InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > China National Tobacco Corporation

China National Tobacco Corporation

China National Tobacco Coporation is het grootste tabaksbedrijf ter wereld. Met meer dan 350 rokers per jaar en 900 merken op de planken domineert China Tobacco de sigarettenmarkt en is het bedrijf haar concurrenten te slim af. Nu is China Tobacco zelfstandig en laat China weinig concurrentie in het land toe, maar dit is langzamerhand aan het veranderen.
China National Tobacco Corporation is een tabaksbedrijf, eigendom van de Chinese staat. Het bedrijf produceert tabaksproducten. China Tobacco is de grootste tabaksproducent ter wereld. Dit komt vooral vanwege haar dominerende positie op de Chinese markt wat als 30% procent van de totale consumptie van sigaretten telt. China National Tobacco is niet alleen het grootste tabaksbedrijf. Het behoort ook tot de top 20 van de meest winstgevende bedrijven ter wereld volgens statistieken van 2010. Als het gaat om sales zit China Tobacco in de top 30. Alleen in China bevinden zich al 350 miljoen rokers en dit zal in de komende jaren alleen maar toenemen naarmate de bevolking groeit.

Geschiedenis

In 1982 werd China National Tobacco Corporation opgericht onder een juridische administratie wet die voor een monopolie zorgde in China. China Tobacco heeft een grote markt voor haar producten en heeft 350 miljoen rokers die per jaar ongeveer 1.7 triljoen sigaretten roken.

Winst

China Tobacco heeft een afdeling die voor de productie, marketing en distributie van de producten zorgt en heeft dar speciale afdelingen voor. Na de productie worden de tabaksproducten naar kleinere fabrieken gestuurd. De fabrieken bezorgen op hun beurt weer alle producten naar winkels. Hoewel ze hier veel winst mee maken moeten zij China Tobacco een belasting betalen. Dat is het distributiekanaal van China Tobacco.

Merken

China tobacco produceert meer dan 900 merken. Het grootste merk, Hongtashan, telt voor 4% van de totale omzet. China fabriceert ook sigaretten van diverse kwaliteiten. Omdat er nog veel mensen zijn in China die zich geen dure sigaretten kunnen veroorloven. Daarom fabriceert China Tobacco goedkopere sigaretten die van minder kwaliteit zijn voor de wat lagere klassen en genieten de wat welvarendere mensen van sigaretten met een goede kwaliteit. Het is wel lastig om goede sigaretten te vinden buiten de grote steden. Ook is China Tobacco de laatste jaren zich steeds meer gaan focussen op een ander doelgroep. Rokende vrouwen was een taboe in China, maar langzamerhand richt China Tobacco zich op deze grote doelgroep.

Problemen

De operaties van China Tobacco verlopen niet altijd soepel. Het bedrijf heeft wat serieuze problemen ervaren op bijvoorbeeld het gebied van gezondheid. Men is zich steeds meer bewust van de gezondheidsproblemen die roken met zich meebrengt. Ook is het moeilijk om de producten van China Tobacco te promoten. China verbiedt elke vorm van marketing zoals advertenties in print, televisie en radio.

De nieuwe wetten die roken in openbare plekken verbieden maken het voor China Tobacco ook moeilijk. De pers houdt dit ook in de gaten waardoor er snel negatieve verhalen over roken ontstaan. Ook wordt China onder druk gezet om de monopolie op te heffen en buitenlandse sigaretmerken de kans geven om toe te treden in de Chinese markt. Er wordt meer toegang gegeven aan buitenlandse merken, maar China Tobacco heeft nog steeds een monopolie in China.

China Tobacco in Europa

China Tobacco International Europe company is de Europese basis van China Tobacco en is het grootste project waar het bedrijf in heeft geïnvesteerd. Het is gevestigd in Roemenië en staat geregistreerd als Pandelimon Ilfov Romania. Hier worden alleen sigaretten geproduceerd en de verkoop geregisseerd. Het bedrijf was in 2007 opgericht en heeft het sindsdien goed gedaan wanneer er gekeken wordt naar de verkoopcijfers. Deze Europese fabriek van China Tobacco heeft maar liefst vijf afdelingen: een verkoopafdeling, een internationale ontwikkelingafdeling, een administratieafdeling, een financiënafdeling en algemene zaken afdeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/China_Tobacco

Reageer op het artikel "China National Tobacco Corporation"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Beleggen Tabaksbedrijven
Schrijf mee!