InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Reisorganisatie Thomas Cook Group

Reisorganisatie Thomas Cook Group

Reisorganisatie Thomas Cook Group Reisorganisatie Thomas Cook Group is een beursgenoteerd bedrijf dat reizen in zowel binnen als buitenland verzorgt. Deze Engelse reisorganisatie gaat terug tot in de 19e eeuw waar meneer Thomas Cook begon als een timmerman, maar uitgroeide tot een succesvolle zakenman die voor reisjes door heel de wereld zorgde.

Geschiedenis

De Thomas Cook Group werd opgericht door niemand anders dan meneer Thomas Cook. In zijn vroege jaren was Cook timmerman van beroep en hij reisde graag. Later oefende hij ook de beroepen evangelist, drukker en boekhandelaar uit. Deze dynamische man reisde voor het eerst in zijn leven in 1841 met de trein. Deze treinreis had hij zelf georganiseerd en begeleid met materiaal van de Midlands Counties Railway CY, een spoorwegmaatschappij. Met een groep die bestond uit maar liefst 570 personen ging hij op weg naar een anti-alcohol vergadering in Loughborough. Deze succesvolle reis duurde een dag en het reisgezelschap had een treintraject van 20 km lang achter de rug. Door de positieve reacties besloot de spoorwegmaatschappij een contract aan te gaan met meneer Cook om treinreizen naar de zee te organiseren voor een goede prijs. Vanaf 1845 begon Cook een bedrijf op te bouwen dat begon te lijken op een reisorganisatie. Met het openen van een winkel die transportbiljetten. Dit groeide uiteindelijk uit tot een echte reisorganisatie waar Thomas Cook bijvoorbeeld reizen naar de Crystal Palace in Londen organiseerde voor meer dan 165.000 mensen. Hier was overnachting bij inbegrepen. Vanaf 1855 besloot Thomas Cook om het groter aan te pakken en zijn reizen uit te breiden naar overzeese reizen. Door stoomtreinen met stoomboten te combineren kon hij al gauw reizen naar de wereldtentoonstelling van Parijs regelen. Vervolgens werd een rondreis in Europa mogelijk gemaakt. De eerste internationale reizen startte in 1969 met een reis naar Egypte. De ondertussen snel groeiende reisorganisatie Thomas Cook and Son was naast het regelen van toeristische reizen ook bezig in de militaire branche en verzorgde de militaire transporten. Uiteindelijk kon Thomas Cook and Son ook wereldreizen aanbieden waarbij landen zoals Amerika, Japan, China en Indonesië konden worden bezocht. Tegenwoordig heeft het bedrijf ongeveer 30 touroperatormerken, 3.600 reisbureaus, 80 vliegtuigen en 73.000 hotelbedden. Een groot en internationaal bedrijf dus.

Familiebedrijf

Naarmate Thomas Cook ouder werd probeerde zijn zoon John Cook zijn vader over te halen om met pensioen te gaan. Dit lukte hem in 1879 wanneer Thomas Cook besloot om het bedrijf over te dragen aan zijn zoon en zich terug te trekken naar zijn geboorteplek Leicestershire waar hij in alle rust zijn laatste dagen doorbracht. Nu het bedrijf was overgenomen door zijn zoon John Mason Cook onderging Thomas Cook & Son diverse veranderingen die John Cook zo graag wou instellen. Het bedrijf begon zich uit te breiden op het gebied van militaire en post transport. Dit gaf een boost aan de groei van het bedrijf. Samen met zijn drie zoons, werkte John Cook aan reisjes naar het Midden Oosten en werden er wereldwijd kantoren van Thomas Cook & Son gevestigd. Het bedrijf groeide uit tot een belangrijk internationaal familiebedrijf, maar werd in 1928 werd het uit handen van de Cook familie gegeven. De drie zonen van John Cook waren niet zo succesvol in het runnen van de zaak. Daarom werd Thomas Cook & Son verkocht aan aan de Compagnie Internationale des Wagons-Lits, een soort gelijk bedrijf.

Formatie

In 2007 fuseerde Thomas Cook AG met een ander reisorganisatie genaamd MyTravelGroup om zo meer dan 75 miljoen pond per jaar te kunnen besparen. Zo ontstond de huidige Thomas Cook Group.

Beurs

Thomas Cook Group staat genoteerd op de London Stock exchange, de Engelse effectenbeurs en hoort tot de FTSE 250. De FTSE 250 index is een lijst van de grootste bedrijven van nummer 100 tot en met nummer 350. In dit reisbedrijf kan dus prima in belegd worden.

Sponsoring

Thomas Cook had een lange tijd de bekende voetbalclubs Manchester City en Peterborough United gesponsord. Ook heeft het bedrijf de Olympische spelen van 2012 in Londen gesponsord en verschillende acties, promoties kunnen lanceren en was het hun taak om goede en betaalbare vakanties en accommodatie te vinden voor bezoekers van de spelen.

Thomas Cook in Nederland

Sinds 2000 is Thomas Cook erg actief in Nederland. Vele bekende reisorganisaties zoals Neckermann en Vrij uit zijn door het bedrijf gekocht waardoor Thomas Cook Nederland één van de grootste reisorganisatie van Nederland geworden. Sinds 2011 heeft Thomas Cook zijn bureauketen verkocht om zich zo beter te focussen op touringactiviteiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reisorganisatie Thomas Cook Group"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 23-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Reisorganisaties
Schrijf mee!