InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Noorse bedrijf Aker Solutions

Noorse bedrijf Aker Solutions

Noorse bedrijf Aker Solutions Aker Solutions is één van de grootste bedrijven in Noorwegen. Dit bedrijf richt zich op het verkopen van olie- en gasproducten, ontwikkelen van systemen en het bieden van diensten in dezelfde sector. Dit bedrijf is tevens beursgenoteerd en staat geregistreerd bij de Oslo Børs, oftewel de Noorse beurs. Actief in de sectoren olie en gas is het bedrijf gericht op het verlenen van services en producten op dat gebied.

Aker Solutions

Aker Solutions staat officieel geregistreerd onder de naam Aker Solutions ASA, maar wordt voor het gemak afgekort. Het bedrijf is actief in de olie- en gassector met producten gemaakt van deze grondstoffen. Het hoofdkantoor van Aker Solutions bevindt zich in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo. Met zijn +/- 28.500 werknemers in meer dan 30 landen produceert Aker Solutions producten, services en systemen wat betreft olie en gas voor klanten wereldwijd. De visie van Aker Solutions is om de ''persoon'' of in dit geval het bedrijf te zijn waar olie- en gasbedrijven zich tot wenden wanneer in die sector problemen voorkomen.

Geschiedenis

Het verhaal van Aker Solutions begon allemaal in 1841 toen het bedrijf werd opgericht. Verschillende kleine Noorse bedrijven in de 20e eeuw besloten te fuseren tot één groot bedrijf. Dit was het resultaat van een langdurige samenwerking tussen de ondernemingen. Aker Solutions heeft vele evoluties gekend sinds dat jaar. Het bedrijf begon als Aker Mechanical Workshop in 1841. Jaren later veranderde de naam naar Kvaerner Brug in 1853. In 1996 was het de beurt aan Trafalgar House. Vervolgens werd in 2004 de naam gewijzigd naar Aker Kværner. Dit kwam door een fusie tussen de twee bedrijven Aker Maritime en Kvaerner Oil & Gas. Maar omdat men, vooral mensen die niet uit Noorwegen kwamen, moeite hadden om de naam ''Kvaerner'' uit te spreken werd de naam in 2008 werd nogmaals veranderd naar de huidige naam Aker Solutions. Het bedrijf is dus meerdere malen opnieuw opgericht en vernieuwd, maar bleef dezelfde soort activiteiten aanhouden. In 2014 werd Aker Solutions verdeeld in twee units, oftewel bedrijven: Aker Solutions en Akastor.

Activiteiten van Aker Solutions

Aker Solutions is een internationale leverancier van onderzeese productie-apparatuur en offshoregebied-ontwerpen. Haar portfolio van olieveldproducten, systemen en diensten lopen uit van conceptstudies en front-end engineering tot onderzeese productiesystemen, onderhoud, modificaties en operationele diensten en oplossingen voor verlenging van de levensduur van olie- en gasvelden. Het bedrijf streeft naar de beste kwaliteit. De belangrijkste klanten zijn internationale, nationale en onafhankelijke olie- en gasbedrijven over de hele wereld. Alle activiteiten van Aker Solutions vinden plaats in vier continenten:

Afrika

  • Angola
  • Nigeria
  • Republiek van Congo
  • Tanzania

Amerika

  • Brazilië
  • Canada
  • De Verenigde Staten

Azië

  • Australië
  • Brunei
  • India
  • Maleisië
  • Zuid-Korea

Europa

  • Cyprus
  • Finland
  • Italië
  • Noorwegen
  • Rusland
  • Zweden
  • Het Verenigd Koninkrijk

Aker Solutions op de beurs

Aker Solutions is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd op de Oslo Børs als AKSO. De Oslo Børs was opgericht in 1819 en bevindt zich sindsdien in de hoofdstad van Noorwegen, Oslo. Op de Oslo Børs staan de 25 Noorse bedrijven met de hoogste beurswaardes genoteerd onder de Noorse index genaamd de OBX. Aker Solutions staat op nummer 2 en heeft dus de op één na grootste beurswaarde van de OBX.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Noorse bedrijf Aker Solutions"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 08-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Noorse beurs
Schrijf mee!