InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Carlsberg de Deense brouwerij

Carlsberg de Deense brouwerij

Carlsberg de Deense brouwerij Carlsberg Group is een Deense brouwerij die zich bezighoudt met het brouwen van drank zoals bier. Als één van de grootste brouwerijen ter wereld is deze brouwerij gevestigd in de Deense hoofdstad Kopenhagen waar het sinds 1847 zijn bieren brouwt en softdranken produceert. Het is ook mogelijk om te beleggen in dit beursgenoteerd bedrijf.

Geschiedenis van Carlsberg

Carlsberg is opgericht in 1847 door meneer Jacob Christian Jacobsen. Het hoofdkantoor van de Deense brouwerij is gevestigd in Valby. Valby is een deel van de Deense hoofdstad Kopenhagen. Het kan worden gezien als een soort wijk. Tot in de 19e eeuw waren de Denen gewend om witbier te drinken. Witbier wordt gebrouwen met hoge gisting. Het wordt niet alleen gebrouwen met gerstemout, maar ook met tarwemout en soms ook met haver. Het bier ziet er vaak troebel uit, omdat het meestal ongefilterd is. Het alcoholpercentage ligt meestal tussen de 5 en 6 procent. Rond 1845 kwam meneer Jacob Jacobsen een ander soort bier tegen, namelijk bier uit Beieren, Duitsland. Daar wordt vooral zware tarwebier gebrouwen. In Denemarken was zulk bier niet bekend, dus besloot Jacobsen om zijn eigen brouwerij te starten in 1847. Hij noemde de brouwerij Carlsberg, vernoemd naar zijn zoon Carl en ook naar het Germaanse woord Berg. Dit kwam omdat de brouwerij op een soort heuvel stond. In 1868 kon de brouwerij haar eerste vat bier exporteren en liep het bedrijf goed.

Toch was het moeilijk en lastig om de kwaliteit van het bier vast te kunnen houden. Daarom richtte Jacobsen het Carlsberg Laboratorium op. Daar werden onderzoekers aangenomen om de chemie van het biergist te kunnen begrijpen zodat het biergist zuiver gekweekt kon worden. Dit lukte uiteindelijk in 1883, acht jaar na de opening van het laboratorium. Carlsberg was er dus in geslaagd om bier op een andere manier te brouwen. Deze nieuwe methode wordt tot op de dag van vandaag gebruikt. In 1970 was Carlsberg zo succesvol dat zij genoeg geld had om De Forenede Bryggerier (Tuborg), haar concurrent, te kopen. Carlsberg deed het goed en bleef een klein bedrijfje tot het in 2000 fuseerde met de Noorse Orkla Group en zo tot één van de grootste bedrijven ter wereld uitgroeide. Orkla Group is een groot bedrijf dat zich bezighoudt met het produceren van verschillende consumentenproducten en is actief in de financiële sector. Het bedrijf heeft verschillende vestigingen in meer dan 40 landen en heeft meer dan 30.000 werknemers onder zijn hoede. Zelf heeft Carlsberg ongeveer 45.000 werknemers in dienst.

Strategie van Carlsberg

Carlsberg behoort tot de Carlsberg Group die meer dan 500 verschillende merken onder zijn hoede heeft. Het bedrijf heeft bier voor elke gelegenheid. Niet alleen het merk Carlsberg, maar ook Tuborg en Kronenbourg behoren tot de grootste en bekendste biermerken in Europa. Verder hebben ze op lokale markten ook biermerken die populair zijn. De strategie van Carlsberg group richt zich op markten in West-Europa, Oost-Europa en Azië. Voor de rest van de wereld exporteert Carlsberg Group als er vraag naar het product is. Een sterk product en merk hebben en klant-gericht te werk gaan is wat Carlsberg Group het belangrijkst vindt.

Carlsberg sponsoring

Heel veel bedrijven promoten hun merk door onder andere verschillende sportevenementen en/of activiteiten te sponsoren. Carlsberg besloot de populaire balsport voetbal te steunen. Het bedrijf is sinds 1988 een officiële sponsor van het Europees kampioenschap voetbal (EK) die om de vier jaar gehouden wordt. Ook sponsort het bedrijf verschillende voetbalclubs zoals Liverpool FC, FCFC København en zelfs een keer het Ierse voetbalelftal. Verder sponsort Carlsberg andere sportactiviteiten zoals ski- en golfevenementen.

Carlsberg op de beurs

Carlsberg is een beursgenoteerd bedrijf en staat sinds geregistreerd bij NASDAQ als Carl A, Carlsberg A. NASDAQ staat voor National Association of Securities Dealers Automated Quotations en is een Amerikaanse beurs die bestuurd wordt door de Amerikaanse National Association of Securities Dealers. Er worden vooral aandelen van technologiebedrijven zoals Microsoft verhandeld. NASDAQ staat tevens bekend als de grootste aandelenbeurs van de Verenigde Staten van Amerika. Meer dan de helft van de in de Verenigde Staten verhandelde fondsen staan genoteerd op de NASDAQ.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Norrin strange, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Carlsberg_(brouwerij)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/NASDAQ

Reageer op het artikel "Carlsberg de Deense brouwerij"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 09-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Deense beurs
Schrijf mee!