InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Bierbrouwerij Anheuser-Busch InBev: de nummer 1

Bierbrouwerij Anheuser-Busch InBev: de nummer 1

Niet Heineken en ook niet SABMiller domineren de markt als het komt op bier. Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwerijketen ter wereld en heeft zijn wortels en hoofdkwartier gevestigd in Leuven, België.

Geschiedenis

Anheuser-Busch InBev, ook wel AB InBev genoemd is een combinatie van het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev die in 2004 fuseerden. Na de fusie zijn een aantal veranderingen doorgevoerd dat ervoor gezorgd heeft dat AB InBev een hogere winstmarge heeft in West-Europa. West-Europa heeft namelijk een moeilijke markt vanwege de concurrentie. Een sterkere concurrentiepositie zou AB InBev een zekere toekomst geven. Doordat er meer aandacht werd gevestigd op het halen van winst verdwenen speciale bieren zoals Belle-Vue Selection Lambic met een kleinere winstmarge van de markt. In 2008 kocht InBev het grootste bierbrouwerij in de Verenigde Staten Anheuser-Busch voor een bedrag van 52 miljard dollar. Na deze overname werd InBev omgedoopt tot Anheuser-Busch InBev en werd het de grootste brouwerijketen ter wereld. Sindsdien is de brouwerij nog steeds bezig brouwerijen over te nemen zoals de Mexicaanse brouwerij Grupo Modelo die werd gekocht voor 14,2 miljard dollars.

Beurs

Na bekendmaking van de overnamen bereikte AB InBev een beurswaarde van meer dan 100 miljard euro op de eerste beursdag. Het was de eerste keer dat een Belgisch bedrijf de Euronext beurs afsloot met die waarde.

Producten

AB InBev bezit verschillende bekende biermerken zoals Belle-Vue, Hoegaarden, Hougaerdse Das, Jupiler, Leffe, Piedboeuf, Safir, Stella Artois en Vieux Temps. Ook bezit het bedrijf Hollandse biermerken waar Dommelsch, Hertog Jan en Oranjeboom onder vallen.

Marketingstrategie

InBev heeft een marketingstrategie waarbij de brouwerij haar bieren in de volgende 3 categorieën opgedeeld.

Wereldwijde merken

  • Stella Artois (Belgisch): Het op vier na grootste merk in de wereld. Te koop in 80 landen verkocht.
  • Beck's (Duits): Het meest geëxporteerde bier uit Duitsland en wordt in ruim 125 landen verkocht.
  • Budweiser (Amerikaans): het populairste biermerk in de Verenigde Staten, en wordt ook geëxporteerd naar het Verenigd Koninkrijk en Canada, binnenkort ook naar andere landen.

Multilandenmerken

Multilandenmerken zijn biermerken die een specifieke doelgroep aanspreken. Dit kan zijn omdat de bier donkerder is of een speciale ingrediënt bevat die het bier een andere smaak geeft. Voorbeelden hiervan zijn Leffe en Hoegaarden.

Lokale kampioenen

Deze bieren hebben een sterke traditie in lokale streken en kennen in die gebieden ook het meeste succes. Jupiler in België en Bud Light in VS zijn daar goede voorbeelden van.

Concurrentie

Hierna volgt een ranking van brouwerijen gebaseerd op biervolume in 2013.
  • Anheuser-Busch InBev: 355 miljoen hectoliter
  • SABMiller: 269 miljoen hectoliter
  • Heineken: 221 miljoen hectoliter
  • Carlsberg: 136 miljoen hectoliter

Missie

De missie van AB InBev is het bij elkaar brengen van mensen door merken en ervaringen te bieden in de vorm van bier. Hiermee probeert AB Inbev probeert de brouwerij duurzame relaties met consumenten aan te gaan. Met circa 550 medewerkers wordt er aan deze missie gewerkt. Vanuit het hoofdkantoor in Breda wordt de marketing van de biermerken bepaald en de verkooporganisatie aangestuurd. De consument is voor de brouwerij het belangrijkste doelwit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bierbrouwerij HeinekenHeineken is een bekend bierbrouwerij met een lange geschiedenis. Sinds Heineken zijn eerste brouwerij kocht in 1864 is h…
Bier van HoegaardenBier van HoegaardenHoegaarden is een Belgisch biermerk. Het bier wordt gemaakt door Brouwerij De Kluis, en is genoemd naar de plaats waar d…
Hotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, BelgiëHotel of B&B vinden in studentenstad Leuven, BelgiëDe Vlaamse studentenstad Leuven staat bekend om haar gezellig en aangenaam karakter. De aanwezigheid van duizenden stude…
De bieren van LeffeInBev Nederland is een groot producent van bieren en andere dranken. De bekendste bieren van InBev zijn Jupiler, Dommels…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anheuser-Busch_InBev
  • http://www.ab-inbev.nl/

Reageer op het artikel "Bierbrouwerij Anheuser-Busch InBev: de nummer 1"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 07-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Bierbrouwerijen
Schrijf mee!