InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > A.P. Møller-Mærsk Group

A.P. Møller-Mærsk Group

A.P. Møller-Mærsk Group A.P. Møller-Mærsk Group, ook wel afgekort naar Mærsk, is een Deense multinational onderneming. Dit bedrijf is tevens beursgenoteerd en staat geregistreerd bij de Amerikaanse beurs NASDAQ. Actief in de sectoren transport en energie is het bedrijf een conglomeraat dat zich bezig houdt met diverse activiteiten.

A.P. Møller-Mærsk Group

A.P. Møller-Mærsk Group, ook wel Mærsk genoemd voor het gemak, is een multinationale en ook beursgenoteerd bedrijf uit Denemarken. Het Deense onderneming is een conglomeraat. Een conglomeraat is een groot bedrijf, bestaande uit verschillende divisies die niets met elkaar te maken hebben. Het doel van een conglomeraat is het feit dat het een bedrijf stabiliseert. Als het slecht gaat met één van de divisies van het bedrijf, maar het nog steeds redelijk tot goed gaat met de resterende divisies, zal dit het bedrijf niet aantasten. Het hebben van verschillende activiteiten kan een bedrijf wat stabieler maken. Mærsk is een conglomeraat van bedrijven die actief zijn in de transportsector. Mærsk Line is daar een goed voorbeeld van. Mærsk Line is één van de bekendste bedrijven die vallen onder dit conglomeraat. Het is tevens het grootste containerrederij ter wereld met zijn 600 containerschepen. Het hoofdkantoor van Mærsk staat in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Verder heeft het bedrijf andere vestigingen verspreid over 135 landen. In totaal werken er ongeveer 89.000 werknemers bij dit bedrijf.

Geschiedenis

Het waren de heren Peter Mærsk-Møller en Arnold Peter Møller die Mærsk in 1904 oprichtte. De twee heren waren familie van elkaar, namelijk vader en zoon. De naam van Mærsk luidde in die tijd toen Dampskibsselskabet Svendborg, vernoemd naar het Deense plaatsje Svendborg. De logo die zij toen voor het bedrijf ontwierpen heeft een betekenis. De Mærsk Group logo betreft een witte ster met zeven punten op een blauwe achtergrond. De familie was religieus en geloofde heilig in het christendom. Op een dag werd de vrouw van Peter Mærsk-Møller ziek en besloot hij op een nacht op te gaan bidden voor haar herstel. Tijdens het bidden vroeg hij om een teken waarna er een ster in de in de grijze hemel verscheen. Toentertijd geloofden men dat God je gebeden verhoort heeft en een antwoord gaf door een ster te laten verschijnen.

De activiteiten van Mærsk

Hieronder volgen diverse voorbeelden van de activiteiten waar het bedrijf zich mee bezig houdt.
Maersk Line is een containerrederij dat zich bezig houdt met het transporten van containers over de zee. Het bedrijf beschikt over een grote vloot van circa 600 schepen en behoort tot één van de grootste ter wereld.

APM Terminals

Dit onderdeel heeft ongeveer 70 containerterminals die in verschillende landen liggen. Er werken zo’n 20.000 mensen bij dit bedrijfsonderdeel op de Europese havens, want daar liggen de terminals. Terminals zijn plekken waar de containers aankomen en vertrekken per schepen. In Rotterdam beschikt APM over een terminal in de Europahaven. Er wordt een tweede terminal gebouwd bij de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Deze wordt eind 2014 in gebruik genomen.

Maersk Oil

Maersk Oil gaat over het winnen van aardolie en aardgas. Dit onderdeel is actief in het Verenigd Koninkrijk, Qatar, Brazilië en Kazachstan.

Maersk Drilling

Maersk Drilling beschikt over boorplatformen die die kunnen worden gebruikt voor projecten in klimatologische uitdagende gebieden of waar velden in zeer diep water liggen.

Services & Other Shipping

In deze groep is een verzameling van bedrijven en belangen ondergebracht. De belangrijkste onderdelen zijn Maersk Supply Service met een vloot van bevoorradingsschepen voor de offshore energiesector en Svitzer. Svitzer is een groot sleepbedrijf met ongeveer 400 haven- en zeesleepboten in 35 landen.

A.P. Møller-Mærsk Group op de beurs

A.P. Møller-Mærsk Group is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd bij NASDAQ als MAERSK A, A.P. MØLLER - MÆRSK A. NASDAQ staat voor National Association of Securities Dealers Automated Quotations en is een Amerikaanse beurs die bestuurd wordt door de Amerikaanse National Association of Securities Dealers. Er worden vooral aandelen van technologiebedrijven zoals Microsoft verhandeld. NASDAQ staat tevens bekend als de grootste aandelenbeurs van de Verenigde Staten van Amerika. Meer dan de helft van de in de Verenigde Staten verhandelde fondsen staan genoteerd op de NASDAQ.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studeren in DenemarkenIn Denemarken betaal je geen collegegeld. De kwaliteit van het onderwijs in Denemarken is erg hoog. Maar wat houdt stude…
Beleggen: Markt en BeursBeleggen: Markt en BeursBeleggen is het laatste decennium erg populair geworden. Steeds meer particulieren zien het als een mooie manier om wat…
Orebo Design Group – Familiebedrijf met Deens designOrebo Design Group – Familiebedrijf met Deens designOrebo is een Deens familiebedrijf dat een traditie in werken met hout heeft van meer dan honderd jaar. Orebo staat borg…
Een kleine cursus DeensHet Deens is een taal die door maar weinig mensen wordt gesproken. Het Deens is voor Nederlanders vaak makkelijk te begr…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/A.P._M%C3%B8ller-M%C3%A6rsk_Group

Reageer op het artikel "A.P. Møller-Mærsk Group"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 25-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Deense beurs
Schrijf mee!