InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > ZZP: auto zakelijk of privé?

ZZP: auto zakelijk of privé?

ZZP: auto zakelijk of privé? Veel ZZP'ers die de aanschaf van een auto overwegen, stellen zich de vraag of ze die auto zakelijk of privé moeten kopen. Komt men er zelf niet uit dan doet men er goed aan om een goede belastingadviseur te raadplegen. Want een verkeerde keuze heeft doorgaans gevolgen voor een reeks van jaren.

Waarom fiscale bijtelling voor privégebruik

Wie zijn auto als zakelijk in de boeken opneemt maar die auto ook privé gebruikt, moet rekening houden met een fiscale bijtelling voor privégebruik. Waarom is dat zo?

Wel, wie als zzp'er zijn auto op de zaak zet, kan alle kosten, met inbegrip van de afschrijvingen en de kosten van financiering, zakelijk aftrekken. Maar we weten allemaal dat we privé-uitgaven niet als zakelijke aftrekpost mogen opvoeren. En dat is voor de auto al niet anders.

Maar omdat die auto als zakelijk in de boeken staat, brengen we automatisch alle kosten in mindering op de winst, ook voor het privé verkeer. En dat wordt weer rechtgetrokken door de fiscale bijtelling voor privégebruik.

Hoe hoog is de bijtelling?

Worden er jaarlijks meer dan 500 kilometer aan privéritten afgelegd, dan moet er dus een fiscale bijtelling plaatsvinden. Die bijtelling bedraagt voor een eenmansbedrijf 14%, 20% of 25% van de cataloguswaarde (gerelateerd aan de CO2 uitstoot). Het resultaat wordt bij het inkomen van de ondernemer geteld en hij is er inkomstenbelasting over verschuldigd.

Tot 2013 gold dat wie per jaar minder dan 500 privékilometers aflegde met zijn zakelijke auto, de bijtelling achterwege kon laten. De Kunduzcoalitie heeft in het bezuinigingspakket van mei 2012 echter aangegeven dat ook die categorie vanaf 2013 de bijtelling moet gaan betalen.

Vallen de feitelijke autokosten lager uit dan het forfait (14, 20 of 25 procent) dan is het doorgaans voordeliger om de wagen privé te rijden en een kilometervergoeding van 0,19 te claimen. In dat tarief zijn dan tevens kosten voor parkeren etcetera inbegrepen.

Gebruik van de auto door ZZP´ers

De ZZP’er die voor zijn activiteiten van een auto gebruik moet maken, kan dat dus op 2 manieren invullen:

  • een privé auto die ook zakelijk wordt ingezet;
  • een zakelijke auto die ook voor privéritten wordt gebruikt.

Privé auto ook voor zakelijk gebruik inzetten

In dat geval volstaat een simpele rekensom. Per zakelijk verreden kilometer mogen we € 0,19 aftrekken. De aftrekpost is dan het resultaat van het aantal zakelijk verreden kilometers maal € 0,19. Anders gezegd: 15.000 zakelijke kilometers staan dus gelijk aan een aftrekpost van € 2.850,-.

Zakelijke auto waarmee ook privé gereden wordt

De aftrekpost vindt men in dat geval door alle kosten te verminderen met de bijtelling. Bedragen de totale kosten 5000 euro en geldt er een bijtelling van 2000 euro, dan correspondeert dat met een aftrekpost van 3000 euro.

Aftrek van BTW

In de praktijk gebruiken veel ZZP´ers hun privé-auto eveneens voor zakelijke ritten. In dat geval gelden de volgende regels met betrekking tot het terugvorderen van BTW.

  • Wordt de wagen opgenomen in het privévermogen dan is uiteraard geen aftrek van BTW bij aanschaf mogelijk;
  • Indien de wagen zakelijk wordt ingezet, is het wel toegestaan om BTW op de kosten voor onderhoud, reparatie en gebruik af te trekken. En dat uiteraard uitsluitend voor het gedeelte van de omzet die belast wordt. En het spreekt voor zich dat er een nauwkeurige rittenregistratie vereist is.

Ter illustratie: een ZZP’er die 10.000 km per jaar aflegt waarvan 8.000 zakelijke kilometers, kan dus 80% van de BTW op brandstof en onderhoud terugvragen.
Gerelateerde artikelen
Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loontDe regels rondom de auto van de zaak gaan veranderen. De CO2-grenzen worden aangescherpt. Bent u nu al in het bezit van…
Auto van de zaak wel of niet privé gebruiken?Auto van de zaak wel of niet privé gebruiken?Een auto die door uw werkgever aan u beschikbaar wordt gesteld wordt gezien als een vorm van loon. De Belastingdienst za…
Auto - zakelijk of privéAuto - zakelijk of privéHeeft u een eigen auto of een auto van de zaak? Of krijgt u binnenkort een auto van de zaak? Of bent u ondernemer en wil…
Wat kost de auto van de zaak aan bijtelling?Wat kost de auto van de zaak aan bijtelling?Een secundaire arbeidsvoorwaarde die veel werknemers aanspreekt is een auto van de zaak. U kunt binnen uw prijsklasse ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "ZZP: auto zakelijk of privé?"

Reactie

Jb, 04-04-2013 20:32 #1
Dag, heb uw info gelezen maar iemand die een eenmanszaak of een VOF heeft en de auto zakelijk aanschaft kan nooit meer bijtelling hebben dan de kosten aan de auto, kortom is de bijtelling hoger dan de kosten dan gelden de kosten als de werkelijke bijtelling. Met vrgr JB Reactie infoteur, 05-04-2013
Dank voor uw waardevolle toevoeging!
Auteur Grosso Modo

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 03-01-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!