InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Oliemaatschappij Royal Dutch Shell

Oliemaatschappij Royal Dutch Shell

Oliemaatschappij Royal Dutch Shell Royal Dutch Shell is een Brits-Nederlands multinational en één van de grootste oliebedrijven die er zijn. Het hoofdkantoor is gevestigd in Den Haag, Nederland. Shell produceert vooral aardolie, aardgas, chemie en duurzame energie. De hoofdactiviteiten en productie hebben vooral te maken met gas en olie. Royal Dutch Shell is niet alleen één van de belangrijkste oliemaatschappijen ter wereld, het is ook het meest winstgevende bedrijf van Nederland. Naast deze geweldige prestaties lukt het Shell ook om de grootste private onderneming ter wereld te zijn.

Geschiedenis

In 1890 besloten Jean Kessler, Henri Deterding en Hugo Loudon om samen een bedrijf op te richten. Dit bedrijf kreeg de naam N.V. Koninkelijke Nederlandse Petroleum Maatschappij, oftewel, Koninklijke Olie. Na het vinden van diverse oliebronnen in Perlak en Sumatra, allebei te vinden in Indonesië, boorde het bedrijf met behulp van de Nederlandse overheid naar olie. Door deze verse oliebronnen groeide het bedrijf. Maar hoe kwamen zij aan hun huidige naam?

Twee broers waren midden 19e eeuw een zeeschelpen- en olie handel begonnen. Het bedrijf heette Shell Transport en Trading Company Ltd, een Brits bedrijf. De hoofdactiviteiten van het bedrijf verklaart waarom zij voor deze naam hebben gekozen. Shell Transport en Trading Company Ltd zocht een partner en ging daarom een samenwerking aan met Koninklijke olie. De naam werd veranderd naar Koininklijke Olie en Shell Co, maar de bedrijven hadden niet officieel gefuseerd. Daarom bleven bepaalde zaken zoals aandelen en hoofdkantoren apart van elkaar gehouden. Dit ging door tot in 2004, toen de twee bedrijven eindelijk besloten elkaar het jawoord te geven en te fuseren. Zo ontstond Royal Dutch Shell, die de wereldoliemarkt beheerst.

In 2011 telde Royal Dutch Shell ongeveer 90.000 werknemers die samen voor een omzet van ongeveer 237 miljard euro zorgden.

Divisies

Shell is altijd opzoek naar nieuwe energiebronnen, heel veel activiteiten zijn daar dan ook op gericht. Maar ook de raffinage en de verkoop van alle eindproducten zijn zaken die goed geregeld moet worden. Daarom heeft het bedrijf diverse afdelingen, oftewel divisies die elk voor een deel van het bedrijf zorgen. Er zijn zes divisies:

  • Exploratie en productie
  • Corporate en overige
  • Elektriciteit
  • Raffinage en inkoop
  • Chemie
  • Gas

Beurs

Het bedrijf is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd bij Euronext, de Europese beursmaatschappij. Wist u dat Royal Dutch Shell ook één van de grootste beurswaardes ter wereld heeft? Andere aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs zijn hier niet eens mee te vergelijken, zo groot is het.

Situaties

Royal Dutch Shell is regelmatig op het nieuws gekomen wat betreft schandalen over oliereserves. Shell hanteert een bonussysteem waarbij managers bonussen ontvangen als er veel oliereserves ontdekt worden. Er worden bijna tot nooit controles uitgevoerd, dus bleken bepaalde werknemers gesjoemeld te hebben met de cijfers. Hierdoor kreeg Shell een verkeerde schatting van olie-en gasvoorraden. Dit schandaal had meteen effect op de beurs die met 8 procent daalde. Hierdoor werd het bedrijf 12 miljard euro minder waard. Dit was de grootste verlies ooit geregistreerd op de Amsterdamse beurs. Royal Dutch Shell heeft zijn excuses aangeboden en een schadevergoeding opgesteld voor beleggers en heeft diverse boetes moeten betalen. Dit was ongeveer 750.000.000 miljoen dollar bij elkaar.

Ook heeft Shell te maken gehad met mensenrechtengroeperingen die het bedrijf aanklaagden wegens het schenden van mensenrechten in Nigeria. Daar vallen marteling, executies, onmenselijke behandeling, ongegronde arrestaties en detenties onder. Brian Anderson, toenmalig hoofd van de activiteiten in Nigeria, werd samen met het bedrijf aangeklaagd. Royal Dutch Shell beweert niets te maken te hebben gehad met deze incidenten. Desondanks waren zij bereid om een schikking van 15,5 miljoen te betalen. De jaren die daarop volgden kwam Shell weer in de spotlights te staan. Zo beweert Amnesty International in een rapport dat de mensenrechtensituatie in Nigeria is verslechterd. Wikileaks heeft een uitgelekte memo onthuld. Uit de memo blijkt Shell medewerkers te hebben in de ministeries van de Nigeriaanse overheid, dit om controle uit te oefenen. Ook werd onthuld dat Shell het Nigeriaanse leger geld gaf om demonstraties te voorkomen. Sindsdien zijn er diverse campagnes tegen Royal Dutch Shell gestart en kijkt het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten of Shell echt verantwoordelijk is voor alle misdrijven waar zij voor zijn aangeklaagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Dutch_Shell

Reageer op het artikel "Oliemaatschappij Royal Dutch Shell"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 26-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Oliebedrijven
Schrijf mee!