Gjensidige Forsikring ASA

Gjensidige Forsikring ASA, vaak ook wel afgekort naar Gjensidige, is een Noorse verzekeringsmaatschappij. Dit bedrijf is tevens beursgenoteerd en staat geregistreerd bij de Oslo Stock Exchange/Oslo Børs. Gjensidige is actief in de financiële sector en houdt zich dus bezig met diverse activiteiten waaronder verzekeringen, pensioenen, spaarrekeningen en online bankieren.

Gjensidige Forsikring ASA

Het Noorse bedrijf Gjensidige is niet alleen actief in Noorwegen, maar ook in zijn buurlanden Denemarken, Zweden en in de Baltische regio waar landen als Estland, Letland en Litouwen zich bevinden. In 2010 had het bedrijf ongeveer 3.920 werknemers. Het hoofdkantoor van Gjensidige is gevestigd in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo. Het bedrijf bestaat zelf uit 176 takken die samen hun 1.5 miljoen klanten afhandelen. Verder heeft Gjensidige kantoren staan in Denemarken, Zweden en in de Baltische staten.

Visie en missie

Gjensidige streeft ernaar om klant-gerichter te gaan werken. In 2012 heeft het bedrijf een nieuw platform ontwikkeld dat het bedrijf zal helpen om dit doel te behalen. Het platform dient als een gids voor alle werknemers van Gjensidige wat betreft de communicatie, houding, gedrag en resultaten op zowel intern als extern niveau. Het doel van Gjensidige is om het beste klant-gerichte bedrijf van de sector te worden.

Geschiedenis

Gjensidige was opgericht in het jaar 1689, maar de naam zelf werd pas gevormd in 1976 toen de twee bedrijven Livsforsikringsselskapet Gjensidige en Samtrygd gingen fuseren. In 1993 vond er nog een fusie plaats tussen Gjensidige en Forenede Forsikring. Twee jaar later werd de Gjensidige Bank opgericht om bankzaken te regelen. In 1999 vond er een derde fusie plaats met dit keer een spaarbank genaamd Sparebanken NOR. Gjensidige NOR werd de nieuwe naam van deze verzekeringsmaatschappij. De grootste fusie van het bedrijf gebeurde in 2003 tussen de bedrijven Gjensidige NOR en Den Norske Bank (DNB). Zij vormden samen DNB NOR. Maar Gjensidige zelf besloot uit deze fusie te stappen en alleen als bedrijf verder te gaan. Wel blijven de twee bedrijven op dezelfde locatie.

Activiteiten van Gjensidige Forsikring ASA

Gjensidige biedt alle soorten verzekeringen aan die er maar bestaan. Daarom heeft het bedrijf zijn activiteiten verdeeld in drie sectoren:
  • Privaat
  • Agricultuur
  • Business

Gjensidige biedt ook retail banking producten, pensioenen en spaarmogelijkheden aan via zijn eigen bank: Gjensidige Bank. Met bijna 25% van de aandelen van Storebrand, een ander groot bedrijf in de financiële sector, is Gjensidige één van de grootste zorgverzekeringsmaatschappijen in heel Scandinavië.

Gjensidige op de beurs

Gjensidige Forsikring ASA is een beursgenoteerd bedrijf sinds 2009 en staat geregistreerd bij de Oslo Stock Exchange onder de naam GJF. De Oslo Stock Exchange was opgericht in 1819 en bevindt zich sindsdien in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo. Op de Oslo Stock Exchange staan de 25 Noorse bedrijven met de hoogste beurswaardes genoteerd onder de Noorse index genaamd de OBX. Gjensidige Forsikring ASA staat op nummer 7 en behoort dus tot de top 10 van de bedrijven met de grootste beurswaardes van de OBX.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Gjensidige

Reageer op het artikel "Gjensidige Forsikring ASA"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 09-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Noorse beurs
Schrijf mee!