InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Oliemaatschappij Rosneft

Oliemaatschappij Rosneft

Rosneft is bedrijf uit Rusland. Het bedrijf is de grootste oliemaatschappij in Rusland en zelfs van de hele wereld. Dit beursgenoteerde bedrijf houdt zich veel bezig met het produceren van koolwaterstoffen, raffinage, ruwe olie en gas. Dit gebeurt vooral in Rusland, maar ook in het buitenland. Rosneft wilt altijd de beste kwaliteit leveren en dit het liefst op een milieuvriendelijke manier.

Succes

Rosneft is een succesvol oliebedrijf. Dit komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Het succes is te danken aan de onderstaande eigenschappen.
  • Actief worden in het buitenland
  • Continue groei
  • Milieubewust te werk gaan
  • Innoveren

Buitenland

Rosneft heeft veel projecten lopen in Rusland. Zo heeft het bedrijf maar liefst negen raffinaderijen staan in het land. Om zich wereldwijd te positioneren is Rosneft ook actief geworden in het buitenland. Hier staan nog zeven raffinaderijen. Ook is Rosneft betrokken bij andere projecten en partnerschappen. Een aantal landen waar Rosneft te werk gaat: Siberië, Venezuela, Brazilië, de VS, Canada, Algerije, Noorwegen, Kazachstan, Vietnam en Abchazië. Tot slot bezit Rosneft ook aandelen van buitenlandse kleinere raffinaderijen. Een voorbeeld van de uitbreiding naar het buitenland is het in 2013 overgekochte bedrijf Morgan Stanley.

Groei

Rosneft wil nog veel groter worden dan dat het nu al is. Naast het uitbreiden naar het buitenland en dus het aantal reserves verhogen is Rosneft ook bezig met de kwaliteit van de reserves. Door middel van state-of-art technologie kan er groei worden gerealiseerd. Een ander kenmerk waar Rosneft zich mee onderscheidt is het feit dat ze zo veel mogelijk producten rechtstreeks willen leveren aan de consument. Het gebruik van tussenliggende partijen, die hun producten verkopen aan de consument, wordt zo veel mogelijk vermeden. De combinatie van de kwalitatief goede producten en een relatie opbouwen met de klant pakt voor Rosneft goed uit. Anno 2014 is het bedrijf zelfs zo groot dat zij bijdrage aan maar liefst 40% van de Russische olieproductie.

Milieu

Een ander punt waar Rosneft zich veel mee bezig houdt is milieubescherming. Er worden maatregelen genomen die bedoeld zijn om schadelijke impacts op het milieu te voorkomen. Sinds 2009 is het bedrijf bezig met het Target Environtal Program. Dit staat geheel in het teken van het beschermen van het milieu. Dit wordt vooral gedaan door middel van het verbeteren van apparatuur. Het milieubewust werken van Rosneft is een punt waarmee ze zich onderscheiden met de rest van de wereld.

Innovatie

Om kwaliteit en milieubewustzijn te kunnen realiseren moeten er goed materiaal beschikbaar zijn. Voor Rosneft is het dan ook van belang om constant bezig te zijn met het moderniseren van hun apparatuur. Naast het moderniseren van de apparatuur investeert Rosneft ook in de kwaliteit van hun management en personeel. Er wordt constant gezocht naar innovaties. Dit wordt door Rosneft zelf gedaan maar ook door onderzoeks- en onderwijsinstellingen. Om al deze innovaties en ontwikkelingen bij te houden wordt er gewerkt met een door Rosneft genoemd Innovative Development Program. In dit programma staan de volgende vijf punten als leidraad.
  1. Zich ontwikkelen als een high-tech energiebedrijf.
  2. Op technisch gebied de leider zijn.
  3. Het goed onderhouden van de apparaten en zo de beste prestaties ter wereld leveren.
  4. Nieuwe en de beste prestaties leveren om zo de beste prestaties ter wereld te leveren.
  5. s ’Werelds hoogste normen hebben op het gebied van milieu- en industrie veiligheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rosneft.com/

Reageer op het artikel "Oliemaatschappij Rosneft"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Russische beurs
Schrijf mee!