InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Maxfactor: één van de bekendste cosmeticabedrijven

Maxfactor: één van de bekendste cosmeticabedrijven

Max Factor is een bekend cosmeticabedrijf dat onderdeel is van Procter & Gamble, een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf. In zijn vroege jaren specialiseerde het bedrijf zich in make-up voor de filmindustrie. Het bedrijf van Max Factor was een familiebedrijf en is generaties lang in de familie gebleven. Procter & Gamble kocht het bedrijf in 1991 en sindsdien is er niets veranderd aan de populariteit van Max Factor.

Geschiedenis

De in Polen geboren Maksymilian Faktorowicz begon zijn carrière als een pruikenmaker in opleiding. Vervolgens begon hij zijn eigen make-upwinkel op 20-jarige leeftijd. Jaren later vertrok Max Factor in 1902 met zijn familie naar Saint Louis in de Verenigde staten voor de wereldtentoonstelling die daar in 1904 plaats zou gaan vinden. Max Factor en zijn familie besloten in de Verenigde staten te blijven en zijn nooit meer terug gekeerd naar Polen. Het verkopen van geïmporteerde cosmetica en haarproducten aan lokale acteurs was zijn nieuwe bezigheid en zorgde ervoor dat zijn lokale bekendheid groter werd en zich verspreide door heel de filmindustrie.

In 1909 besloot Max Factor te verhuizen naar Los Angeles, Hollywood waar hij een baan aangeboden kreeg bij The Pantages Theatre, één van de populairste en bekendste theaters in Los Angeles. In 1914 brak hij door met zijn make-up die hij speciaal voor films op het witte doek perfectioneerde. Zijn cosmetica werd in 1927 uitgebracht voor consumenten. Vrouwen zijn sindsdien steeds meer schoonheidsmiddelen gaan gebruiken met de komst van Max Factor. Hij is de make-up trend begonnen. Make-up werd in die tijd namelijk gezien als iets dat alleen gebruikt werd door mensen die in de theaterindustrie werkten en andere ‘’vulgaire’’ zaken. Make-up was niet bedoeld voor de nette maatschappij die er op dat moment heerste. Wat begon als een simpele cosmeticazaakje, was uitgegroeid tot één van de belangrijkste internationaal cosmeticabedrijven.

Na de dood van Max Factor

Na de dood van Max Factor in 1938 nam zijn zoon Frank Factor de naam Max Factor junior aan en breidde het bedrijf, samen met andere familieleden, verder uit. Max Factor junior bleef met make-up experimenteren. Als resultaat ontwikkelde hij nieuwe en verbeterde producten zoals de lipstick die langer op je lippen blijft. Na enkele generaties waren steeds minder familieleden betrokken bij het bedrijf. Velen waaronder Max Factor junior verlieten het bedrijf meestal voor het vervolgen van persoonlijke doelen. In 1976 werkte geen enkele familielid bij het bedrijf en werd Max Factor gefuseerd met en gekocht door andere bedrijven. Uiteindelijk werd Max Factor verkocht aan Procter & Gamble for 1,5 biljoen dollars.

Innovaties

De Max Factor company heeft vele verschillende innovaties op zijn naam staan. Hieronder volgt een lijst van de meest belangrijke producten die zijn geproduceerd.

1914: De eerste schmink oftewel, foundation voor in de film industrie. Deze crème foundations waren veel dunner en te verkrijgen in twaalf tinten.
1917: "Supreme Liquid Whitener," een foundation die de huid op de nek, schouders, armen en handen glad maakte en alle imperfecties dekte.
1918: "Color Harmony", een gezichtspoeder in verschillende tinten. Deze poeder is geschikt voor alle huidtypes.
1925: "Max Factor's Supreme Nail Polish," een pot met beige gekleurde poeder dat op de nagels gestrooid werd. Het resultaat: mooie glanzende nagels met een tint.
1927: "Society Nail Tint," is een roze kleurig variant van ‘’Max Factor’s Supreme Nail polish’’. "Society Nail White" was een witte versie en is de voorganger van de bekende Franse manicure.
1928: Make-up die speciaal ontworpen was voor zwart-wit films. Deze innovatie leverde Max Factor een Oscar op.
1930: Lip Gloss werd uitgevonden.
1932: "Television Make-up," een lijn die special ontwikkeld was voor de televisie industrie.
1934: ‘’Liquid Nail Enamel,’’ is de voorganger van nagellak.
1937: "Pan-Cake," voorganger van de make-up van tegenwoordig en was ontwikkeld voor de komst van kleurentelevisie.
1940: "Tru-Color" lipstick, de eerste lipstick die niet snel vervaagd.
1948: Released "Pan-Stik,’’ een soort foundation in lipstick vorm.
1954: "Erace", een concealer zoals wij die nu kennen.
1971: De eerste "waterproof make-up’’ werd uitgevonden.
1988: De eerste kleurloze mascara werd gelanceerd.
2000: Lanceerde de eerste 12 uur blijvende lipstick
2008: "False Lash Effect mascara," lanceerde een mascara waarbij je een ‘’valse wimpers’’ effect krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidGeld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidOok wel eens thuisgekomen met een 'verkeerde' tint lipstick of make-up? Er is iets aan te doen. Meer hierover kunt u lez…
De beste Make-up merken op een rijtjeDe beste Make-up merken op een rijtjeMake-up, welke vrouw kent het en gebruikt het niet? Make-up werd vroeger al gebruikt bij de Egyptenaren. Daarbij kun je…
Make-up: mascaraIn deze tijd is mascara een van de meest verkochte schoonheids artikelen. Het wordt gebruikt door vrouwen ( en mannen) o…
Met deze make-up sta ook jij perfect op foto'sMet deze make-up sta ook jij perfect op foto'sHoe is het nu toch mogelijk dat je er redelijk goed tot goed uitziet, en desondanks geregeld onflatteus op foto’s staat?…
Mooie make-up, aanbrengen en materialenMooie make-up, aanbrengen en materialenEen mooie make-up is niet moeilijk zolang u de juiste materialen gebruikt en hygiënisch werkt. In dit artikel vindt u on…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Factor

Reageer op het artikel "Maxfactor: één van de bekendste cosmeticabedrijven"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 15-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Cosmeticabedrijven
Schrijf mee!