InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Autofabrikant Toyota

Autofabrikant Toyota

Toyota is volgens de beurswaarde in 2014 één van de grootste autofabrikanten ter wereld. Het Japanse bedrijf specialiseert zich in het maken van auto’s, robots en biotechnologie. Toyota producten zijn bijna overal ter wereld te vinden en staan bekend om hun kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar waar begon het verhaal?

Toyota Motor Corporation

Het bekende Japanse bedrijf Toyota, oftewel Toyota Motor Corporation is een autofabrikant. Het is tevens ook het grootste bedrijf dat zich bezig houdt met het produceren van auto’s. Toyota was opgericht in 1937 door Kiichiro Toyoda. De naam van het bedrijf is bijna identiek aan de achternaam van de oprichter. Alleen een simpele letter zorgt voor het verschil. Maar daar komt de naam niet helemaal vandaan. Het hoofdkantoor van Toyota staat in de stad Toyota, Japan.

Geschiedenis

Kiichiro Toyoda had een groot geldbedrag ontvangen om een eigen bedrijf op te richten. Het geld had zijn vader verdiend door het uitvinden van de weefmachine. Kiichiro besloot om het geld te gebruiken voor het bouwen van een fabriek waar auto’s in konden worden gemaakt. Het toen naamloze bedrijf begon de productie van zijn eerste auto AA in 1936. Het was Kiichiro’s droom om uiteindelijk de beste auto’s ter wereld te bouwen. Dankzij het kwaliteitscontrolesysteem dat Toyota introduceerde na de Tweede Wereldoorlog, werden de auto’s van het bedrijf bekend om de betrouwbaarheid. Kiichiro heeft enigszins zijn doel bereikt. Anno 2014 staat Toyota bekend om zijn kwaliteitsmanagement- en productiemanagement principes. De beste auto’s worden in enorme hoeveelheden geproduceerd met de minste productiefouten.

Beurs

Toyota is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd in maar liefst drie beurzen: de New York Stock Exchange als TM en de London Stock Exchange als TYT. Ook staat het bedrijf op de Japanse beurs onder de Nikkei 225, de Japanse beursindex. Hier worden de koersontwikkelingen van 225 Japanse aandelen weergeven. Volgens de beurswaarde is Toyota ook de grootste autofabrikant ter wereld.

Best verkochte Toyota auto’s

Het was de Toyota Corolla die een hit maakte na zijn introductie in 1966. Dit model was zo populair dat het meteen naar zeven andere landen geëxporteerd moest worden. Nederland was één van die landen. De vraag naar deze auto bleef de jaren erop stijgen waardoor Toyota een geheel nieuw fabriek specifiek voor de productie van de Toyota Corolla besloot te bouwen. Rond 1970 waren er al een miljoen exemplaren van de auto geproduceerd. Een jaar later in 1971 werd de miljoenste geëxporteerd.

Toyota heeft niet alleen met de Toyota Corolla een hit gescoord. Ook de Toyota Prius scheen goed in de smaak te vallen. De in 1997 geïntroduceerde auto was de eerste hybride auto ter wereld. Een hybride auto is een voertuig waarin er twee of meerdere energie-omzetters en twee ingebouwde energieopslagsystemen zijn geplaatst om het voertuig te laten rijden. Het is nog steeds het meest verkochte hybride auto ter wereld. Dit geldt ook voor de Nederlandse en de Belgische markt.

Merken

Toyota heeft ook andere merken onder zijn hoede:
  • Lexus
  • Daihatsu
  • Scion
  • Subaru
  • Hino Motors

Beste autosite

Toyota.nl heeft de beste autosite van 2014 volgens het publiek. Toyota had in de categorie Auto's de website van het jaar-verkiezing gewonnen. Dit is de grootste publieksprijs die Nederlandse websites kunnen krijgen. Op 27 november 2014 werd de award voor Beste Website overhandigd tijdens een awardshow in The harbour Club, Amsterdam. Toyota.nl won de prijs en versloeg hiermee 11 andere genomineerde websites in dezelfde categorie. Het was Menno Damsté, Manager Interactive Communication, die de award namens Toyota Nederland in ontvangst mocht nemen. Toevallig was de website van Toyota een paar maanden eerder, in juni namelijk, vernieuwd. Het was het doel van Toyota om een website te maken die aansluit op de behoefte van de consument. De publieksprijs is bewijs dat Toyota daar in geslaagd is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Toyota Yaris, de meest populaire auto voor seniorenDe Toyota Yaris is al vanaf het eerste model in 1999 een populaire auto bij senioren die op zoek zijn naar een kleine au…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Toyota
  • http://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-nieuws/nieuws-54-toyota-website-van-het-jaar.json

Reageer op het artikel "Autofabrikant Toyota"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 05-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Japanse beurs
Schrijf mee!