Harrods: het grootste warenhuis van Europa

Harrods: het grootste warenhuis van Europa Bezoek Europa's grootste warenhuis dat een groot assortiment aan producten en diensten aanbiedt. De in Londen gevestigde warenhuis krijgt dagelijks duizenden bezoekers.

Europa’s grootste warenhuis

In Londen bevindt zich het grootste warenhuis van Europa. Harrods is gespecialiseerd in Luxegoederen. Buiten het warenhuis omvat het Harrods gebouw ook Harrods Bank (een bank), Harrods Estate (vastgoedbedrijf) en Air Harrods (luchtvaartbedrijf). Harrods motto luidt: Omnia Omnibus Ubique—All Things for All People, Everywhere.

Geschiedenis

Het begon allemaal in 1835 toen een thee- en kruideniersgroothandelaar genaamd Charles Henry Harrod een winkel tegenover zijn huis in het oosten van Londen opende. Vanwege de cholera-epidemie in Londen, verhuisde Charles in 1849 naar het Zuid-Westen van Londen om een kruidenierszaak over te nemen. In de daarop volgende jaren nam Charles Harrod nam hij steeds meer gebouwen mee op in zijn zaak en groeide zijn handel. Toen het bedrijf werd overgenomen door Charles Digby Harrod, de zoon van Charles Harrod, besloot hij om de winkel te verbouwen. Daar kreeg Charles junior de gelegenheid voor toen de winkel verwoest werd in een brand. De winkel werd omgetoverd tot het grote warenhuis zoals we die nu kennen. In 1889 was het tijd voor Charles Harrod junior om met pensioen te gaan. Het was rond die tijd dat het bedrijf gekocht werd door House of Fraser en uiteindelijk een beursgenoteerd bedrijf werd. In 1959 kwam Harrods weer terecht in privéhanden. Qatar holding, een investeringsfonds van het Koninklijke familie van Qatar, is momenteel de eigenaar van het warenhuis.

Producten & diensten

Harrods heeft 330 departementen met een ruim assortiment aan producten en diensten. Er kan hier van alles gevonden worden. Kleding voor mannen vrouwen en kinderen, elektronica, sieraden, een sport collectie, huisdieren en artikelen, speelgoed, voedsel, cadeaus huishoudartikelen, meubels, bruidskleren, noem het maar op! Ook bevinden zich er 32 restaurants in het gebouw. High tea, tapas of haute cuisine, er is genoeg keus.
Ook bied Harrods verschillende diensten aan zoals een oppas service, shopping assistance progamma, een apotheek, een spa, kapperszaak, bank, catering service etc. U kunt in feite eerst gaan winkelen en meteen daarna naar de kapper om vervolgens naar de bank te gaan. En dat allemaal op dezelfde locatie.

Terroristische aanslagen

Harrods is driemaal het doelwit geweest van een gevaarlijke onafhankelijkheids beweging, de Iers Republikeins Leger (IRA). Een bomexplosie in 1983 doodde zes mensen en verwonde er 90. Desondanks was Harrods drie dagen later weer open voor het publiek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mikegr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Harrods

Reageer op het artikel "Harrods: het grootste warenhuis van Europa"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: September 2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Megagrote warenhuizen
Schrijf mee!