InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Reisorganisatie TUI: Touristik Union International

Reisorganisatie TUI: Touristik Union International

TUI, of beter gezegd, Touristik Union International is een bedrijf dat opereert in de sectoren toerisme, logistiek en scheepvaart. TUI is dus een groot bedrijf dat zich niet alleen bezighoudt met het runnen van reisbureaus, maar het heeft bijvoorbeeld ook de grootste vliegvloot van Europa. TUI is dus niet voor niets een groot toeristisch bedrijf.

Over TUI

TUI, wat staat voor Touristik Union International, is een Duitse reisorganisatie. Het hoofdkantoor van dit bedrijf is gevestigd in Hannover, Duitsland. TUI, die voorheen Preussag AG heette en bestond het uit verschillende divisies. Het bedrijf was actief in de industrie- en transportsector. Daarna transformeerde en richtte Preussag AG zich op toerisme, scheepvaart en logistiek. De meeste industriële divisies werden verkocht en verschillende toerisme- en transport bedrijfjes werden hiervoor in de plaats gezet. De naam veranderde in Touristik Union International, afgekort TUI, en werd Europa’s grootste toerismegroep. In heel Europa zitten hotels, reisbureaus, containerschepen, touroperators en luchtvaartmaatschappijen van TUI verspreid, maar de belangrijkste zijn de vliegmaatschappijen. De TUI groep heeft totaal meer dan 200 reismerken.

TUI luchtmaatschappijen

De luchtmaatschappijen van TUI in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Scandinavië vormen samen de grootste vloot van Europa en horen allemaal bij de TUI Airlines alliantie. Ook heeft TUI één van de grootste rederijen. Een rederij is iemand die eigenaar is van één of meer schepen. De meeste winsten worden uit de TUI Travel plc divisie gehaald. De vliegtuigmaatschappijen zijn dus heel belangrijk voor de TUI groep.

TUI Cruises

Het is ook mogelijk om cruises te boeken via TUI. Het bedrijf bezit namelijk drie cruiseschepen en zal vanaf 2015, 2016 en 2017 er drie bij krijgen. Deze nieuwe cruiseschepen zullen de namen Mein Schiff 4, Mein Schiff 5 en Mein Schiff 6 gaan dragen en worden momenteel in Finland gebouwd. Mein Schiff 3 is sinds 2014 losgelaten op de zeeën. Alle schepen zijn 295 meter lang, bevatten 15 dekken en hebben 1.250 hutten waar een groot gedeelte is voorzien van een balkon. Er kunnen zo'n 2.500 passagiers op een cruiseschip van TUI.

TUI naar de Beurs

Het bedrijf staat sinds 1990 genoteerd in onder andere de Duitse beurs en is opgenomen in de DAX (de 30 grootste Duitse beursgenoteerde ondernemingen) en staat TUI Travel plc sinds 2007 genoteerd aan de London Stock Exchange, in de FTSE100 index.

TUI in Nederland

In 2013 haalde TUI Nederland met 1.5 miljoen vakantiegangers een omzet van €1.7 miljard. Hierdoor heeft TUI Nederland een leidende marktpositie op het gebied van toerisme en de Nederlandse reisbranche. Luchtvaartmaatschappij Arke is volledig in het bezit van TUI Nederland. TUI Nederland werkt met de volgende bekende reismerken:
  • Arke
  • Kras
  • Goed idee reizen
  • Extravacanza
  • Holland International
  • Wedding Unlimited
  • Lastminute.nl

TUI logo

U kunt TUI herkennen aan de rode smiley (zie afbeelding). Als u goed naar het plaatje kijkt kunt u de letters TUI eruit halen. Het logo is ook verbonden met de spirit: More than a smile.

Duurzaam toerisme

Voor heel veel landen is toerisme een belangrijk bron van inkomen. De effecten van toerisme kunnen dus een grote impact hebben op de economie van een land. Toerisme levert namelijk banen en inkomen voor de lokale bevolking van een land dat veel met toerisme doet. Factoren zoals uitbuiting, klimaatverandering, waterschaarste, ziektes, criminaliteit kunnen de reputatie van een vakantieland schaden waardoor er minder toeristen op het desbetreffende land afkomen. Deze factoren kunnen dus schadelijk zijn voor het land en serieuze problemen kunnen ontstaan. TUI is zich bewust van het feit dat er landen zijn die rekenen op de toeristische sector die de duurzame ontwikkeling van een land kan bevorderen, maar ook kan verslechteren. TUI heeft daarom ook verschillende activiteiten die zich hier op richten. Ook het beleid en hun driejarenstrategie die in het teken van duurzaam toerisme staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/TUI_AG

Reageer op het artikel "Reisorganisatie TUI: Touristik Union International"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: FTSE 100
Schrijf mee!