InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Evenementenorganisator Q-dance

Evenementenorganisator Q-dance

Evenementenorganisator Q-dance Qua festivals en evenementen loopt Nederland voorop. In ons land worden grote festivals georganiseerd waar beleving centraal staat. Voor iedere muziekliefhebber is er wel een bepaald genre. Sinds de eeuwwisseling zijn de genres dance, hardcore, hardstyle, techno en hardhouse erg populair. Een evenementenorganisator dat deze genres organiseert is Q-dance.

Over Q-dance

Q-dance is een evenementenorganisator van dance evenementen. Het richt zich voornamelijk op hardere muziekstijlen zoals hardstye, hardcore, hardhouse en techno. Q-dance behoort tot de holding ID&Q Holding B.V. Tot deze holding behoren ook ID&T en b2s. Bekende festivals van Q-dance zijn: Defqon.1, Q-Base, Qlimax en X-Qlusive. Het logo van Q-dance lijkt erg op de powerknop van een computer. Het logo is hierop geïnspireerd, als het logo een derde naar rechts wordt gedraaid dan is de powerknop te zien.

Geschiedenis van Q-dance

Q-dance werd in 1999 opgericht. Het heette eerst Qlass Elite en het werd destijds opgericht door een aantal vrienden. Zij wilden graag de housemuziek weer opnieuw op de kaart zetten en zij bedachten daarom het concept Houseqlassics. Dit concept organiseerden zij twee keer. In 2000 besloten zij om meer evenementen te gaan organiseren: Qlimax en 91-92. Vervolgens werd in 2001 besloten om de naam Qlass Elite te veranderen in Q-dance. Er werd in 2001 weer een nieuw concept geïntroduceerd: Qlubtempo. Met dit evenement werd er een nieuw muziekgenre op de markt gezet: hardstyle. Het hardstyle genre bleek erg populair te zijn en hardstyle is sinds 2001 uitgegroeid tot een van de populairste muziekgenres binnen de dance wereld. Sterker nog: hardstyle is zelfs het belangrijkste muziekgenre op de Q-dance evenementen.

Evenementen en festivals

Q-dance organiseert elk jaar weer grote evenementen en festivals. Tijdens deze feesten staan de hardere muziekstijlen centraal. Het organiseert de volgende evenementen en festivals:
  • Defqon.1
  • Qlimax
  • Q-Base
  • Dominator
  • The Qontinent
  • Q-dance Presents
  • X-Qlusive
  • Freaqshow
  • Qore 3.0
  • IQon
  • Qapital
  • The Sound of Q-dance
  • Nirvana of Noise

Zoals u hierboven ziet, organiseert Q-dance verschillende evenementen en festivals. Een paar van deze zijn erg belangrijk voor het bedrijf. Hieronder worden enkele evenementen en festivals nader toegelicht.

Qlimax

Een zeer belangrijk feest voor Q-dance is Qlimax. Het is het langstlopende evenement van Q-dance. In 2000 werd het voor de eerste keer georganiseerd in het Beursgebouw in Eindhoven en USC de Boelelaan. De belangstelling was groot en in 2002 verhuisde het evenement naar het Thialf stadion in Heerenveen. Amper een jaar later, in 2003, werd besloten om nog verder uit te breiden. Het feest werd toen gehouden in de GelreDome. Sindsdien wordt het feest elk jaar in de Gelredome gehouden. Ook in de jaren daarna is het feest nog steeds erg populair. Zo was het feest van 2010 tot en met 2013 in recordtijd uitverkocht. Deze populariteit komt doordat er bij Qlimax elk jaar een bepaald thema centraal staat. Daarnaast is beleving erg belangrijk: show en techniek staan bij Qlimax altijd in het middelpunt.

Defqon.1

Defqon.1 is ook een van de grotere feesten van Q-dance. Het werd voor het eerst gehouden in 2003 en het duurde toen een dag. Het werd destijds gehouden op het strand van Almere. Binnen een paar jaar is Defqon uitgegroeid tot een van de populairste hardere festivals van Nederland. Vanaf 2005 is het feest namelijk elk jaar weer snel uitverkocht. Door de populariteit is ook de locatie en de lengte van het festival veranderd. Sinds 2011 wordt het feest namelijk elk jaar gehouden op het evenemententerrein van Biddinghuizen. Ook duurt het festival sinds 2011 drie dagen. Niet alleen in Nederland is Defqon populair, ook in Australië is het erg in trek. De eerste editie van Defqon.1 werd in 2009 georganiseerd en sindsdien is het ook daar elk jaar een groot succes.

Q-Base

Q-Base werd voor het eerst gehouden in 2004. Het wordt elk jaar gehouden op een voormalige legerbasis in Weeze, net over de grens bij Duitsland. Het is dus een zeer bijzondere locatie. Niet alleen de locatie is bijzonder, ook de tijdsduur onderscheidt zich van andere festivals. Q-base is namelijk zowel een dag- als nacht festival, het duurt maar liefst 15 uur. Op Q-base staan hardstyle en hardcore centraal. Echter naast deze stijlen worden er ook minder bekende muziekgenres gedraaid.

Uitbreiding Q-dance

Q-dance is niet alleen in Nederland populair ook in het buitenland is het erg in trek. Zo wordt er dus elk jaar in Duitsland, in Weeze, Q-Base georganiseerd. Daarnaast is Q-dance actief in België. Zo heeft het vanaf 2005 elk jaar een eigen stage op het Belgische festival Tomorrowland. En in 2006 werd er voor de eerste keer Qlimax georganiseerd in het Belgische Hasselt. Een jaar later, in 2007 werd er voor het eerst een editie van X-Qlusive georganiseerd in België. En vanaf 2008 heeft België zelfs een geheel eigen hardstyle festival: The Qontinent. Q-dance wilde graag nog meer uitbreiden naar het buitenland en daarom breidden ze uit naar Australië. In 2008 vonden er twee edities plaats van X-Qlusive Showtek in de steden Sydney en Melbourne. En in 2009 vond in Australië voor de eerste keer een editie van Defqon.1 plaats. Het festival was daar, zoals al eerder is genoemd, een groot succes. Het was meteen uitverkocht en daarom wordt er vanaf 2009 elk jaar een editie in Australië georganiseerd. Naast deze festivals werden er in Polen, Zweden, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Noord-Ierland kleine clubavonden georganiseerd. Tot slot had Q-dance in 2013 een tour genaamd " The Sound of Q-dance" door Los Angeles en Santiago de Chile.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.q-dance.com/netherlands/en/

Reageer op het artikel "Evenementenorganisator Q-dance"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Evenementenorganisatoren
Schrijf mee!