InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Noorse bedrijf Norsk Hydro

Noorse bedrijf Norsk Hydro

Noorse bedrijf Norsk Hydro Norsk Hydro is een Noorse energiebedrijf dat zich vooral richt op aluminium en de productie ervan. Dit internationale bedrijf is tevens beursgenoteerd en staat geregistreerd bij de Oslo Stock Exchange/Oslo Børs. Norsk Hydro is actief in 40 landen en richt zich vooral op het produceren, verkopen, recyclen, exporteren van energie en bauxiet- en aluminiumproducten.

Norsk Hydro

Het hoofdkantoor van Norsk Hydro, één van de grootste aluminiumbedrijven ter wereld, is gevestigd in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo. Het bedrijf telt in totaal 23.000 werknemers en is actief in meer dan 40 landen. Sinds de verkoop van de divisies ''Olie & Engergie'' richt Norsk Hydro zich op aluminium. Aluminium wordt de laatste decennia veel gebruikt. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het maken van mobiele telefoons, fietsen, keukenapparaten, etc. Aluminium wordt gemaakt van Bauxiet, een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt, omdat het voor het grootste gedeelte uit aluminiumoxide bestaat.

Geschiedenis

Norsk Hydro is opgericht in 1905 in Nottodden, een gemeente in Noorwegen, door Sam Eyde en Kristian Birkeland onder de naam Norsk Hydro-Elektrisk Kvælstofaktieselskab. Het bedrijf werd eerst ondersteund door investeerders. Zo investeerde een familie uit Zweden in dit Noorse bedrijf. Norsk Hydro begon eerst met het produceren van kunstmest. Daar werd een speciale stikstof voor gebruikt, maar hier was heel veel elektriciteit voor nodig. Daarom bouwde het bedrijf hydro-elektrische fabrieken om zo de benodigde hoeveelheid elektriciteit te kunnen produceren.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werkte Norsk Hydro samen met de Duitsers. Het bedrijf was namelijk het enige bedrijf in Europa dat zwaar water kon produceren in één van zijn fabrieken. Dit hadden de Duitsers nodig om onder andere bommen te maken. De fabriek is tegen het einde van de oorlog na een tweede poging door het Noorse verzet vernietigd. Na de oorlog is de fabriek weer opgebouwd en begon Norsk hydro in 1951 met het produceren van magnesium waarvoor een aluminiumsmelter werd gebouwd.

Ook werd er een gasbel in Slochteren gevonden die kon wijzen op een bron vol met olie en gas. Na een zoektocht van een paar jaar vond en boorde Norsk Hydro als één van de eerste bedrijven naar olie en gas. Dit werd ook zijn voornaamste activiteit tot in 2007, toen het bedrijf zijn olie en gas divisies verkocht aan zijn concurrent Staoil en verder ging met het produceren van aluminium. Norsk Hydro heeft zijn aluminiumplantages bijna allemaal op Noorse plekken zoals Rjukan, Raufoss, Vennesla, Karmøy, Høyanger, Årdal, Sunndalsøra, en Holmestrand staan. Het bedrijf heeft ook veel plantages die zich bevinden in Duitsland en Brazilië.

Norsk Hydro sponsoring

Norsk Hydro doet ook aan sponsoring. Het bedrijf wil maatschappelijk verantwoord zijn en een bijdrage leveren aan de maatschappij. Norsk Hydro werkt samen met heel veel organisaties. Een paar voorbeelden daarvan zijn Save the Children, een milieuorganisatie genaamd ZERO, Amnesty International Norway, Transparency International Norway, the Nobel Peace Center, the Nobel Peace Prize Concert en the Alunorte Rain Forest, een voetbalteam uit Brazilië. Norsk Hydro ziet deze organisaties als belangrijke partners en is er trots op om samen met hen te mogen werken aan een betere maatschappij. Zowel op nationaal als op internationaal gebied.

Norsk Hydro op de beurs

Norsk Hydro is een beursgenoteerd bedrijf sinds 1905 en staat geregistreerd bij de Oslo Stock Exchange onder de naam NHY. De Oslo Stock Exchange was opgericht in 1819 en bevindt zich sindsdien in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo. De beurs is geopend van 9 uur 's ochtends tot half 5 's middags Noorse tijd. Op de Oslo Stock Exchange staan de 25 Noorse bedrijven met de hoogste beurswaardes genoteerd onder de Noorse index genaamd de OBX. Norsk Hydro staat op nummer 6 en behoort dus tot de top 10 van de bedrijven met de grootste beurswaardes van de OBX.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Noorse bedrijf Norsk Hydro"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 12-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Noorse beurs
Schrijf mee!