passie, professionaliteit en goed kunnen samenwerken in zee te gaan. Ook door aan hun normen en waarden zoals open communicatie, proactieve samenwerking en verandering te houden. En als laatste door zich vooral te gaan richten op hun klanten, de markt, hun producten, hun supply chain en de interne organisatie.

Schandalen van LG Display

In 2010 werd LG Display beschuldigd van het maken van afspraken over prijzen. Het was de Europese Unie die hier onderzoek naar heeft gedaan en het bedrijf vervolgens een boete van maar liefst 215 miljoen gaf voor het maken van afspraken over de verkoop van LCD-schermen met andere bedrijven. De bedrijven die medeplichtig waren zoals Chimei Innolux, AU Optronics, Chunghwa Picture Tubes Ltd., en HannStar Display Corp. hadden een totale boete van 648.9 miljoen. Dezelfde bedrijven hebben al eerder een boete opgelegd gekregen in de Verenigde Staten voor dezelfde overtreding. De bedrijven hadden toen schuld bekend en een totaal bedrag van $585 miljoen betaald. LG Display heeft hier het meest van betaald, namelijk ongeveer $400 miljoen.

LG op de beurs

LG Display is een beursgenoteerd bedrijf en staat sinds 2004 geregistreerd bij de Korea Stock Exchange onder de naam, of beter gezegd cijferreeks 034220. In 2005 werden Korea Futures Exchange en de KOSDAQ samen versmolten tot de Korea Exchange. Het hoofdkwartier bevindt zich in de hoofdstad van Zuid-Korea, Seoul. Op de Korea Stock Exchange staan de 50 en 200 Zuid-Koreaanse bedrijven met de hoogste beurswaardes genoteerd onder de Koreaanse index genaamd de KOSPI. LG Display staat op nummer 17 en behoort dus tot de top 20 van de bedrijven met de grootste beurswaardes van de KOSPI.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuid-Koreaans bedrijf SK Hynix IncSK Hynix Inc. is een bedrijf dat chipkaarten, maar vooral geheugenkaarten produceert. Ze zijn zowel fabrikanten als leve…
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…
Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzenIn dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we i…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/LG_Display

Reageer op het artikel "Zuid-Koreaans bedrijf LG Display"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 16-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Zuid-Koreaanse beurs
Schrijf mee!