InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Social Netwerksite: Facebook

Social Netwerksite: Facebook

Social Netwerksite: Facebook Ondertussen is Facebook uitgegroeid tot een zeer bekend en gewaardeerd bedrijf. Er is bijna niemand die niet weet wat Facebook is. Velen hebben ook een Facebook account en dankzij moderne technologie kunnen zij geen dag zonder even op hun Facebook account te kijken. Maar wat weten zij eigenlijk van het bedrijf zelf? Facebook is een social netwerksite waar men gratis een account kan maken en een persoonlijk profiel kan samenstellen. Op deze site kun je ook interesses en heel veel andere informatie met elkaar delen. Je kunt de site bereiken via de computer, je smartphone, je tablet, etc.

Geschiedenis

Facebook is opgericht in 2004 en is dus nog een redelijk jong bedrijf. Een jongeman genaamd Mark Zuckerberg, is de oprichter en tevens ook de directeur van Facebook. Het hoofdkantoor is gevestigd in de Verenigde Staten. Mark had Facebook eerst beschikbaar gesteld voor studenten van Harvard College, maar dit werd later gebruikt door iedereen op de Havard universiteit. Vervolgens konden andere universiteiten zich aansluiten waarna Facebook voor iedereen (vanaf 13 jaar) toegankelijk was. Facebook heeft een leeftijdsgrens. Je moet minimaal 13 jaar oud zijn om een account te openen. Vanaf 2008 begon de site populairder te worden en te groeien. Met bijna 600.000 nieuwe aanmeldingen per dag had Facebook eind april 2009 al meer dan 200 miljoen trouwe gebruikers. Na vijf maanden hadden zij 250 miljoen gebruikers. In 2010 behaalde Facebook een record aantal gebruikers, namelijk een half miljard gebruikers wat uiteindelijk tot een miljard uitgroeide in 2012.

Overname Facebook

In 2006 toen Facebook nog niet zo populair was wilde Yahoo! De site overnemen voor een miljard dollar. Dit was mondeling besproken, maar toen sloeg Mark Zuckerberg het bod af nadat Yahoo de site voor een lager bedrag, namelijk 800 miljoen wilde kopen. Zelfs toen het oorspronkelijke bod weer van kracht was wilde Zuckerberg de site niet meer verkopen. Ook Google en Microsoft waren uit op zijn site. Facebook was in 2007 al 15 miljard dollar waard.

Beurs

Facebook is een beursgenoteerd bedrijf sinds 2012 en was meteen een succes op de beurs. Beleggen op Facebook is mogelijk op handelsplatformen en doet het meestal goed op de beurs.

Winsten van Facebook

Facebook heeft een wat apart verdienmodel. Als eerste heeft het bedrijf een database gecreëerd met alle informatie en gegevens die de gebruikers van de site invoeren op servers. Deze gegevens worden samengevoegd met informatie van adverteerders of andere sites waar Facebook mee samenwerkt. De database is voor adverteerders een bron van informatie waar een gedetailleerde geselecteerde groep van Facebook accounts aanbieden. Verder wordt er ook geld verdiend met advertenties die op de sites geplaatst zijn. Facebook krijgt een beloning als een product via een advertentie op de site wordt verkocht. Ook verdient Facebook geld als er op bepaalde advertenties wordt geklikt, voor bepaalde services op de site moet er ook betaald worden en verdient Facebook geld als gebruikers van andere sites inloggen via Facebook.

Privacy

Er zijn vaak discussies geweest over de privacy van Facebook gebruikers. Op Facebook zitten zowel echte als fictieve accounts. Het is moeilijk om te weten of de gegeven informatie klopt of niet. Facebook is dus niet zo betrouwbaar. Als men zijn of haar Facebook account wil verwijderen, kan dat. Maar jouw gegevens blijven nog drie maanden op de servers staan en alles wat een gebruiker op andere profielen heeft geplaatst zal er altijd blijven. Ook is het mogelijk om je Facebook account tijdelijk te de-activeren. Naast het verzamelen van ingevoerde gegevens en de gegevens van de adverteerders verzamelt Facebook ook gegevens van de gebruiker via de smartphones, zoals: locatiegegevens, telefoonnummers, foto’s, video’s en zelfs audio.

Facebook voor bedrijven

Voor bedrijven kan Facebook ook interessant zijn. Vooral omdat het bedrijf zo zichzelf kan promoten, zijn doelgroep beter kan vinden en kennen, maar ook men op de hoogte te houden van de zaken. Het aanmaken van een zakelijk Facebook account voor je bedrijf heeft dus veel potentie. Men, oftewel het doelgroep van het bedrijf zit er immers vaak tot bijna elke dag op. Door interessante content en acties op uw websites te zetten. Kunnen gebruikers deze allemaal liken wat voor naamsbekendheid zorgt. Ook reikt het bedrijf een breder publiek. Dit kan allemaal voor meer omzet en groei voor het bedrijf zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook

Reageer op het artikel "Social Netwerksite: Facebook"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Social Media
Schrijf mee!