InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Vestas Wind Systems A/S

Vestas Wind Systems A/S

Vestas Wind Systems A/S Hey Deense bedrijf Vestas, voluit Vestas Wind Systems A/S, is een fabrikant die windturbines produceert en levert. Daar horen ook de bijbehorende diensten zoals het onderhoud ervan bij. Als de grootste turbineproducent ter wereld is het logisch dat het bedrijf beursgenoteerd is. Het is dan ook mogelijk 0in dit internationaal bedrijf te beleggen.

Windturbines

Vestas Wind Systems A/S, ook wel Vestas genoemd, is een fabrikant die windturbines produceert en levert. Windturbines, oftewel windmolens zijn grote palen (de mast) die in de grond worden geslagen. Aan de bovenkant hangen er drie grote wieken die een ronddraaiende bewegingen maken. Een windturbine wekt windenergie op door deze draaiende bewegingen. De opgewekte energie gaat door een generator (een machine) en wordt zo omgezet in elektriciteit en verdeeld over het hele land. Vestas is één van de bedrijven dat verantwoordelijk is voor bepaalde windmolens in niet alleen Nederland, maar ook in meerdere landen. Het bedrijf heeft heel veel werknemers in dienst, daarom kunnen soms hele steden de klap voelen van een fabriek die gesloten wordt. In 2009 werd aangekondigd dat door het gebrek aan vraag naar windturbines een fabriek in the Isle of Wight en Southampton, Engeland gesloten zou worden. Dit zou ongeveer 700 mensen hun baan kosten. In hetzelfde jaar nam Vestas meer dan 5000 extra werknemers aan in China voor zijn nieuwe fabrieken.

Vestas

Vestas is de grootste windturbineproducent ter wereld. Naast het produceren en leveren van deze energie opwekkende apparaten, hoort het onderhoud ook bij hun velen diensten. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in de Deense stad Randers. De fabrieken waar de windturbines geproduceerd worden liggen verspreid in Denemarken, Australië, China, de Verenigde Staten, Duitsland, Italië, Roemenië, India, Zweden, Spanje, Groot Brittannië en Noorwegen. Vestas had in 2012 ongeveer 17.000 werknemers onder zijn hoede. De activiteiten van Vestas heeft in zijn bestaan al meer dan 48.000 windturbines in 70 verschillende landen geplaatst. Die worden ook door hetzelfde bedrijf onderhouden en zo nodig gerepareerd. Er staat letterlijk op elke continent, (er zijn er vijf in totaal) een windturbines van Vestas. Ook produceert Vestas zijn windturbines in fabrieken die in 12 verschillende landen staan.

Geschiedenis van Vestas

Voor Vestas begon het verhaal in de 19e eeuw. In 1898 richtte Peder Hansen het bedrijf Vestas op. Wat begon als een eenmansmidsbedrijf groeide in de loop van de tijd uit tot een bedrijf dat verschillende producten maakten. Enkele voorbeelden hier van zijn onder andere metalen raamlijsten, landbouwmachines, scheepsonderdelen en huishoudelijke apparaten. Vestas maakte vooral machines, maar de producten die het bedrijf leverden waren heel divers. Vanaf 1979 begon het bedrijf met de productie van windturbines toen men bewuster werd van het milieu. Vesta was niet actief bezig met het produceren van windturbines tot in 1986. Toen besloot het bedrijf zich alleen te richten op het bouwen van windmolens.

Vestas op de beurs

In 2003 plaatste Vestas 2.784 megawatt aan windturbines. Dit zorgde voor een omzet van maar liefst 2,6 miljard euro. Vestas Wind Systems A/S is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd bij NASDAQ als VWS, VESTAS WIND SYSTEMS. NASDAQ staat voor de National Association of Securities Dealers Automated Quotations en is een Amerikaanse beurs die bestuurd wordt door de Amerikaanse National Association of Securities Dealers. Er worden vooral aandelen van technologiebedrijven zoals Microsoft verhandeld. NASDAQ staat tevens bekend als de grootste aandelenbeurs van de Verenigde Staten van Amerika. Meer dan de helft van de in de Verenigde Staten verhandelde fondsen staan genoteerd op de NASDAQ.

Windturbines geproduceerd door Vestas

Hieronder volgen enkele recent geproduceerde turbinemodellen van Vestas. De rotordiameter staat aangeduid na de V.
  • V52850 kW
  • V60850 kW
  • V661,75 MW
  • V801,8 MW
  • V802,0 MW
  • V821,65 MW
  • V901,8 MW
  • V902,0 MW
  • V903,0 MW
  • V1123,0 MW
  • V1647,0 MW

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Davagh, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vestas

Reageer op het artikel "Vestas Wind Systems A/S"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 25-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Deense beurs
Schrijf mee!