InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Bierbrouwerij Heineken

Bierbrouwerij Heineken

Heineken is een bekend bierbrouwerij met een lange geschiedenis. Sinds Heineken zijn eerste brouwerij kocht in 1864 is het biermerk een wereldwijde hit geworden en tegenwoordig onmisbaar in de bier en drankensector.

Beleggen in Heineken

Heineken is één van de meest succesvolle brouwerijen ter wereld. Deze Nederlandse multinational is actief in meer dan 178 landen en specialiseert zich in de bier- en drankensector. Heineken staat als één van de grootste bierbrouwerijen in de top samen met brouwerijen Anheuser-Bush InBev en SABMiller. Het bedrijf bezit dan ook een totaal biervolume van maar liefst 200 miljoen hectoliter en is daarnaast ook de grootste cider-producent ter wereld. De cider wordt geproduceerd in meer dan 140 brouwerijen die zijn verspreid in 71 landen. De meeste omzet en activiteiten van Heineken komen uit verschillende exportactiviteiten en licentiepartners. Heineken is vooral actief in Europa.

Geschiedenis

Toen de 22-jarige Gerard Adriaan Heineken een brouwerij genaamd ‘’De hooiberg’’ in Amsterdam kocht in 1864. In het jaar 1869 verhuisde de Amsterdamse brouwerij naar de Stadhouderskade en de Ferdinand Bolstraat. In 1893 werd de brouwerij omgedoopt tot ‘’Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij N.V.’’ Een jaar later opende Heineken een brouwerij in Rotterdam. Na de eerste wereldoorlog zag Heineken nieuwe kansen in het buitenland en begon zich dus meer te richten op export. Sinds die tijd is Heineken het meest succesvolle geïmporteerde biermerk ter wereld. Na de tweede wereldoorlog kwam Heineken met een strategie om het marktaandeel in onder andere Nederland te vergroten. Door andere brouwerijen te kopen en vervolgens te sluiten kon Heineken de concurrentie verminderen. Tegenwoordig wordt Heineken bier in veertig brouwerijen in 39 landen gebrouwen. Er wordt het meest in de brouwerij in Zoeterwoude Heineken bier gebrouwen. Heineken is nu één van de bekendste biermerken ter wereld.

Beurs

Heineken staat twee keer genoteerd op de Amsterdamse effectenbeurs en kan dus prima in belegd worden en wordt ook meegewogen in de AEX. AEX is een beeld van de koersontwikkeling van de 25 aandelen met de grootste marktkapitalisatie op de Amsterdamse effectenbeurs.

Producten

Heineken staat het meest bekend om het bier en is het bekendste meest verkochte biermerk in Europa. Heineken bezit niet alleen het merk Heineken zelf, maar ook meer dan 250 merken waar Sol, Star, Jillz en Zywiec onder vallen.

Prijzen

Toen Heineken nog leefde was zijn bier vaak in de prijzen gevallen. Hieronder volgt een kort lijstje van al zijn onderscheidingen:
  • Het gouden medaille in Parijs in 1875
  • Diplome d'Honneurs op de International Colonial Exposition in Amsterdam in 1883
  • De Grote prijs op het wereldtentoonstelling in Parijs in 1889.
  • Hors Concours Membre du Jury in Paris in 1900

Milieubewust

In Den Bosh en Zoeterwoude wekken de brouwerijen van Heineken hun eigen energie op. Deze brouwerijen behoren dan ook tot de wereldtop als het gaat om zuinig energie- en waterverbruik. Door middel van zonnepanelen en windmolens wordt er zon- en wind energie opgewekt zonder dat het ten koste gaat van het milieu. De afvalwater installaties die geplaatst zijn in de fabrieken wekken genoeg energie op om 1.000 huishoudens te voorzien van de nodige energie. Het verminderen van CO2 uitstoot behoort tot één van de milieubewuste doelen van Heineken. Een groot bedrijf als Heineken kan door het produceren op grote schaal hun energie en grondstoffen zo efficiënt mogelijk benutten. Energie die overblijft wordt gebruikt om brouwwater en kantoren te verwarmen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Heineken_(brouwerij)
  • http://www.heineken.com/Home.aspx

Reageer op het artikel "Bierbrouwerij Heineken"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 03-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Bierbrouwerijen
Schrijf mee!