InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Energieleverancier Eneco

Energieleverancier Eneco

Energieleverancier Eneco Eneco Holding N.V. is een Nederlandse energieleverancier. Het bedrijf heeft ruim 7.000 werknemers in dienst Eneco is actief in in Nederland, Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk en België. Het bedrijf is een grote speler in elk van deze landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. Eneco investeert op diverse wijze in duurzame energie door bijvoorbeeld de aanleg van windmolenparken te stimuleren en hierin te investeren.

Over Eneco

Eneco is een Nederlandse energieleverancier, dat naast Nederland ook andere landen voorziet in de energiebehoefte. Dit zijn de landen Duitsland, Frankrijk, België en Groot Brittannië. Het hoofdkantoor van Eneco is gevestigd in Rotterdam. Het bedrijf heeft ruim 7.000 werknemers in dienst. De naam Eneco staat voor ‘Energie en communicatie’. Eneco heeft tevens een imago van duurzame energie. Het hoofdkantoor van Eneco is gevestigd in Rotterdam en is één van de titelkandidaten voor de Winning Workplace Award 2013. Deze titel bepaald welk bedrijf in Nederland de beste panden heeft.

Geschiedenis

Eneco is voortgekomen uit een fusie van verschillende energiebedrijven uit Rotterdam, Dordrecht en Den Haag. Zodoende ontstond het bedrijf op 1 januari 1995. Voorheen verzorgde het bedrijf ook diensten als telefoon, internet en televisie. Deze diensten werden echter verkocht aan UPC, waarna de naam Eneco veranderde in Eneco Energie. De opbrengsten van de kabel diensten werd gebruikt voor de overname van diverse energiebedrijven als: Midden-Holland, Gasbedrijf Zeit en omstreken en REMU. Sinds de overname behoort Eneco tot de top 3 grootste energiemaatschappijen van Nederland.

Duurzame energie

Rond 2008 nam de interesse in duurzame energie toe. Eneco besloot in 2009 om delen van bepaalde bedrijven te kopen, om zodende te investeren in duurzame energie. Hierbij kan gedacht worden aan windmolenparken, consultancy bedrijven op het gebied van duurzame energie, en bedrijven voor zonne-energie. Deze nieuwe tak van het bedrijf wordt doorgevoerd in alle landen waar Eneco actief is. In zowel 2008 als 2009 werd Eneco door Greenpeace uitgeroepen tot de meest duurzame energie producent op het gebied van diens beleid. Eneco streeft er naar om in 2020 70% van de energie die geleverd gaat worden, op duurzame wijze te produceren. Om dit te realiseren investeert Eneco in nog meer windparken en richt het zich ook op warmtenetten. Deze warmtenetten moeten de restwarmte en aardwarmte opvangen en omzetten in bruikbare energie. Daarnaast biedt Eneco al 15 jaar zonnepalen aan met de bijbehorende service aspecten als montage e.d.

Belemmering investering duurzame energie

In september 2014 heeft minister Kamp van economische zaken besloten om het beleid op het gebied van subsidie en vergunningen van ‘wind op zee’ om te gooien. Eneco was bereid om een fors bedrag, oplopend tot 500 miljoen, te investeren in windmolenpark Luchterduinen. Er waren miljoenen geïnvesteerd in de benodigde vergunningen en voorbereidingen. Eneco blijft zich echter inzetten voor het ontwikkelen van windmolenparken om de duurzaamheid te bevorderen.

Aandeelhouders

De aandeelhouders van Eneco bestaan uit 55 Nederlandse gemeenten. De gemeenten en hun aandelen in percentage zijn als volgt:

Gemeenten percentage aandelen

  • Rotterdam 31,69%
  • Den Haag 16,55%
  • Dordrecht 9,05%
  • Leidschendam-Voorburg 3,44%
  • Lansingerland 3,38%
  • Delft 2,44%
  • Zoetermeer 2,34%
  • Pijnacker-Nootdorp 2,10%

Gemeenten met minder dan 2% van de aandelen
  • Aalsmeer
  • Achtkarspelen
  • Alblasserdam
  • Albrandswaard
  • Ameland
  • Amstelveen
  • Barendrecht
  • Bernisse
  • Binnenmaas
  • Bloemendaal
  • Brielle
  • Capelle aan den Ijssel
  • Castricum
  • Cromstrijen
  • Dongeradeel
  • Ferwerderadiel
  • Giessenlanden
  • Goeree-Overflakkee
  • Gorinchem
  • Haarlemmerliede & Spaarnewoude
  • Hardinxveld-Giessendam
  • Heemstede
  • Hellevoetsluis
  • Hendrik Ido Ambacht
  • Kollumerland c.a.
  • Korendijk
  • Krimpen aan den Ijssel
  • Leerdam
  • Lingewaal
  • Molenwaard
  • Nederlek
  • Oud-Beijerland
  • Ouderkerk
  • Papendrecht
  • Ridderkerk
  • Rijswijk
  • Schiedam
  • Schiermonnikoog
  • Sliedrecht
  • Spijkenisse
  • Strijen
  • Uithoorn
  • Vianen
  • Westvoorne
  • Zandvoort
  • Zederik
  • Zwijndrecht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Energieleverancier Eneco"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 16-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Energiebedrijven
Schrijf mee!