InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Brouwerij SABMiller

Brouwerij SABMiller

Brouwerij SABMiller Naast Heineken is SABMiller één van de grootste brouwerijen ter wereld. Deze Zuid-Afrikaanse bedrijf is gespecialiseerd in de bier- en dranksector en actief in alle continenten en het hoofdkwartier staat in Londen, Engeland. Deze brouwerij bezit ongeveer 200 merken waarvan er vier een wereldwijd merk zijn.

Beurs

SABMiller is een beursgenoteerd bedrijf sinds 1999 en staat genoteerd op de London Stock Exchange. Het bedrijf maakt deel uit van de FTSE 100, de belangrijkste graadmeter van de effectenbeurs van Londen. Met een omzet van 21.4 miljard dollar in 2008 kan SABMiller een goed bedrijf zijn om in te beleggen. Met 200 merken in de zak werkt SABMiller ook samen met Coca-cola. Per jaar verkoopt SABMiller ongeveer 21 biljoen liter aan bier in 75 landen.

Geschiedenis

SABMiller stond in het begin bekend als South African Breweries. Vanwege een groeiende vraag naar bier van arbeiders in Johannesburg werd SABMiller opgericht in 1895. Sindsdien breidde de brouwerij zich steeds meer uit in Europa. Na het overnemen van Miller Brewing Company in 2002 besloot de brouwerij de naam SABMiller aan te nemen en zijn hoofdkwartier te verplaatsen van Johannesburg naar Londen.

Merken

SABMiller’s grootste en wereldwijd verkrijgbare merken zijn het volgende:
  • • Fosters
  • • Grolsch
  • • Miller Brewing Company
  • • Peroni Nastro Azzurro
  • • Pilsner Urquell

SABMiller: een wereldbedrijf

De brouwerij SABMiller is actief in zes continenten en is langzamerhand bezig te groeien en andere brouwerijen over te nemen om zo de concurrentie te verminderen. In Afrika heeft de brouwerij activiteiten in 31 landen. China heeft een nationale biermerk genaamd Snow en is momenteel de populairste en meest gebrouwde bier in het land. In Australië heeft SABMiller het populaire biermerk Fosters overgenomen. Europa was geen uitzondering en ook daar werden brouwerijen overgenomen. Grolsch, een bekend Nederlands biermerk werd in 2008 overgenomen door SABMiller. In Amerika heeft de brouwerij verschillende Latijns-Amerika biermerken overgenomen. Een groot deel van alle biermerken dat SABMiller bezit komt uit dat continent.

Milieu

SABMiller doet ook aan milieu bewuste activiteiten in alle fabrieken en landen waar de brouwerij in opereert. Een voorbeeld daarvan zijn de nieuwe flessen die lichter zijn dan normaal. Dit komt doordat er 30% minder glas is gebruikt dan voorheen. Er wordt dus niet alleen minder materiaal gebruikt, maar er wordt ook minder energie verbruikt om de flessen te maken. Dit zal de uitlaatgassen van alle fabrieken ook verminderen.

Belasting

In 2010 werd SABMiller beschuldig van belastingontduiking in Afrikaanse landen zoals Ghana, Tanzania, Zuid-Afrika, Mozambique en Zambia. Volgens ActionAid heeft de brouwerij ongeveer £20 miljoen pond ontweken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/SABMiller

Reageer op het artikel "Brouwerij SABMiller"

Infoteur: Belegger
Laatste update: 02-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Bierbrouwerijen
Schrijf mee!