InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Sberbank is altijd aan je zijde

Sberbank is altijd aan je zijde

Na een financiële ontwikkeling in 1841 werd Sberbank opgericht. Met het motto “altijd aan je zijde” is Sberbank in 2014 erkend als meest waardevol Russisch merk. Dit is het gevolg van verschillende criteriums waar zij zich de afgelopen tijd mee bezig hebben gehouden. Sinds 2012 zijn zij de grootste bank van Rusland en Oost-Europa. Het is dan ook niet zo gek dat de bank beursgenoteerd is in de MICEX en RTS.

Geschiedenis

Sinds 1841 kent Sberbank een grote ontwikkeling. Zo nam de bank in 2012 Denizbank over. Dit is een Turke bank. Het gevolg van de overname is dan ook een groei in het bedrijf. Sberbank vertelt zelf dat er al een enorm verschil zit in het bedrijf als je 2004 en 2014 met elkaar vergelijkt. In tien jaar tijd is de bank dus enorm veranderd. Dit geeft maar weer aan hoe snel ze zich ontwikkelen. Volgend cijfer geeft al aan hoe groot ze in 2014 zijn: Sberbank beschikt over één derde van de gehele banken sector. In 2014 zijn er 17 duizend filialen in heel Rusland te vinden. Ze bezitten over maar liefst 110 miljoen klanten. Dit alleen nog maar in Rusland. Als je het buitenland ook mee rekent komen er meer dan 11 miljoen klanten bij.

Missie

“Wij willen het vertrouwen wekken van de klant, we maken het leven van mensen beter en helpen hun dromen te realiseren”. Dit is de missie van Sberbank. Volgens de bank is dit alleen maar te bereiken door groot de denken en handelen. De Russische economie is hier namelijk mee verbonden. Met een team van professionals zorgen zij ervoor dat zij hun missie ook daadwerkelijk kunnen aanbieden.

Altijd aan je zijde

Zoals de missie al aangeeft hecht de bank veel belang aan hun klanten. Dat is ook nog terug te zien in de slogan “altijd aan je zijde”. Deze oudste Russische bank streeft dus naar transparantie om een vertrouwen te creëren. Deze waarde combineren zij met bij de tijd passende financiële en technologische veranderingen. Hierdoor blijven ze ook nog eens modern waardoor ze met alle trends mee kunnen gaan en de klant zich hier thuis voelt. Dit systeem om de klant zo goed mogelijk te kunnen helpen bestaat uit de volgende kanalen:
  • Оnline banking Sberbank Online (meer dan 13 miljoen actieve gebruikers)
  • Smartphone applicatie Sberbank Online (meer dan 1 miljoen actieve gebruikers)
  • SMS-dienst Mobile Bank (meer dan 17 miljoen actieve gebruikers)
  • Een van de grootste netwerken van geldautomaten en self-service terminals in de wereld (meer dan 90.000 terminals)
  • Sberbank is de grootste uitgever van debet- en kredietkaarten. Via een gezamenlijke bank met BNP Paribas werkt Sberbank als een POS-lener.

Internationale projecten

Een reden dat Sberbank de afgelopen jaren zo gegroeid is, is het beginnen met projecten in het buitenland. Ze zijn aanwezig in onder andere Kazachstan, Oekraïne, Wit-Rusland, Midden- en Oost-Europa en Turkije. Door ook in het buitenland actief te worden staat Sberbank in de top 50 van grootste banken van de wereld.

Aandeelhouders

Sberbank kent verschillende aandeelhouders. Dit zijn zowel Russische al internationale aandeelhouders. De belangrijkste aandeelhouder en tegelijkertijd oprichter is de Centrale Bank van de Russische Federatie. Zij bezitten 50% van alle aandelen.

Bestuur

Sberbank werkt met een Corporate Governance Code op een jaarlijks algemene vergadering. Op deze vergadering komen alle bestuursorganen, inclusief de aandeelhouders, om te praten over de stand van zaken van het bedrijf. Ze bespreken onder andere activiteiten of voorzitters verkiezingen. De vergadering wordt geleid door de CEO, voorzitter van de Raad van Bestuur. Door deze manier hebben verschillende partijen invloed op het bedrijf. Daarnaast staat op de site van Sberbank alle informatie over deze manier van bestuur. Dit past weer bij de waarde transparantie voor de klant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sberbank_of_Russia
  • http://www.sberbank.ru/en/about/about_sberbank/mission_values/

Reageer op het artikel "Sberbank is altijd aan je zijde"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 11-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Russische beurs
Schrijf mee!