InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Transitievergoeding Waar heb ik recht op?

Transitievergoeding Waar heb ik recht op?

Transitievergoeding  Waar heb ik recht op? De kantonrechtersformule wordt per 2015 vervangen door de transitievergoeding. De nieuwe manier om een ontslagvergoeding te berekenen resulteert in een lagere vergoeding. Per 1 juli 2015 wordt de kantonrechtersformule vervangen door de transitievergoeding. Het nieuwe ontslagrecht heeft tot doel om het eenvoudiger te maken om afscheid te nemen van personeel met een vast contract. Met de kantonrechtersformule is het voor werkgevers te kostbaar om personeel noodgedwongen te moeten ontslaan. In het kader van de flexibilisering van de arbeidsmarkt is deze versobering van de regeling voorgesteld.

Wie heeft er recht op een transitievergoeding?

In de nieuwe regeling bestaat er recht op een ontslagvergoeding als de werknemer minimaal twee jaar in dienst is geweest en onvrijwillig wordt ontslagen. De hoogte van de compensatie kan worden gecorrigeerd in het geval het ontslag ernstig verwijtbaar is aan één van de beide partijen. Als het ernstig verwijtbaar is richting de werknemer, kan het bedrag verlaagd worden. Bij ernstige verwijten richting de werkgever kan de hoogte van de ontslagvergoeding verhoogd worden. Door deze toevoeging kan de compensatie nog sterk verhoogd worden.

Transitievergoeding om het ontslag te compenseren en het zoeken te vereenvoudigen

De compensatie is bedoeld om de leed van het ontslag te verzachten en om de werknemer de mogelijkheid te geven om zich voor te bereiden op een andere baan. Het geld kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor omscholing om de kansen op een nieuwe baan te vergroten. Ten opzichte van de kantonrechtersformule is de transitievergoeding sterk versoberd wat betreft de hoogte van de bedragen en de mogelijkheden met de vergoeding.

Berekening transitievergoeding

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aantal dienstjaren bij de betreffende werkgever. Per gewerkte dienstjaar wordt er een vergoeding gegeven van ⅓ van het maandsalaris. Als de werknemer langer dan tien jaar in dienst is, wordt er een hogere vergoeding gegeven vanaf het 10e jaar. De vergoeding stijgt namelijk naar ½ maandsalaris per dienstjaar. Voor werknemer van 50 jaar en ouder met een dienstverband van minimaal 10 jaren geldt er een hogere vergoeding van 1 maandsalaris gerekend vanaf het 10e jaar. Deze verruiming geldt niet als de werknemer in totaal minder dan 25 werknemers in dienst heeft. De vergoeding bedraagt maximaal 75.000. Voor werknemers met een inkomen vanaf 75.000 geldt dat ze maximaal 12 maandsalarissen meekrijgen.

Voorbeeldberekening

Een werknemer van 42 jaar oud is 15 jaar in dienst bij zijn werkgever. Per maand verdient hij een inkomen van 2.700 per maand. Gerekend over de eerste 10 jaren krijgt hij een compensatie van 33,33% van 2.700 = 900. Over de laatst 5 jaren volgt een compensatie van 50% van 2.700 = 1.350. De totale compensatie bedraagt:

Tot 10e jaar: 900 x 10 = 9.000
Vanaf 10e jaar: 1.350 x 5 = 6.750
De totale transactievergoeding bedraagt: 15.750

Ondersteuning gaat ten laste van de transitievergoeding

Als de werkgever kosten heeft gemaakt in de vorm van een werk-naar-werk-traject, mag de werkgever deze kosten verrekenen met de compensatie. Het gaat hierbij om maatregelen om te voorkomen dat de werknemer in de WW terecht komt of korter afhankelijk zal zijn van de WW. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een gerichte opleiding. Welke kosten wel of niet mogen worden berekend zullen nog nader bepaald worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/transitievergoeding

Reageer op het artikel "Transitievergoeding Waar heb ik recht op?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-03-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!