InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Evenementenorganisator ID&T

Evenementenorganisator ID&T

Er worden jaarlijks in Nederland verschillende festivals en evenementen gehouden. Bekende voorbeelden van zulke feesten zijn Sensation, Mysteryland en Dirty Dutch. Deze feesten worden georganiseerd door evenementenorganisator ID&T.

Over ID&T

ID&T organiseert nationale en internationale dance-evenementen. ID&T behoort tot de holding ID & Q Holding B.V. tot deze holding behoren ook b2s en Q-dance. In oktober 2013 is ID&T volledig overgenomen door SFX, een Amerikaans entertainmentbedrijf. ID&T is overgenomen voor een bedrag van 130 miljoen dollar, hiervan wordt een deel uitgekeerd in de vorm van aandelen SFX. Het entertainment bedrijf SFX is door de overname van ID&T een van de grootste entertainmentbedrijven ter wereld geworden.

ID&T organiseert al ruim 20 jaar feesten, het werd gericht in 1992. Het werd destijds opgericht door Irfan van Ewijk, Duncan Stutterheim en Theo Lelie. De naam ID&T staat voor de eerste letters van de voornamen van deze drie oprichters. Het allereerste feest dat werd georganiseerd, was het feest “Final Exam”. Het werd gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, het feest was bedoeld voor eindexamenkandidaten. Het feest werd een groot succes, er kwamen namelijk 12.000 mensen op af. Daarmee werd de toon gezet voor nog grotere feesten.

De ontwikkeling van het bedrijf

ID&T kreeg in de jaren negentig bekendheid doordat het grote gabberfeesten zoals Thunderdome organiseerde. Deze gabberfeesten werden druk bezocht en hierdoor deed de gabbercultuur in Nederland zijn entree. Daarna werden de muziekgenres verder uitgebreid, de decors werden steeds spectaculairder. In vergelijking met de beginjaren ligt de focus vooral op dancemuziek. Het bedrijf is nu uitgegroeid tot een wereldspeler, het is actief in 22 landen met kantoren in Amsterdam, Sao Paulo, New York en Antwerpen. Dat ID&T een wereldspeler is, word bewezen door het feit dat het in 2011 een omzet van 34 miljoen euro behaalde.

Echter de zaken zijn niet altijd even goed gegaan bij ID&T. Zo had het bedrijf een eigen radiostation, genaamd ID&T radio. Echter het radiostation liep niet goed en er werd besloten om het radiostation weer te verkopen. Ook had het bedrijf een magazine genaamd “ID&T magazine”. Daarnaast was het eigenaar van strandtent Bloomingdale en horecatent Cineac in Amsterdam. Al deze activiteiten bleken toch niet genoeg winstgevend te zijn, want het bedrijf ging bijna failliet. Gelukkig krabbelde het bedrijf weer overeind en werd een reorganisatie gestart. Er werden in 2012 17 mensen ontslagen, vooral bij de tussenlaag zoals ondersteunende diensten zijn de meeste banen verdwenen. Het bedrijf besloot om de nevenactiviteiten zoals de radiozender, magazine en horecetenten te verkopen. De corebusiness van ID&T is in het jaar 2014 het organiseren van grote evenementen.

Nieuwe markten

Het bedrijf richt zich alleen nog op het organiseren van evenementen. Op het gebied van dancefeesten is ID&T in het jaar 2014 marktleider in Nederland. Het wil zijn marktaandeel verder uitbreiden en het is vanaf 2012 druk bezig om ook in Amerika dance evenementen te organiseren. Vanaf het jaar 2012 organiseert het Sensation in Amerika. In het jaar 2014 is er voor het eerst een editie van Mysteryland in Amerika gehouden. Ook Tomorrowland heeft voet gezet op Amerikaanse bodem, het festival in Amerika heet Tomorrowworld. Vanaf het jaar 2013 wordt er elk jaar een editie van Tomorrowland in Amerika gehouden. Ook vanaf het jaar 2012 is het bedrijf actief in Azië. De organisator verwacht dat Azië een zeer belangrijke markt gaat worden.

Georganiseerde evenementen

Het bedrijf organiseert nu jaarlijks ruim 60 feesten. De bekendste dancefeesten van de organisator zijn Sensation en Mysteryland. ID&T streeft ernaar om totaalconcepten en belevenissen te creëren op al haar evenementen.

Hieronder een overzicht van evenementen die het bedrijf organiseert:
  • Thunderdome (echter wordt dit feest tegenwoordig niet meer gehouden. Het laatste feest werd gehouden eind december 2012)
  • Dirty Dutch
  • Energy (voorheen bekend als Trance Energy)
  • Mysteryland
  • Tomorrowland
  • Tomorrowworld
  • Welcome to the future
  • Indian Summer Festival
  • Sensation
  • Black (afgeleid van Sensation)
  • Don’t let Daddy Know
  • Amsterdam Music Festival
  • Tiktak
  • Spinnin Sessions
  • Life in Color-Unleash

Interessante feiten over ID&T

  • Sensation is een feest dat in 21 landen wordt gehouden en alle bezoekers worden geacht in het wit te komen. Het kledingvoorschrift om in het wit te komen is bij de tweede editie ingevoerd uit eerbetoon aan de omgekomen Miles Stutterheim. Miles Stutterheim was de broer van Duncan Stutterheim. Duncan Stutterheim was de directeur en tevens medeoprichter van ID&T. Sindsdien verschijnen alle bezoekers bij Sensation in het wit.
  • Tomorrowland, dat wordt gehouden in België, is in 2014 voor de derde keer op rij uitgeroepen tot het beste dancefestival ter wereld. Het festival ontving deze prijs tijdens het International Dance Music Awards (IDMA) ook al in 2013 en 2012.
  • ID&T is tijdens de Miami Winter Music Conference in 2010 uitgeroepen tot Best Promotor. Zij ontvingen de prijs ook al in 2009 en 2008, het was in 2010 dus de derde keer op rij. Op diezelfde Miami Winter Music Conference ontvingen zij in 2007 en 2008 de prijs voor Best Dance Event.
  • Jaarlijks gaan er op internationaal gebied meer dan 600.000 bezoekers naar de evenementen van ID&T.
  • In het jaar 2006 is er een documentaire God Is My DJ over ID&T en diens medeoprichter Duncam Stutterheim verschenen.
  • In 2012 heeft ID&T kantoren geopend in Los Angeles en New York.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Evenementenorganisator Mojo ConcertsEvenementenorganisator Mojo ConcertsNederland is het festivalland bij uitstek. In de zomermaanden kun je elk weekend wel naar een nieuw festival. Er zijn ze…
Evenementenorganisator Q-danceEvenementenorganisator Q-danceQua festivals en evenementen loopt Nederland voorop. In ons land worden grote festivals georganiseerd waar beleving cent…
Evenementenorganisator B2sB2s is één van de grootste party organisatoren in Nederland. B2s organiseert feesten voor de hardere muziek stijlen. Hie…
Werken op een festivalWerken op een festivalEr is een groeiend aantal grotere festivals in Nederland. Voor al die festivals zijn er ook allemaal mensen nodig die er…
Wat vieren we met Pinksteren?Met Pinksteren wordt de uitstorting van de Heilige Geest herdacht. Hiermee wordt dan ook het begin van de christelijke k…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/ID&T

Reageer op het artikel "Evenementenorganisator ID&T"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 21-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Evenementenorganisatoren
Schrijf mee!