InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Apple – Meest waardevolle merk ter wereld

Apple – Meest waardevolle merk ter wereld

Apple – Meest waardevolle merk ter wereld Apple is een waardevol merk en in 2015 komt het wederom uit de bus als waardevolste merk ter wereld. In 2011, 2012 en 2103 stond Apple ook op één. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Millward Brown Optimor zet de cijfers van de sterkste en waardevolste merken ter wereld jaarlijks op een rij. Apple is in dat jaar met afstand het waardevolste merk ter wereld. In 2014 moet het bedrijf zijn eerste plek afstaan, maar weer een jaar later staat het opnieuw op nummer één.

Apple

Apple, de maker van de iPhone, iPod, iPad en iMac is voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk in de wereld. Het bedrijf is in 2013 één procent meer waard dan in 2012, 185 miljard dollar. De aandelenkoers van Apple ontwikkelden zich afgelopen jaar ongunstig, maar de aantrekkingskracht van het merk bij consumenten is onverminderd groot. Mensen hechten aan producten die aan behoeften voldoen en die een goed gevoel geven, ook in tijden van crisis.

iTV en iWatch

De verwachting is dat Apple met de iTV en iWatch haar hoge positie kan consolideren.

Google

Internetbedrijf Google doet het ook goed. Google eindigt in 2013 als tweede met een waarde van bijna 114 miljard dollar. Andere topmerken zijn IBM, McDonalds, Coca Cola en Microsoft.

Heineken

Heineken is Nederlands meest waardevolle merk, al valt het net buiten de top 100. De waarde van het merk van de bierbrouwer wordt geschat op ruim 8 miljard dollar. Daarmee scoort Heineken een stuk beter dan in 2012. De waarde is in 2013 36 procent hoger dan het jaar daarvoor. Op de wereldmarkt is Heineken de derde, achter het Amerikaanse Bud Light en Budweiser.
Biermerken deden het goed in 2012, ze stegen het meest van alle merken. In Azië en Zuid-Amerika wordt steeds meer bier gedronken en dat legt de brouwers geen windeieren. Heineken maakte een enorme knaller met de reclame in de James Bond-film Skyfall en met de nadrukkelijke aanwezigheid van het biermerk bij voetbalwedstrijden in de Champions League.

2013

Nummer Merk Waarde $ miljard
1.Apple185,071
2.Google113,669
3.IBM112,536
4.McDonald’s90,256
5.Coca Cola78,415
6.AT&T75,507
7.Microsoft69,814
8.Marlboro69,383
9.Visa56,060
10.China Mobile55,368

BrandZ top 100

Het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Millward Brown brengt jaarlijks de lijst uit met de sterkste merken van de wereld, de BrandZ lijst. Wat een merk waardevol maakt is zowel een krachtige lokale als mondiale positie en innovatief beleid. Daarbij moet het bedrijf stevig staan en niet op en neer hoppen met wisselingen op de markt. De BrandZ lijst bestaat sinds 2006. De merken op de lijst in de top honderd laten in 2013 een groei van 7 procent zien. Broodjeszaak Subway is een van de grootste stijgers, de keten breidde vooral in Amerika uit. De grootste stijger is Prada, dat het bijzonder goed doet in Rusland, China en Brazilië. Best gewaardeerde Britse merk is Vodafone. Nummer honderd in de top 100 is Volkswagen.

Sectoren

Millward Brown Optimor stelt de BrandZ top 100 wereldwijde merken lijst samen met 14 categorieën in vijf verschillende sectoren:
  1. consument;
  2. eten en drinken;
  3. financiële organisaties;
  4. technologie;
  5. grondstoffen.

Millward Brown betrekt klanten bij de waardering van een merk en spreekt voor het samenstellen van de lijst met meer dan 2 miljoen mensen in 30 landen. De waarde van een merk wordt bepaald door een berekening van de financiële waarde en het vermogen van het bedrijf.

Interbrand

Volgens het Britse advies- en merkenbureau Interbrand staat Apple pas sinds oktober 2013 op 1 en heeft het daarmee Coca Cola verstoten. Interbrand hanteert kennelijk andere cijfers. Bij dit adviesbureau staat (oktober 2013) Apple op 1, Google op 2 en Coca Cola op 3. Van de Nederlandse merken staan volgens Interbrand Philips op 40, Shell op 73 en Heineken op 92.

2014

Het kan verkeren, ook in de wereld van de big business. In mei 2014 wordt duidelijk dat Apple zijn eerste positie moet afstaan aan Google. De ranglijst is dan:
  1. Google
  2. Apple
  3. IBM
  4. Microsoft
  5. McDonald's

2015

In 2015 is de elektronicagigant terug op eerste positie.
  1. Apple
  2. Samsung
  3. Google

2016

In 2016 staat Apple op nummertje 2.
  1. Google
  2. Apple
  3. Amazon

2017

In 2017 moet Apple het weer afleggen tegen Google.
  1. Google
  2. Apple
  3. Amazon

2018

In 2018 staat Apple weer bovenaan.
  1. Google
  2. Apple
  3. Amazon

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Facetime?Wat is Facetime?Wat is Facetime nu eigenlijk en hoe werkt het? Facetime is een applicatie die reeds geïnstalleerd is op de meeste appara…
Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
Lightning-connector: Werking en mogelijkhedenLightning-connector: Werking en mogelijkhedenDe zogeheten Lightning-aansluiting werd op 12 september 2012 door Apple aangekondigd als poort voor diverse Apple-appara…
Aandelen: beleggen in AppleAandelen: beleggen in AppleDoor te beleggen in aandelen van Apple kunt u veel geld verdienen. De koers van het aandeel is de afgelopen jaren nameli…
Bronnen en referenties
  • www.volkskrant.nl
  • Friesch Dagblad
  • http://www.idevizes.com
  • http://www.marketingweek.co.uk
  • https://www.want.nl/waardevolle-bedrijven-apple/ geraadpleegd op 25 januari 2019

Reageer op het artikel "Apple – Meest waardevolle merk ter wereld"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Digitaal ondernemen
Schrijf mee!