InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Oliemaatschappij Lotos

Oliemaatschappij Lotos

Oliemaatschappij Lotos Lotos is een in Gdansk (Polen) gevestigde oliemaatschappij. Het bedrijf houdt zich onder andere bezig met de productie van ruwe olie, raffinage en marketing van olieproducten. Dit willen zij op een duurzame manier tot stand brengen. Naast de olie is Lotos ook terug te vinden in de sport. Bij verschillende sporten sponsoren zij activiteiten.

Geschiedenis

Op 7 maart 1971 werd het bedrijf Lotos opgericht. In Gdańsk startte op dat moment ook de bouw van een raffinage op een terrein van 220 hectare. De raffinage was bedoeld om drie miljoen ton ruwe olie per jaar te gaan verwerken. De levering van brandstoffen en smeermiddelen leverde bij aan de Poolse economie. In 1971 werd de eerste lading ruwe olie opgeslagen. In de ochtend 12 december werd de eerste benzine geproduceerd. Gevolgd door kerosine en dieselolie. De productie van commerciële producten begon op 15 december 1975

Missie en visie

Lotos noemt de woorden innovatief en duurzame groei in hun missie. Dit houdt in dat ze duurzaam te werk gaan bij de productie en verwerking van de exploratie van koolwaterstoffen. Daarnaast stelt Lotos hoge eisen aan de kwaliteitsnormen van de producten. Door middel van klanttevredenheid, constante ontwikkeling van medewerkers, veiligheid en milieuvriendelijke werkmethodes kan Lotos een constante groei bereiken.

De visie sluit goed aan op de missie van Lotos. Het bedrijf streeft ernaar om de beste oliemaatschappij in het Oostzeegebied te worden. De eigenschappen waarmee ze dit willen bereiken zie je hieronder opgesomd.

  • Goede kwaliteit van de aardolieproducten.
  • Ervoor zorgen dat er een hoge klanttevredenheid is.
  • Professioneel management

Lotos stelt doelen op die bereikt moeten worden. Dit worden de strategische doelen genoemd. Het belangrijkste doel is een bedrijfswaarde te creëren. Dit wordt gedaan door middel van het gebruiken van intellectuele en materiële middelen en door uitvoering van ontwikkelingsprogramma’s. Deze programma’s worden toegepast op productie, verwerking van ruwe olie en trading.

Producten

Het hoofdproduct van Lotos is olie. Zo produceert en verwerkt Lotos ruwe olie. Daarnaast worden er ook producten geproduceerd en geleverd. Hierbij kunt je denken aan loodvrije benzine, dieselolie, gasolie voor verwarmingen, kerosine en zware stookolie. Een specialiteit van Lotos is de productie en verkoop van smeeroliën en bitumen (een natuurlijke ontvlambare stof). Ook bezit het bedrijf 330 tankstations.

Lotos Group

Het bedrijf Lotos bestaat uit verschillende kleinere bedrijven die ook verschillende activiteiten hebben. Tot nu toe is alleen het bedrijf Lotus Oil besproken. De volgende lijst bevat de rest van de Lotos Group.
  • LOTOS Paliwa
  • LOTOS Oil
  • LOTOS Asfalt
  • LOTOS Gaz w likwidacji
  • LOTOS Petrobaltic
  • LOTOS Exploration & Production Norge
  • LOTOS Infrastruktura
  • LOTOS Terminale
  • LOTOS Kolej
  • LOTOS Lab
  • LOTOS Serwis
  • LOTOS Geonafta
  • LOTOS-Air BP Polska

Lotos Group op de beurs

Lotos group is een beursgenoteerd bedrijf en staat geregistreerd op de Poolse beurs onder de Poolse index WIG30. De WIG30 is een lijst van de 30 grootste Poolse bedrijven op de Warsaw Stock Exchange, de Poolse beurs. Op verschillende handelsplatformen is het mogelijk om te beleggen in de Poolse index.

Sport

Lotos heeft veel sponsoractiviteiten in de sport. Zo sponsort Lotos amateursport tot professioneel, maar ook sportevenementen. Ook zit er veel diversiteit in de soort sporten. Een voorbeeld van de sporten waar Lotos te vinden is, is de autosport. Sporten die misschien iets minder voor de hand liggen zijn skiën voetbal, dans en volleybal. Ze doen dit om een imago op te bouwen en zo te worden gezien als een maatschappelijk verantwoord bedrijf. Hiervoor maken ze gebruik van reclame boodschappen die dit uitstralen. Die reclame-uitingen zijn terug te zien op bijvoorbeeld de auto's, shirts of websites.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stedentrip Gdansk Polen: bezienswaardigheden in GdanskStedentrip Gdansk Polen: bezienswaardigheden in GdanskGdansk is één van de belangrijkste toeristische havensteden van Polen. De stad ligt aan de Oostzee, op de plek waar de w…
Goedkoop vliegen naar Polen met OLT ExpressGoedkoop vliegen naar Polen met OLT ExpressGoedkoop vliegen naar Polen vanaf Schiphol kun je met ingang van oktober 2012 met OLT Express, een Poolse luchtvaartmaat…
De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de MirDe Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de MirDe Dar Mlodziezy is het eerste van zes Russische en Poolse zusterschepen die op de Lenin scheepswerf in Gdansk werden ge…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Grupa_Lotos
  • http://www.lotos.pl/en/890/this_is_lotos/involvement_in_sport

Reageer op het artikel "Oliemaatschappij Lotos"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 26-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Oliebedrijven
Schrijf mee!