InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Salades van Johma komen uit Twente en worden overal verkocht

Salades van Johma komen uit Twente en worden overal verkocht

Salades van Johma komen uit Twente en worden overal verkocht Salades van Johma worden niet alleen in Twente verkocht maar we vinden ze in veel supermarkten in geheel Nederland. Het bedrijf werd opgericht door de gebroeders Johan en Martin Schreur, beiden echte Twentenaren die in een garage in Glanerbrug in 1968 begonnen zijn met het produceren van salades. "Johma oet Twente". Het is een begrip geworden. Er zijn veel verschillende salades op de markt van Johma en het is goed om hiervan wat op voorraad te hebben zodat we altijd een gemakkelijke maaltijd kunnen maken. Regelmatig wordt het assortiment uitgebreid en aangepast aan de hedendaagse smaak.

Ontstaan

In 1968 begonnen twee broers Johan en Martin Schreur in een garage in Glanerbrug met het bereiden van salades. De vrouw van Martin Schreur was ook werkzaam in het bedrijf. De naam was ontstaan uit de samenvoeging van de namen Johan en Martin. Al snel werd de garage te klein en is men gestart in een nieuw pand in Losser. In 1984 werd het bedrijf verkocht aan Heinz. De productie bleef in Losser en de merknaam Johma bleef bestaan. Oorspronkelijk werden alleen salades verkocht aan slagerijen in de omgeving en vervolgens eerst aan supermarkten in het oosten van het land. Maar de verkoop bleef groeien en thans is Johma overal in de supermarkten verkrijgbaar.

Twentse onderneming die salades produceert

Het bedrijf is een echte Twentse onderneming gebleven ondanks de enorme ontwikkelingen die het heeft doorgemaakt. De gezelligheid van Twente is een slogan die vaak wordt gebruikt. Men zegt dan ook Johma oet Twente. In 1999 werd een nieuwe vestiging in Losser in gebruik genomen waarbij ook werd uitgebreid naar broodjes en sandwiches. Johma heeft het bedrijf Gourmet in Panningen overgenomen in. Nadat het bedrijf in 1984 verkocht was aan Heinz is het nog drie maal doorverkocht. Vervolgens werd het verkocht aan de Engelse onderneming Uniq die het weer doorverkocht. In 2009 had het bedrijf een omzet van 65 miljoen euro. De laatste jaren volgden er verschillende saneringen waarbij ontslagen vielen. Thans is het bedrijf in handen van de investeringsmaatschappij Gilde Investment. De directeur is Eric Bras. Hij volgt Frank Mink op. Sedert 2010 is Ludo Vermeir directeur van Johma sandwiches. In 2009 kreeg het bedrijf een prijs en werd benoemd tot captain of the category in de categorie vleeswaren, vleesconserven en salades. Op 9 mei 2012 overleed de oprichter Johan Schreur op de leeftijd van 72 jaar te Hengelo.

Producten van het bedrijf Johma

De producten kunnen worden ingedeeld in de volgende categorieën:
  • Brood en toast
  • Maaltijd
  • Slaatjes
  • Schotels
  • Quiches

Brood en toast

In deze categorie vinden we salades die dienen als broodbeleg. Hierbij kunnen we denken aan ei- bacon salade en diverse andere eiersalades. Nieuw is de oude kaas salade. In 2010 werd de Kip- kerrie salade van Johma bekroond als de beste salade.

Maaltijd

De maaltijdsalades worden met verse aardappelen bereid die afkomstig zijn uit de eigen regio. Zo kennen we o.a.:
  • Amerikaanse coleslaw
  • Rundvlees salade
  • Huzaren salade
  • Twentse aardappelsalade
  • Zalmsalade

Allergie

Het bedrijf streeft er naar om duidelijk inzicht te geven in de ingrediënten die worden gebruikt. Zo kan men direct zien of men allergisch is voor een bepaald product.

Salades

Deze salades van Johma zijn erg handig om te gebruiken als men zelf een koud buffet wil samenstellen. Zij kunnen dan de basis vormen waarbij men zelf naar eigen inzicht kan garneren. Zo kan men bij de Zalm salade allerlei verse vis toevoegen en ook de Twentse aardappelsalade laat zich goed combineren met diverse groenten en hartige bijgerechten. Kruidentuintje salade is een tamelijk nieuw product wat gekozen werd tot beste product van het jaar 2014/2015. Er is ook een Surinaamse ei-salade die wat extra pittig van smaak is.

Slaatjes

De slaatjes zijn ideaal om als aparte maaltijd voor één of twee personen te gebruiken tijdens de lunch. Zij zijn kant en klaar maar er kan wat verse sla of komkommer met een tomaatje aan worden toegevoegd om het tot een complete maaltijd te maken.

Schotels

De Rundvlees salade schotel en de huzaren salade schotel zijn al helemaal compleet gegarneerd. Zij kunnen zo op tafel worden gezet. Gemakkelijk om te gebruiken bijvoorbeeld bij een barbecue of tuinfeestje of als men gasten heeft en geen zin heeft om in de keuken te staan.

Quiches

Er zijn diverse soorten quiches te koop die men snel zelf klaar kan maken door even in de oven te zetten. De quiches zijn bereid volgens Frans recept en met bladerdeeg. Nieuw is de quiche- tomaat. De quiche ham-prei wordt door velen geprezen.

Tapenade

Om tegemoet te komen aan meer gezonde voeding heeft Johma ook salades gemaakt zonder mayonaise. Tevens introduceerden zij een trio van tapenade en een trio van vissalade.
Gerelateerde artikelen
Zalmsalade, tonijnsalade en eierslade receptenZalmsalade, tonijnsalade en eierslade receptenZalmsalade, tonijnsalade of eiersalade kan je heel goed zelf maken. Bij een feestje zijn dit de meest populaire slaatjes…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
De lekkerste salades voor op een broodjeDe lekkerste salades voor op een broodjeJe krijgt onverwacht bezoek en je wilt wat op tafel zetten. Of je hebt zin in een lekker broodje tussen de middag. Wat m…
Snelle Hollandse SaladesMaak een professionele vlees- of waldorfsalade in een handomdraai! Deze salades zijn gemakkelijk op diverse manieren op…
Prikkels: Soepbar en IJssalon in NijmegenPrikkels: Soepbar en IJssalon in NijmegenPrikkels is een soepbar en ijssalon die in de zomer van 2013 is begonnen en is inmiddels een begrip in Nijmegen. Het vlo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RitaE, Pixabay
  • Johma website
  • Vleesmagazine.nl

Reageer op het artikel "Salades van Johma komen uit Twente en worden overal verkocht"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-12-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!