InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Tauron Group levert energie aan Polen

Tauron Group levert energie aan Polen

Tauron Group levert energie aan Polen Tauron is een energie-holding in Polen. Tauron is het moederbedrijf van de Tauran Group. Het hoofdkantoor is gevestigd in de Poolse stad Katawice. Het bedrijf wekt elektriciteit en warmte op. Dit wordt vooral in het zuidwesten van Polen gedaan. Het bedrijf is nog vrij jong en werd opgericht in december 2006 als Energetyka Poludnie. Er kwamen enorm veel aandelen vrij waardoor Tauron Group in korte tijd een van de grootste bedrijven van Polen is geworden.

Tauron Group

Tauron Group is een bedrijf dat onder Tauron valt. Met ongeveer 18 miljard Zloty aan vermogen en meer dan 26 duizend medewerkers is Tauron Group is een van de grootste energieopslagplaatsen van Polen (2014). Activiteiten die Tauron Group onderneemt zijn: kolenmijnen, opwekkingen, distributie en levering van elektriciteit en warmte.

Tauron Group heeft ook nog dochterondernemingen. De volgende ondernemingen behoren hiertoe:
  • PKE SA, houdt zich bezig met de opwekking van elektriciteit uit conventionele energiebronnen.
  • Tauron Ekoenergia sp. O.o, houdt zich bezig met de opwekking van elektriciteit uit nieuwe bronnen.
  • Tauron Distribution SA, houdt zich bezig met de distributie van elektriciteit.
  • Tauron Sales sp. O.o, houdt zich bezig met de elektriciteitsvoorziening van particuliere klanten.
  • Tauron Customer Service Sp. Z o.o, houdt zich bezig met de klantenservice.
  • Tauron Heat sp. O.o, houdt zich bezig met de warmtevoorzieningen.

De grootste

Tauron Group levert meer dan 45 TWh elektriciteit aan meer dan 5,3 miljoen klanten per jaar. Hierdoor is het bedrijf in 2014 de grootste distributeur en leverancier van elektriciteit in Polen. Het is de tweede grootste opwekker van elektriciteit in Polen en de grootste leverancier van warmte in Opper-Silezië.

MVO

Tauron Group is ook betrokken bij een aantal maatschappelijk verantwoorde projecten, educatieve projecten en goede doelen. Daarnaast zijn ze sponsor van diverse culturele activiteiten en sportevenementen. Tauron Group werkt samen met Polish Mountain Volunteer Rescue Service (GOPR), Polish National Radio Symphony Orchestra (NOSPR) en Polish Olympic Committee.

Toekomst

Op 2 juni 2014 werd door de raad van bestuur van Tauron Polska Energia een advies goedgekeurd. In dit advies, Corporate Strategy, staan de vooruitzichten tot 2023. Dit is een update van de voorgaande versie die vooruitzichten gaf tot 2020. De plannen die in deze adviezen zijn opgenomen, worden gebaseerd op de activiteiten en prestaties van de afgelopen drie jaar. Aan de hand van deze analyse worden er aannames gedaan over de economie, de markt en de regelgeving voor de komende tijd. Deze worden in detail beschreven waardoor Tauron Group op basis van deze aannames nieuwe doelen kan opstellen. Een aantal voorbeelden van doelen die Tauron Group had gemaakt in 2011 zijn:
  • Er worden zakelijke segmenten georganiseerd. Van elk segment wordt een dochteronderneming gemaakt.
  • Er wordt een warmte segment opgericht. Hiertoe behoort opwekking, distributie en levering van warmte.
  • De integratie van handel in elektriciteit, CO2-emissierechten, brandstoffen wordt ingevoerd.
  • Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny SA van Vattenfall AB wordt overgenomen door Tauron Group.
  • Corporate Governance regels zijn ontwikkeld en geïmplementeerd.
  • Er wordt een samenwerking gestart om deel te nemen aan een programma van ontwikkeling van kernenergie.

Missie en visie

Tauron Group heeft als missie om klanten een zo goed mogelijke energievoorziening te geven. De visie is om een van de grootste energiebedrijven in de regio te worden. Tauron Group heeft een algemene doelstelling opgesteld waardoor ze hun visie en missie kunnen waarborgen. De algemene doelstelling van de strategie is een continue groei in de branches waar het hoogste rendement op geïnvesteerd vermogen wordt verwacht. Hieronder vallen vier belangrijke doelstellingen om de algemene doelstelling te kunnen halen:
  1. Streven naar continue groei.
  2. De OPEX en CAPEX liggen in één lijn met de beste praktijken.
  3. Het beheren van de markt en de regelgeving blootstellen.
  4. Het ontwikkelen van een efficiënte organisatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energieleveranciers België: overzichtMomenteel zijn er volgende energieleveranciers (gas+elektriciteit) in België: Electrabel, Luminus Octa+, Belpower, Essen…
Inspanningsfysiologie; energie voor sport en bewegenVolgens de eerste wet van de thermodynamica gaat energie nooit verloren. Er zijn echter verschillende vormen van energie…
Zonne-energie als energievormEr wordt tegenwoordig al veel gebruik gemaakt van zonne-energie. Mensen hebben zonnepanelen op hun daken en denk bijvoor…
Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomVijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomIn dit artikel worden alle vijf soorten groene energie besproken die op dit moment beschikbaar zijn. Dat zijn wind energ…
Bronnen en referenties
  • http://www.tauron-pe.com/tauron/about-tauron

Reageer op het artikel "Tauron Group levert energie aan Polen"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 10-12-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Poolse beurs
Schrijf mee!