InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > British American Tobacco

British American Tobacco

British American Tobacco oftewel BAT is één van de grootste en bekendste tabaksbedrijven. Met operaties in wel 180 landen en een marktleidende positie in meer dan 50 landen is het bedrijf heel succesvol in zijn sector. Deze multinational is een geduchte concurrent, maar ook een goede partner voor andere tabaksbedrijven. British American Tobacco, ook wel BAT genoemd voor het gemak, is een Britse multinational tabaksbedrijf. Het hoofdkwartier van BAT is gevestigd in Londen, de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. BAT behoort tot één van de grootste tabaksbedrijven en is actief in meer dan 180 landen waarvan het bedrijf in meer dan 50 landen een marktleidende positie heeft.

Bekende merken

BAT dankt zijn succes vooral aan zijn vier best verkochte merken:
  • Dunhill
  • Lucky Strike
  • Kent
  • Pall Mall

Geschiedenis

In 1902 werd de British Armerican Tobacco opgericht toen de Britse Imperial Tobacco company en de Amerikaanse American Tobacco Company besloten samen te werken en een dochterbedrijf te starten: the British-American Tobacco Company Ltd. Met de heer James Buchanan Duke aan het hoofd begon het nieuwe bedrijf te opereren in landen zoals Canada, China en Duitsland, maar niet in het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten.

Beurs

Het bedrijf staat genoteerd op de Londen Stock Exchange en maakt deel uit van de FTSE 100 index, de top 100 van bedrijven met de hoogste beurswaarde. In 2012 behaalde BAT een record. Met een beurswaarde van maar liefst 65,6 biljoen pond stond het bedrijf op nummer zes van de grootste bedrijven op de London Stock Exchange. Verder staat BAT genoteerd op een tweede beurs, namelijk de Johannesburg Stock Exchange.

Sponsoring

BAT heeft verschillende manieren om zijn producten te promoten. Zo sponsort het bedrijf de Cricket World Cup en de London Symphony Orchestra. In ruil voor het geld wordt het merk gepromoot door onder meer visuele promotiemiddelen. De belangrijkste promotie waar BAT zich mee bezig houdt is het sponsoren van de Formule 1 motorrace. Het succes van deze raceauto’s is immers gebouwd op de sponsoring van tabaksbedrijven.

Advertenties

Het wordt tegenwoordig steeds moeilijker voor tabaksbedrijven om advertenties te plaatsen om hun producten te promoten. De meeste overheden hebben strikte regels in werking gesteld. Daarom mag er alleen worden geadverteerd onder strenge voorwaarden. Wanneer er reclame wordt gemaakt over sigaretten moet er altijd een waarschuwing worden meegegeven over de dodelijke consequenties van roken. Dit ziet u bijvoorbeeld op elke sigaretten pak waar een tekst zoals ''roken is levensgevaarlijk'' op staat afgebeeld. Vooral Europa past strenge regels toe als het gaat over sigaretten promoten. Zo is het bijvoorbeeld verboden om advertenties te richten op jongeren of om op sportevenementen reclame te maken. Vooral door de laatste wetgeving is het niet meer mogelijk voor BAT om Formule 1 te blijven sponsoren.

Uitdagingen

Een goede en talentvolle groep werknemers achter zich hebben wordt gezien als één van de belangrijkste factoren in niet alleen van het bedrijf, maar ook van de sector waarin het bedrijf zich verkeerd. Het hebben van een excellente werkteam is voor BAT een uitdaging die zij graag aangaan. British American Tobacco is een plek waar werknemers goed kunnen samenwerken, met elkaar overweg kunnen en het heerlijk vinden om bij dit bedrijf te werken. De sleutel tot succes ligt namelijk bij de mensen die voor het bedrijf werken. Daarom is het belangrijk voor BAT om een goede reputatie als werknemer te hebben en zo goed geschoolde en sterke werknemers te lokken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/British_American_Tobacco
  • http://www.bat.com/group/sites/UK__9D9KCY.nsf/vwPagesWebLive/DO9DKH5D

Reageer op het artikel "British American Tobacco"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 15-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Beleggen Tabaksbedrijven
Schrijf mee!