InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Tesco, every little helps

Tesco, every little helps

Tesco, every little helps Tesco is een Brits bedrijf dat bestaat uit supermarkten en hypermarkten. Een hypermarkt is een winkel die naast supermarktartikelen ook warenhuisartikelen verkoopt. In 1924 is het bedrijf opgericht waarna het de grootste Britse detailhandel werd. In 2014 is het bedrijf de op twee na grootste detailhandelaar ter wereld. De Amerikaanse Walmart en de Franse Carrefour staan nog voor Tesco. De aandelen van Tesco staan genoteerd op de beurs van Londen en Dublin.

Geschiedenis

In 1919 richtte Jack Cohan de basis van Tesco op, een groepje marktkramen. De naam Tesco verscheen pas in 1924. De eerste winkel werd in 1929 geopend. Het winkelaantal groeide enorm snel. Na tien jaar waren er door het hele land meer dan 100 winkels bijgekomen. In 1990 veranderde Tesco van sector. Van een kruidenierszaak is de winkel in de detailhandel sector beland. Het bedrijf is kleding, elektronica, meubels, speelgoed enz. gaan verkopen.

Tesco heeft al deze soorten producten verdeeld in onderstaande categorieën:
  • Tesco Basics - Non food assortiment.
  • Tesco Brand - Standaard producten
  • Tesco Finest - Deze producten bevatten speciale ingrediënten en in sommige gevallen beweert Tesco dat ze zijn ontworpen/ aanbevolen door topkoks.
  • Healthy Living - Voorheen bekend als 'Tesco Light Choices'. Bevat meestal minder vet, suiker en zout dan er standaard gebruikt wordt.
  • Organic - Eigen merk assortiment van biologische voedingsmiddelen.
  • Tesco Kids - Merken die gericht zijn op kinderen. Dit aanbod wordt afgebouwd in bepaalde gebieden en vervangen met Disney .
  • Best of British – Speciale Britse voeding.
  • Fresh & Easy – Gemak producten en kant en klare maaltijden.
  • World Foods - Bijzonder voedsel uit de hele wereld.
  • Tesco Wholefoods - Natuurlijke en onbewerkte producten zoals, gedroogd fruit, zaden en noten.
  • Tesco Bakery – Heeft dagelijks vers gebakken brood en gebak.
  • Free From - Voedsel dat niet bepaalde ingrediënten (zoals tarwe, gluten, zuivel en noten) bevat.
  • Tesco Christmas - Seizoensgebonden producten die Tesco alleen tijdens de kerstperiode aanbiedt.
  • Clothing at Tesco - bestaande uit een aantal exclusieve merken waaronder Cherokee , eigen merk, Stone Bay, True en F + F (voorheen Florence voor vrouwen, en Fredvoor mannen)
  • Technika / Digilogic - Eigen merk elektrische items (DVD-spelers, televisies, computers enz.).
  • Tesco Mobile - Tesco's eigen mobiele netwerk.
  • Cocopia - Een doos bonbons gemaakt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Deze wordt exclusief in Tesco aangeboden.

Visie en missie

Every little helps. Zo luidt de slagzin van Tesco. Hiermee bedoelt het bedrijf dat de klanten hier de kleine artikelen kunnen vinden waar mensen gelukkig van worden. In de visie zie je deze gedachte ook terug. Alles draait namelijk op de klant en de hoge kwaliteit van de producten. De klant moet hier alles kunnen vinden wat hij of zij nodig heeft. Tesco heeft vijf waardes opgesteld waaraan zij altijd willen voldoen

Ontwikkeling

Tesco heeft in de loop der jaren verschillende ontwikkelingen doorgemaakt. In 1947 werd Tesco aan de beurs van de London Stock Exchange toegevoegd. In die tijd stonden ze nog niet ingeschreven als Tesco, maar als Tesco Stores Limited. De eerste Self-service winkel werd in St.Albans geopend in het jaar 1956. In 1961 kwam Tesco in het Guinness Book of Records te staan als de grootste winkel in Europa. Door een overname van de supermarktketen William Low in 1994 werd Tesco groter dan de concurrent Sainsburry. Dit heeft er destijds voor gezorgd dat de winkels aanwezig konden zijn in Schotland. Verdere ontwikkelingen binnen de organisatie zijn de komst van een klantenkaart en in 1995 een internet-shopping service. In 2006 was Tesco zelfs de enige voedingsdistributeur die winst maakte op de online mogelijkheid.

Nieuw Tesco plan

In 2012 is het bedrijf gestart met het opbouwen van een beter Tesco plan. Er werd £1 miljard geïnvesteerd in zes belangrijke gebieden van het bedrijf: Service & personeel, Winkels & Formats, bereik & Kwaliteit, Prijs & waarde, Brand & Marketing en Clicks & Bricks
  1. Service & Personeel: een belangrijke prioriteit voor het Britse bedrijf in 2015 is. Dit gebied zorgt ervoor dat de service altijd goed is. Meer dan 250.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk hebben hiervoor een training gehad.
  2. Winkels & Formats: In 2012 en 2013 heeft Tesco meer dan een derde van de Britse winkels opgefrist. De focus van dit opfris programma lag bij de grootste winkels. Tesco wilde ervoor zorgen dat de klant gedurende de hele reis in de winkel tevreden is.
  3. Bereik & Kwaliteit: in 2014 werd ervoor gezorgd dat de 8.000 hoofdartikelen van Tesco werden verbeterd. De verkoop van de huismerken zorgen voor ongeveer de helft van de totale Britse omzet.
  4. Prijs & Waarde: Tesco wilt dat de prijzen stabiel zijn. De prijzen moeten logisch zijn en passen bij de concurrentie. Dit biedt waarde bij de klant waardoor ze zich prettig voelen bij Tesco.
  5. Brand & Marketing: de clubcard is belangrijker geworden dan het ooit is geweest. Zo bind je de klanten namelijk meer aan de winkel.
  6. Clicks & Bricks: het gebruik maken van de online mogelijkheden was een snelle ontwikkeling. Tesco heeft hierin een markt leidende positie in het Verenigd Koninkrijk.

Internationale markt

Tesco is naast het Verenigd Koninkrijk in meerdere landen te vinden. De internationale markten zijn onder te verdelen in drie groepen:
  • Zuid-Korea, Maleisië en Thailand - markten met veel mogelijkheden voor de toekomst.
  • Ierland, Tsjechië, Hongarije, Polen en Slowakije - markten waar Tesco is gericht op het houden van de positie en het verbeteren van het rendement.
  • China, India en Turkije - markten waar het zeker is dat Tesco moet heroriënteren op een meer winstgevende aanpak.

Door de internationale bedrijven is er de mogelijkheid om waarde voor klanten en aandeelhouders te creëren. Dit doet Tesco door gebruik te maken van de know-how die er is opgedaan de afgelopen negen decennia van de detailhandel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Supermarktketen CarrefourSupermarktketen CarrefourCarrefour is een Frans beursgenoteerd bedrijf aan de CAC 40 index. Het is de tweede grootste supermarktketen van de were…
Exporteisen huisdieren naar Verenigd Koninkrijk aangepastExporteisen huisdieren naar Verenigd Koninkrijk aangepastHet Verenigd Koninkrijk past vanaf 1 januari 2012 de eisen van import van huisdieren vanuit Nederland aan. De eisen word…
WOW HD: positieve en negatieve puntenWOW HD: positieve en negatieve puntenNu er steeds meer aankopen worden gedaan via internet, worden ook steeds meer producten op webshops uit het buitenland b…
Tennis op de Olympische Spelen (enkelspel) - 1896-2016Tennis op de Olympische Spelen (enkelspel) - 1896-2016Sinds de Olympische Spelen van 1988 in Seoul is tennis een vaste waarde als OIympische sport. Sindsdien heeft het tennis…
Brexit en Grexit: Uitstap uit de EU of Eurozonenieuws uitgelichtBrexit en Grexit: Uitstap uit de EU of EurozoneDe woorden “Brexit” en “Grexit” zijn populaire en actuele woorden. Brexit staat voor een scenario waarbij het Verenigd K…
Bronnen en referenties
  • http://www.tescoplc.com/index.asp?pageid=12
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tesco

Reageer op het artikel "Tesco, every little helps"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 15-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Ierse bedrijven
Schrijf mee!