InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Japans bedrijf Nintendo

Japans bedrijf Nintendo

Alle gameliefhebbers kennen het merk Nintendo. Het heeft tenslotte een rol in hun leven gespeeld. Nintendo staat bekend om zijn gameconsoles en videogames. De legendarische gameboy van vroeger en de Wii, de hit van nu, zijn hier goede voorbeelden van. Ook de klassieke spellen zoals Mario, The Legend of Zelda en Donkey Kong mogen niet vergeten worden. Wat begon als een simpel kaartspelletje groeide uit tot één van de belangrijkste bedrijven in de game-industrie.

Geschiedenis

Nintendo is een in Kyoto gevestigd bedrijf en opgericht op 23 september 1889 door de Japanner Fusajiro Yamauchi. Nintendo’s eerste product bestond uit het produceren van speelkaarten die met de hand gemaakt werden. Het ging hier om de Hanafuda kaarten die nodig zijn voor een Japans kaartspel dat dezelfde naam heeft als de kaarten. In de 20e eeuw begon het bedrijf te experimenteren met het produceren van gelijksoortige producten zoals speelgoed. In de speelkaarten sector waren er namelijk weinig tot geen mogelijkheden om verder te groeien. Van de speelgoedindustrie belandde het bedrijf in de opkomende game-industrie. Speelapparaten waren ontzettend populair in de 20e eeuw en dus begaf Nintendo zich in deze markt. Maar Nintendo heeft zijn beroemdheid te danken aan het uitbrengen van zijn eerste draagbare gameconsole, de Nintendo Game & Watch. Het was de eerste videogame met een LCD-scherm en een microprocessor. Een must-have voor niet alleen kinderen, maar ook voor volwassenen. Zo rolde Nintendo in de game-industrie dat zich vooral richtte op het maken van speelgoed voor kinderen. Nintendo deed het goed tot 1973 toen Japan last had van een oliecrisis en men geen geld meer had om aan entertainment uit te geven. Daarom besloot Nintendo zich te focussen op een opkomende industrie in het Westen; de videogames zoals wij die nu kennen. In 1977 bracht Nintendo zijn eerste videogame genaamd Colour TV Game 6 uit. Hier zijn miljoenen exemplaren van verkocht. Vervolgens kwam het ene succes na het andere.

De eerste gameconsole

Na het maken van de Nintendo Game & Watch bracht Nintendo zijn eerste gameconsole uit: de Famicon. Er werden veel consoles verkocht, maar het apparaat bleek veel problemen te hebben. Daarop riep Nintendo alle Famicons terug om deze weer te herstellen. Dit was goed voor de reputatie van het bedrijf, ook al hebben zij hier veel verlies mee geleden. In 1969 opende Nintendo zijn eerste onderzoek- en ontwikkelingscentrum waar spellen werden ontwikkeld. Klassieke hits zoals Donkey Kong, The Legend of Zelda en Mario werden hier ontwikkeld. Nintendo Entertainment System was een gameconsole die gebaseerd was op de Famicon. Voor de NES werd speciaal het spel Super Mario Bras ontwikkeld. Even later werd het spel The Legend of Zelda gemaakt. Dit was het eerste spel waarbij er geen sidescroller was, maar waarbij het spel van bovenaf bekeken kon worden. Ook kon men voor het eerst een spel opslaan. In 1989 beschikte Nintendo over ongeveer 80% van de game-markt en alsof dat niet goed genoeg was, bracht het bedrijf een wereldwijde hit uit op de markt. De gameboy was een draagbare en kleine gameconsole die ook nog eens goedkoop was. Op de gameboy werd het spel Tetris gebruikt, een klassieke game die Nintendo bedacht heeft. Na het uitbrengen van de gameboy werd de tweede versie van NES gemaakt, namelijk de Super NES. Na het produceren van de Super NES bleef Nintendo vage aankondigingen maken over een nieuwe gameconsole. Uiteindelijk kwam in 1996 de Nintendo 64 op de markt.

Deze gameconsole was speciaal, omdat de spelcomputers in de vorm van spelcartridges werd geleverd. De gameboy bleef gedurende lange tijd populair, maar kreeg een extra boost toen het spel Pokémon werd uitgebracht. Het spel was zo succesvol, dat er getekend werd voor een tekenfilmserie. Pokémon werd wereldwijd een hit. Vervolgens volgt er een hevige battle tussen Nintendo en haar concurrenten Sony en Microsoft. Zij staan bekend om andere populaire gameconsoles zoals de Playstation en de Xbox. Nintendo zorgde ook voor revoluties en doorbraken in de game-industrie toen de Nintendo DS werd uitgebracht, een moderne versie van de gameboy met twee schermen waarvan er één een touchscreen had. Vervolgens werd er in 2006 de Nintendo Wii uitgebracht, de eerste gameconsole waarbij je de controller moet bewegen om spellen te kunnen besturen.

Nintendo op de Beurs

Nintendo is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd bij de Japanse beurs, de Tokyo Stock Exchange. Het behoort ook tot de Nikkei 225, de Japanse beursindex. Hier worden de koersontwikkelingen van 225 Japanse aandelen weergeven. Nintendo staat momenteel op nummer 17 van de 225 Japanse bedrijven met de hoogste beurswaardes.

Nintendo systemen

Hieronder volgt een lijst van alle Nintendo systemen die Nintendo heeft uitgegeven:
  • Color TV Game-serie (1977-1979)
  • Game & Watch [GW] (1981)
  • Nintendo Entertainment System [NES] (1985)
  • Game Boy [GB] (1989)
  • Super Nintendo Entertainment System [SNES] (1991)
  • Virtual Boy [NVB] (1995)
  • Nintendo 64 [N64] (1996)
  • Game Boy Pocket [GB-P] (1997)
  • Game Boy Light [GB-L] (1998)
  • Super Nintendo Entertainment System 2 [SNES-2] (1998)
  • Game Boy Color [GBC] (1998)
  • Game Boy Advance [GBA] (2001)
  • Pokémon Mini (2001)
  • Nintendo GameCube [NGC] (2002)
  • Game Boy Advance SP [GBA-SP] (2003)
  • iQue [NIQ] (2003)
  • Nintendo DS [NDS] (2005)
  • Game Boy Micro [GBA-M] (2005)
  • Nintendo DS Lite [NDS-L] (2006)
  • Wii (2006)
  • Nintendo DSi (2008)
  • Nintendo DSi XL (2010)
  • Nintendo 3DS (2011)
  • Nintendo 3DS XL (2012)
  • Wii U (2012)
  • Nintendo 2DS (2013)
  • New Nintendo 3DS (2014)
  • New Nintendo 3DS LL (2014)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo

Reageer op het artikel "Japans bedrijf Nintendo"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 10-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Japanse beurs
Schrijf mee!